Ο Αη Βασίλης ήρθε νωρίτερα!

αν προσέξετε το κόκκινο παραθυράκι που είναι κάτω από τη λυχνία του φλας (κάτω από το σήμα Nikon) εκπέμπει μια δέσμη υπέρυθρης ακτινοβολίας σε χαμηλές συνθήκες φωτισμού επιτρέποντας στην κάμερα να εστιάσει σωστά. η ακτίνα φυσικά αυτή είναι αόρατη για το ανθρώπινο μάτι. γι' αυτό οι φωτογραφίες που έβγαζα με το ενσωματωμένο φλας της μηχανής βγαίναν ανεστίαστες μιας και αυτό (το ενσωματωμένο) δεν έχει αυτή τη δυνατότητα.
επίσης προχθές πέταξα το δεύτερο έγχρωμο φιλμ που μου ήρθε από το εργαστήριο με καραμπινάτη υποεμφάνιση. δυστυχώς παρ' όλο που είναι ένα εργαστήριο για όλη την Κρήτη, ο εμφανιστής τους μπαγιάτεψε με αυτό το αποτέλεσμα.
IMG_20240302_0001.jpg
έκανα προσπάθεια εκτύπωσης σε ένα κομμάτι χαρτί προφανώς αλλά με τόσο μικρό χρόνο έκθεσης για ένα τόσο thin αρνητικό απλούστατα δεν σχηματίζεται ικανοποιητική εικόνα, χώρια τα λάθος χρώματα. σκέφτηκα διάφορες λύσεις αλλά το σύνηθες εμπόδιο είναι το κόστος και η οικονομία στα χημικά. υπάρχει-υπήρχε το magic box C41 της Tetenal που είναι για εμφάνιση ενός έγχρωμου αρνητικού φιλμ.
όμως out of stock και έκανε και 15 λίρες χώρια τελωνεία σου 'πα μου 'πες,
τα κιτ του λίτρου όπως αυτό
https://www.macodirect.de/chemie/farbchemie/c-41/rollei-colorchem-c-41-kit-1l?c=49
έχουν καλή ισορροπία κόστους/τιμής αλλά είναι για 16 φιλμ που εγώ δεν τραβάω ούτε σε δύο χρόνια!!! τι να το κάνω όλο αυτό θα χαλάσει μέχρι να το χρησιμοποιήσω όλο!!
αυτά βολεύουν άμα είναι μια μικρή ή μεγαλύτερη ομάδα που τραβάει φιλμ και θέλουν να χαρούν την "φάση" της εμφάνισης και να ελέγχουν το αποτέλεσμα και όχι για έναν μόνο του!!!
τέσπα θα ξαναδώσω το φιλμ για εμφάνιση και ο Θεός βοηθός.....
IMG_20240302_0001.jpgπακετο1.JPG
ήρθε σήμερα ένα πακέτο απ' την Αθήνα....
πακετο2.JPG
μερικά νάιλον που είχε μέσα...
πακετο3.JPG
D-76 + fixer ADOX + 10*15 RC Ilford....η συνταγή του D 76 είναι κάθε άλλο παρά μυστική, είναι πασίγνωστη και σούπερ κλασσική, όσο για την στερέωση είναι η ίδια εδώ και πάνω από 100 χρόνια : υποθειώδες νάτριο (ή υποθειώδες αμμώνιο για τους πιο γρήγορους και ακριβότερους στερεωτές), κάποιο οξύ συνήθως μεταμπισουλφίτ καθώς και ένα buffer για να μην διασπάσει το οξύ το δραστικό συστατικό, δηλ. το υποσουλφίτ. θα τρίζουν τα κόκκαλα του George Eastman: η Kodak, μετά από την πτώχευση της, έδωσε σε κάποια κινέζικη εταιρεία τα δικαιώματα της για να βγάζει κάποια (λίγα) χημικά, την Kodak Alaris τώρα δεν ξέρω τι ακριβώς παίζει αλλά δεν υπάρχουν αυτά τα χημικά πουθενά. τα (λίγα πάλι) φιλμ Kodak υπάρχουν σε στοκ κανονικά. το χαρτί Ilford είναι διάσημο για την ποιότητα του.
πακετο4.JPG
να και ο (λεπτόκκοκος) D-76...
πακετο5.JPG
η στερέωση, είναι διάλυση 1+4 για φιλμ και 1+9 για χαρτιά,
πακετο6.JPG
τα χαρτιά Ilford....
πακετο7.JPG
η πίσω μεριά της στερέωσης πρέπει να είναι κανείς πολύ προσεκτικός γιατί είναι εξαιρετικά διαβρωτική
πακετο8.JPG

και τέλος ο D-76 αν δεν κάνω λάθος το πιο επικίνδυνο του συστατικό είναι η υδροκινόνη αλλά αν δεν εμφανίζει κάποιος φιλμ κάθε μέρα, όλη μέρα νομίζω δεν υπάρχει κίνδυνος, άλλωστε ακόμη και σήμερα στα φωτογραφεία εκτίθενται οι εργαζόμενοι στα χημικά RA 4 που είναι άκρως πιο τοξικά, χωρίς να είμαι βέβαια ειδικός αλλά δεν νομίζω ότι παθαίνουν κάτι.....
 
IMG_20240304_0001 (2).jpgIMG_20240304_0002.jpg
να πώς γίνεται η διόρθωση του colour cast που εμφανίζεται όταν προσπαθήσουμε να τυπώσουμε ένα άγνωστο φιλμ: στην πρώτη λωρίδα πάρα πολύ έντονο κόκκινο: προσθέτοντας πορφυρό+κίτρινο (κάνουν κόκκινο-επειδή η επεξεργασία του χαρτιού είναι αρνητική προσθέτουμε το χρώμα που θέλουμε να αφαιρεθεί στο φως του μεγεθυντήρα), με 20 βαθμούς από κάθε χρώμα, στην δεύτερη λωρίδα πολύ κίτρινο+20 κίτρινο, στην τρίτη λωρίδα πολύ πράσινο που εγώ στο κακό φως του σκοτεινού θαλάμου το πήρα εσφαλμένα σαν κίτρινο και στην τελευταία λωρίδα μετά από πρόσθεση άλλων +20 κίτρινο, σχεδόν σωστό ίσως λίγο μπλε.
μύλος.jpg
να και ένας μύλος γκρεμισμένος, αρκετά καλή εκτύπωση με καλό κορεσμό χρωμάτων
να
πυρήνας.JPG

να και τι εννοούσα με τον πυρήνα του 30 μέτρου, ο μαύρος πυρήνας είναι του foma και αν δεν έχουμε τον άσπρο πυρήνα τον οποίο πήρα από ένα 30 μετρό rollei να τον βάλουμε μέσα στον μαύρο, τότε ο μαύρος δεν κεντράρει ακριβώς μέσα στο τυλιχτήρι με αποτέλεσμα το φιλμ να τρίβεται στο πλαστικό και να γρατζουνιέται! για να αποκτήσουμε τον άσπρο πρέπει να πάρουμε ένα τριαντάμετρο με αυτόν τον πυρήνα, να το ξοδέψουμε και να κρατήσουμε καβάτζα αυτό το πυρήνα!
(edit): διάβασα τι πίστευαν οι διευθυντές της Kodak για την επικράτηση της ψηφιακής τεχνολογίας έναντι του φιλμ, και μου έκανε μεγάλη εντύπωση: πάντα ο κόσμος θα θέλει να τυπώνει τις φωτογραφίες του σε χαρτί, για να τις κορνιζάρει και να τις δείχνει στους φίλους του, πάντα θα προτιμάνε το φιλμ γιατί έχει καλύτερη ποιότητα, και πάντα το Hollywood θα γυρίζει ταινίες σε φιλμ! αθεράπευτα ρομαντικοί, μιας και για όλους μας η ψηφιακή τεχνολογία (και για το Hollywood φυσικά!) είναι no brainer!
 
Τελευταία επεξεργασία:
κουτι1.JPG
να και τι μου ήρθε σήμερα από τη Γερμανία....
κουτι2.JPG
ανοίγοντας το κουτί είναι φάτσα-κάρτα το τιμολόγιο....(αυτό το τιμολόγιο διαφέρει από τα δικά μας στο ότι δεν χρειάζεται να το περάσει κανείς στα βιβλία του, αλλά απλώς γράφει αναλυτικά τι αγόρασες)
κουτι3.JPG
100 ρυζόχαρτα για αρνητικά, μιας και Ελλάδα είναι εξαντλημένα, και βαρέθηκα να έχω συνέχεια το άγχος και να τα παίρνω δέκα-δέκα... υπέρυθρο φιλμ Rollei και 13Χ18 α/μ χαρτιά foma...
f
κουτι4.JPG
foma, υπέρυθρο και τα συνηθισμένα ζελεδάκια δώρο....
κουτι5.JPG
τα ρυζόχαρτα για τα αρνητικά...
κουτι6.JPG
επίσης το γνωστό κιτ Bellini RA4, στην αρχή μου είπανε ότι δεν γίνεται να μου το στείλουν γιατί η Κρήτη είναι νησί, προφανώς το στέλνουν με φορτηγό και όχι με αεροπλάνο γιατί θεωρείται επικίνδυνο, αλλά βέβαια εδώ ήρθε με το πλοίο, έτσι δεν μπορούν να στείλουν πχ Κύπρο ή Μάλτα...
κουτι7.JPG
είχε μέσα και μια καρτ ποστάλ Rollei και ένα διαφημιστικό τους, καθώς και το γνωστό χαρτί don't distrurb darkroom...
κουτι8.JPG
το υπέρυθρο...είναι φτιαγμένο στην Βρετανία φασόν μπορεί να το φτιάχνει και η Ilford.....
κουτι9.JPG

απαιτεί βέβαια και βαθύ κόκκινο φίλτρο αλλά μέχρι το 2026 που λήγει (θα το έχω στο ψυγείο φυσικά) προλαβαίνω να το αγοράσω....
 
πόσο δύσκολο είναι να βρει κανείς κόκκινο 55άρι φίλτρο την σήμερον ημέρα....
(αυτό είναι το κλασσικό φίλτρο για φωτογράφιση με υπέρυθρο φιλμ ή στην πραγματικότητα με διευρυμένου ερυθρού όπως το δικό μου).
κατ' αρχάς σε μέγεθος 77 χιλ. για τον μεγάλο μου φακό αν και οπότε φτιαχτεί υπάρχει ετοιμοπαράδοτο Αθήνα στον Γιαννάτο αλλά φυσικά η τιμή είναι τσιμπημένη, φυσικό για τόσο μεγάλο φίλτρο.
στα 55 είναι εξαντλημένο.
ο κατερέλος έχει αυτό που είναι αμιγώς υπέρυθρο δηλ. κόβει σχεδόν όλο το ορατό φως και αφήνει μόνο το υπέρυθρο και είναι σχεδόν μαύρο 66,30 € άουτς!
οι Γερμανοί πάλι (macodirect) Heliopan περίπου στην ίδια τιμή:
αυτό δείχνει κάπως πιο κατάλληλο, κοκκινωπό ακριβό πάλι:
αυτό είναι ανοιχτό κόκκινο σε πολύ λογική τιμή:
εννοείται ότι μια αναζήτηση στο google μου έβγαλε κάτι άσχετα φίλτρα νερού
η άλλη λύση είναι να δω αν η κόρη του παλιού μου αφεντικού έχει ακόμα την παλιά μου μηχανή, FM 2 Nikon manual και δεχτεί να μου δώσει το κόκκινο φίλτρο που είμαι σίγουρος ότι είχα, είχα τραβήξει κάμποσες φορές με υπέρυθρο φιλμ.
 
Τελευταία επεξεργασία:
ορειβατικος1.jpg
να και μια φωτογραφία με φλας, σε απόλυτο σκοτάδι, μια νεαροπαρέα τώρα και όχι τη δεκαετία του '80, μέσα σε μια σήραγγα που είχαν σκάψει οι αρχαίοι ημών πρόγονοι στο βουνό, για να υδρεύσουν την αρχαία Ελεύθερνα, κάπως σαν το Ευπαλίνειο όρυγμα στη Σάμο. Δεν υπάρχει τίποτα το μυστηριώδες με αυτή τη σήραγγα, μιας και σκάφτηκε με σφυρί και καλέμι.
ορειβατικος2.jpg
να και ένας νεαρός που είναι στην έξοδο του ορύγματος...
ορειβατικος3.jpg
ένας συνορειβάτης
ορειβατικος4.jpg

και μια συνορειβάτισσα....
 
fm1.JPGτελικά η κόρη του θείου μου μου έδωσε την παλιά μου μηχανή, την Nikon FM2, εδώ η τσάντα αρκετά φθαρμένη....fm2.JPG
το περιεχόμενο της τσάντας με αρκετά καλούδια....
fm3.JPG
η μηχανή από μπροστά, το 1 είναι η επαφή συγχρονισμού με το φλας, το 2 το κουμπί προεπισκόπησης βάθους πεδίου, το 3 το κουρδιστήρι αυτοφωτογράφισης, το 4 το κουμπί που απελευθερώνει τον φακό.....
fm4.JPG
η μηχανή από πάνω, το 1 είναι η έξτρα επαφή του φλας η οποία απλώς ανάβει ένα λαμπάκι μέσα στο σκόπευτρο όταν το φλας είναι έτοιμο. το 2 είναι το παραθυράκι που ρυθίζουμε την ευαισθησία του φιλμ, το 3 είναι το κουμπί που τραβάει την φωτογραφία, το 4 είναι η μανιβέλα που γυρίζει το φιλμ στην αρχή, όταν τελειώσει.....
fm5.JPG
πάλι η μηχανή από πάνω...
fm6.JPG
η μπαταρία που είχε μέσα σίγουρα ήταν άδεια μιας και σίγουρα ήταν από τα '90ς και πήρα μια καινούρια, από ένα "μπαταριάδικο¨" εξειδικευμένο εδώ στο Ηράκλειο, ξεβιδώνει με ένα κέρμα...
fm7.JPG
1 το κουμπί που απελευθερώνει τον μηχανισμό προώθησης του φιλμ για να το τυλίξεις στην αρχή. το 2 εκεί κουμπώνει το motor drive, 4 είναι οι επαφές ελέγχου του motor drive, 3 είναι τα πάσα που μπαίνει το τρίποδο...
fm8.JPG
η καινούρια μπαταρία, η παλιά ήταν αλκαλική, αυτή είναι λιθίου.... το φωτόμετρο δουλεύει κανονικά πάντως, αυτή η μηχανή είναι τελείως μηχανική, την μπαταρία την θέλει μόνο για το φωτόμετρο και δουλεύει και χωρίς αυτή.....
fm9.JPG
η μπαταρία στην θήκη της...
fm10.JPG
διάφορα σοβιετικά τρίποδα. το 1 είναι η περιστρεφόμενη κεφαλή, το 2 είναι μέγγενη για να πιάσει σε τραπέζια, το 3 είναι πίσω καπάκι φακού, το μεγάλο μαύρο είναι τρίποδο table top, τα πόδια μαζεύονται και μπαίνουν μέσα στη σωλήνα.....
fm11.JPG
χαρτάκια και υγρό καθαρισμού φακών kodak, πανάκι καθαρισμού Hama, όλες αυτές οι εταιρείες με την ψηφιακή επανάσταση έχουν πάει πιρ πιριού που λένε και στην Κρήτη....
fm12.JPG
το ντεκλανσέρ, καθαρά μηχανικό βέβαια, βιδώνει σε κάτι πάσα στο κουμπί που τραβάμε την φωτογραφία....
fm13.JPG
φακός sigma 70-210 ζουμ....
fm14.JPG
φακός tamron 24 ευρυγώνιος....
fm15.JPG
σοβιετικό φωτόμετρο Λένινγκραντ 8, σεληνίου.....
fm16.JPG
μια καλύτερη του λήψη, φαίνεται στα παραθυράκια που ρυθμίζουμε την ευαισθησία του φιλμ σε GOST & DIN, η βελόνα που δείχνει έναν αριθμό, που τον περνάμε στο calculator και παίρνουμε κάποιους συνδυασμούς ταχυτήτων και διαφραγμάτων που είναι όλοι σωστοί και επαφίεται στον φωτογράφο ποιον απ' αυτούς τους συνδυασμούς θα διαλέξει....
fm17.JPGσετ φακών close up, +1, +2, και +3 διοπτριών..... fm18.JPG
κατά την φορά των δεικτών του ωρολογίου, φίλτρο 81 Α, γραμμικό πολωτικό, το περίφημο κόκκινο, UV για ασπρόμαυρες, κίτρινο πάλι για α/μ.....
fm19.JPG
σοβιετικό πάλι φλας που δουλεύει με 220, δηλ. με το ρεύμα της πρίζας (!) ή με 300 συνεχές, φυσικά είναι πολύ δυνατό και φορτίζει πάρα πολύ γρήγορα, αυτό το πράγμα που είναι δίπλα στο καλώδιο νομίζω ότι μπαίνει το καλώδιο συγχρονισμού..... φυσικά δεν είναι αυτόματο (thyristor πόσο μάλλον TTL) και φαίνεται το calculator που υπολογίζεις τι διάφραγμα θα βάλεις ανάλογα με την απόσταση από το θέμα....
fm20.JPG
η λυχνία του είναι σε σχήμα U και κάνει πιο απαλό φωτισμό από τις κλασσικές ίσιες....
fm21.JPG
το φωτοκύτταρο σεληνίου του φωτόμετρου....
fm22.JPG
η πίσω του πλευρά αν δεν κάνω λάθος είναι φτιαγμένο το '79.....
fm23.JPG

από αριστερά προς τα δεξιά: eye cup, σκληρό παρασολείγ, μαλακό παρασολέιγ.
 
Τελευταία επεξεργασία:
fm24.JPG
να πώς έγινε η τσάντα μετά από 4 χέρια με μπλε camel. ούτε αρβύλα του στρατού να ήταν. fm5.JPG
αυτό που έχω σημαδέψει με μαύρο κύκλο (δίπλα στην ένδειξη με το πόσες στάσεις έχουμε τραβήξει από το φιλμ) είναι ο διακόπτης διπλοφωτογράφισης. δηλ. μας επιτρέπει να οπλίσουμε τη μηχανή χωρίς να προωθήσουμε το φιλμ, και μας επιτρέπει να κάνουμε διπλοφωτογράφιση δηλ. τον εαυτό μας ή κάποιον άλλο δυο φορές στην ίδια λήψη, σαν φάντασμα.
τι θα γινόταν αν ο Τσακ Νόρις είχε ασχοληθεί με την φωτογραφία.
Ο Τσακ Νόρις έχει βγάλει σέλφι με το Θεό, με τον Χριστό, με την Παναγία.
Ο Τσακ Νόρις έχει βγάλει φωτογραφία τον Αι Γιώργη να σκοτώνει το θεριό.
Ο Τσακ Νόρις μπορεί να εμφανίσει έγχρωμο φιλμ χωρίς θερμόμετρο.
Ο Τσακ Νόρις ξέρει πόσες στάσεις έχει τραβήξει χωρίς να κοιτάξει την ένδειξη.
Ο Τσακ Νόρις μπορεί να εμφανίσει έγχρωμο χαρτί σε λεκάνη χωρίς φως ασφαλείας.
Ο Τσακ Νόρις μπορεί να τραβήξει έγχρωμη δαγκεροτυπία.
Ο Τσακ Νόρις μπορεί να βγάλει έγχρωμη φωτογραφία με α/μ φιλμ.
Ο Τσακ Νόρις μπορεί να βγάλει slides με αρνητικό φιλμ.
επίσης το χαρτί καθαρισμού του φακού και το αντίστοιχο υγρό, kodak. έχουν συναισθηματική αξία για μένα γιατί τα έφερε η θεία μου το '85 από τον Καναδά, μαζί με την Minolta Freedom II.....fm16.JPG
αυτό που έχω βάλει σε μαύρο κύκλο, και είναι άσπρο, είναι ένα σκίαστρο, το οποίο μας επιτρέπει να κάνουμε μέτρηση προσπίπτοντος φωτός με το φωτόμετρο. χωρίς αυτό μετρούμε κανονικά, ανακλώμενο φως από το αντικείμενο. το φωτόμετρο αυτό όπως και αυτό της μηχανής έχουν σωστές ενδείξεις.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Πίσω
Μπλουζα