Ο Αη Βασίλης ήρθε νωρίτερα!

slide1.jpgslide2.jpgslide3.jpgαφού αυτός ο φίλος μου φωτογράφος έκανε εκκαθάριση στο μαγαζί του (παίζει και να έχει ένα φορτηγό εμπόρευμα, από τρίποδα/τσάντες/κορνίζες/μηχανές σε κάθε δυνατή κατάσταση και φακούς, από τελείως λειτουργικές και καινούριες μέχρι χαλασμένες για ανταλλακτικά) βρήκε αυτούς τους δυο απούλητους slide viewers και μου τους χάρισε. και οι δυο Δυτικής Γερμανίας!!!ο ένας ήταν λιγότερο καλής ποιότητας και όταν του έβαλα μπαταρίες δεν έκλεινε, τον έδωσα ανακύκλωση, ο άλλος λίγο καλύτερος και τον κράτησα. είναι πραγματικά πολύ απλοί, έχουν ένα λαμπάκι φακού και παίρνουν δυο μπαταρίες ΑΑ (mignon τις λένε οι Γερμαναράδες) και προβάλλουν το slide σε ένα μεγάλο κομμάτι πλαστικό, σαν φακό. πολύ χρήσιμοι. αυτό που βλέπετε στην φωτογραφία είναι η "φωλιά" ενός γειωτή των 150 kV στον υποσταθμό της ΔΕΗ (τώρα ΑΔΜΗΕ) στον Κατσαμπά, εδώ στο Ηράκλειο.
 
(μαστροχαλαστής mode on) να και μια ρετρό λέξη που έχω καιρό ν' ακούσω!
meter1.jpg
αυτή είναι η πλακέτα τροφοδοσίας του περίφημου α/μ αναλυτή Philips βλέπουμε έναν ευτραφή πυκνωτή και ένα καθόλου ευκαταφρόνητο ρελεδάκι.
meter2.jpg
και αυτή είναι η motherboard, βλέπουμε 5 τριμεράκια, τα 2 αριστερά σκεπάζονται κανονικά από το μεγάλο ποτενσιόμετρο που ρυθμίζει την έκθεση, το οποίο φυσικά είναι πλαστικό.
meter3.jpg
και εδώ βλέπουμε πάλι την motherboard με το ποτενσιόμετρο στην θέση του και φαίνονται μόνο 3 τριμεράκια, κάτω στην μέση φαίνεται μια daughterboard με τεχνολογία αιχμής (φαντάζομαι) για τότε που κατασκευάστηκε ο αναλυτής, SMD και δεν συμμαζεύεται...
meter4.jpg
και αυτό είναι το "μάτι" του (electric eye) τριμεράκι δεν έχει άρα δεν παίζει ρύθμιση, προσέξτε την ημερομηνία (3 Αυγούστου 1984)λογικά πρέπει να είναι θειούχο κάδμιο (CdS) δεν ξέρω αν χρησιμοποιούσαν τόσο παλιά πυρίτιο.


meter5.jpg

και εδώ βλέπουμε το περίφημο Lightmaster το οποίο θέλει επίσης καλιμπράρισμα μιας και άλλαξα τον ένα και μοναδικό του ηλεκτρολυτικό πυκνωτή, έχει ένα και μοναδικό τριμεράκι το οποίο φαίνεται στον μαύρο κύκλο.
το καλό το Philips προσπάθησα να το χρησιμοποιήσω αλλά θέλει κι αυτό καλιμπράρισμα , μονίμως δείχνει ότι το φως του μεγεθυντήρα δεν είναι αρκετό όπου και να γυρίσω το ποτενσιόμετρο, θα σημειώσω με μια κουκίδα την θέση κάθε τρίμερ και θα πειραματιστώ. δεν έχω να χάσω τίποτα ούτως ή άλλως δεν δουλεύει και δεν ριψοκινδυνεύω να χαλάσω την πανάκριβη ψηφιακή μηχανή. θα ξεκινήσω από τα δυο τριμεράκια που είναι κοντά στο ποτενσιόμετρο.
 
Προβολή συνημμένου 259136Προβολή συνημμένου 259137Προβολή συνημμένου 259138αφού αυτός ο φίλος μου φωτογράφος έκανε εκκαθάριση στο μαγαζί του (παίζει και να έχει ένα φορτηγό εμπόρευμα, από τρίποδα/τσάντες/κορνίζες/μηχανές σε κάθε δυνατή κατάσταση και φακούς, από τελείως λειτουργικές και καινούριες μέχρι χαλασμένες για ανταλλακτικά) βρήκε αυτούς τους δυο απούλητους slide viewers και μου τους χάρισε. και οι δυο Δυτικής Γερμανίας!!!ο ένας ήταν λιγότερο καλής ποιότητας και όταν του έβαλα μπαταρίες δεν έκλεινε, τον έδωσα ανακύκλωση, ο άλλος λίγο καλύτερος και τον κράτησα. είναι πραγματικά πολύ απλοί, έχουν ένα λαμπάκι φακού και παίρνουν δυο μπαταρίες ΑΑ (mignon τις λένε οι Γερμαναράδες) και προβάλλουν το slide σε ένα μεγάλο κομμάτι πλαστικό, σαν φακό. πολύ χρήσιμοι. αυτό που βλέπετε στην φωτογραφία είναι η "φωλιά" ενός γειωτή των 150 kV στον υποσταθμό της ΔΕΗ (τώρα ΑΔΜΗΕ) στον Κατσαμπά, εδώ στο Ηράκλειο.
Να και ο δικός μου Slide Viewer της γερμανικής Kaiser, ηλεκτρικός με 2x μεγέθυνση. Πολύ χρήσιμοι τόσο για την προεπισκόπηση των slide όσο και για τη σωστή τοποθέτηση τους στην κασσέτα του προβολέα.

Υπήρχαν θυμάμαι και φθηνοί χωρίς ηλεκτρικό φωτισμό που τους γυρνούσε κανείς στο παράθυρο για να δεί το slide. Επίσης κάποιοι προβολείς είχαν ενσωματωμένο viewer (στην ουσία φωτισμένο παραθυράκι στο πάνω μέρος τους).

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg
 
καλιμπραρίσματος συνέχεια...
βρήκα ένα καλό αρνητικό (μια εκκλησούλα) και τύπωσα μια καλή φωτογραφία, 10Χ15 σε χαρτί γυαλιστερό Foma multigrade se F 11 χωρίς φίλτρο. και ξεκίνησα τη διαδικασία του καλιμπραρίσματος από εκεί. άνοιξα το Philips (4 βίδες είναι) έβαλα τον αισθητήρα του κάτω από τον μεγεθυντήρα και άναψα το φως του μεγεθυντήρα. έβαλα το μεγάλο κουμπί στα 5 δευτερόλεπτα (τόσος ήταν ο χρόνος έκθεσης, για την ας πούμε, φωτογραφία αναφοράς). προσπάθησα λοιπόν παίζοντας με τα τρίμερ να ανάψει το πράσινο φως πάνω από το κουμπί το μεγάλο (Lichtschrank το λένε οι γερμαναράδες). αποτέλεσμα; μηδέν! όσο και να έπαιζα με οποιοδήποτε τρίμερ δεν παρατήρησα καμία μεταβολή. μου έδειχνε κόκκινο λαμπάκι ότι το φως δεν είναι αρκετό! δεν ξέρω λοιπόν τι φταίει. κάποιος πυκνωτής ίσως; ποιος όμως; κάποιο ολοκληρωμένο ή ημιαγωγός εν γένει; που θα είναι σίγουρα όλα custom & out of stock εδώ και δεκαετίες; δεν αξίζει να ασχοληθώ!\
και όσο για το lightmaster, έβαλα το μεγάλο κουμπί στο 5 (this goes to eleven!) έβαλα το φωτοκύτταρο στη σωστή θέση πάνω στο μαρζέρ, και προσπάθησα ρυθμίζοντας το τρίμερ να μου δώσει χρόνο 5 δεύτερα. αποτέλεσμα; μηδέν! έβαζα περίπου στη μέση και μου έδινε πολύ μικρό χρόνο, 0,2 sec και μόλις ένα κλικ δεξιότερα είχε ένα τεράστιο χρόνο, 60 δεύτερα και βάλε! όσο και να προσπάθησα δεν κατάφερα τίποτα. κάτι σημαντικό έχει βγει out of spec. τον ένα και μοναδικό ηλεκτρολυτικό τον άλλαξα, ένας φίλος μου άλλαξε έναν άλλο και έβαλε τανταλίου, τίποτα άλλο δεν γίνεται.
άρα για να εκτυπώνω α/μ φώτο θα βασίζομαι στην εμπειρία μου, και στην μέθοδο δοκιμής και λάθους (πόσο αναχρονιστικό αλήθεια!). και ίσως αυτοί οι αναλυτές να μην λειτουργούσαν για μένα, γιατί δεν ξέρω αν δούλευαν καλά με multigrade χαρτί, ειδικά ο lightmaster που είναι και ο παλιότερος. προς φίλο αετό 1: όπως είδες ενώ και οι δυο αναλυτές λειτουργούν, δεν δίνουν σωστές ενδείξεις. ίσως το αυτό να ισχύει και με τα φωτόμετρα που δοκιμάζεις. τρόπο να τα ελέγξεις όμως δεν ξέρω εκτός αν έχεις φωτόμετρο χειρός και συγκρίνεις την ένδειξη που σου δίνει με αυτή της μηχανής. μπορείς και να το κάνεις και εμπειρικά (sunny 11 rule).
 
καλιμπραρίσματος συνέχεια...
βρήκα ένα καλό αρνητικό (μια εκκλησούλα) και τύπωσα μια καλή φωτογραφία, 10Χ15 σε χαρτί γυαλιστερό Foma multigrade se F 11 χωρίς φίλτρο. και ξεκίνησα τη διαδικασία του καλιμπραρίσματος από εκεί. άνοιξα το Philips (4 βίδες είναι) έβαλα τον αισθητήρα του κάτω από τον μεγεθυντήρα και άναψα το φως του μεγεθυντήρα. έβαλα το μεγάλο κουμπί στα 5 δευτερόλεπτα (τόσος ήταν ο χρόνος έκθεσης, για την ας πούμε, φωτογραφία αναφοράς). προσπάθησα λοιπόν παίζοντας με τα τρίμερ να ανάψει το πράσινο φως πάνω από το κουμπί το μεγάλο (Lichtschrank το λένε οι γερμαναράδες). αποτέλεσμα; μηδέν! όσο και να έπαιζα με οποιοδήποτε τρίμερ δεν παρατήρησα καμία μεταβολή. μου έδειχνε κόκκινο λαμπάκι ότι το φως δεν είναι αρκετό! δεν ξέρω λοιπόν τι φταίει. κάποιος πυκνωτής ίσως; ποιος όμως; κάποιο ολοκληρωμένο ή ημιαγωγός εν γένει; που θα είναι σίγουρα όλα custom & out of stock εδώ και δεκαετίες; δεν αξίζει να ασχοληθώ!\
και όσο για το lightmaster, έβαλα το μεγάλο κουμπί στο 5 (this goes to eleven!) έβαλα το φωτοκύτταρο στη σωστή θέση πάνω στο μαρζέρ, και προσπάθησα ρυθμίζοντας το τρίμερ να μου δώσει χρόνο 5 δεύτερα. αποτέλεσμα; μηδέν! έβαζα περίπου στη μέση και μου έδινε πολύ μικρό χρόνο, 0,2 sec και μόλις ένα κλικ δεξιότερα είχε ένα τεράστιο χρόνο, 60 δεύτερα και βάλε! όσο και να προσπάθησα δεν κατάφερα τίποτα. κάτι σημαντικό έχει βγει out of spec. τον ένα και μοναδικό ηλεκτρολυτικό τον άλλαξα, ένας φίλος μου άλλαξε έναν άλλο και έβαλε τανταλίου, τίποτα άλλο δεν γίνεται.
άρα για να εκτυπώνω α/μ φώτο θα βασίζομαι στην εμπειρία μου, και στην μέθοδο δοκιμής και λάθους (πόσο αναχρονιστικό αλήθεια!). και ίσως αυτοί οι αναλυτές να μην λειτουργούσαν για μένα, γιατί δεν ξέρω αν δούλευαν καλά με multigrade χαρτί, ειδικά ο lightmaster που είναι και ο παλιότερος. προς φίλο αετό 1: όπως είδες ενώ και οι δυο αναλυτές λειτουργούν, δεν δίνουν σωστές ενδείξεις. ίσως το αυτό να ισχύει και με τα φωτόμετρα που δοκιμάζεις. τρόπο να τα ελέγξεις όμως δεν ξέρω εκτός αν έχεις φωτόμετρο χειρός και συγκρίνεις την ένδειξη που σου δίνει με αυτή της μηχανής. μπορείς και να το κάνεις και εμπειρικά (sunny 11 rule).
Όντως, όπως τα λες είναι φίλτατε με τα παλιά φωτόμετρα και γενικά φωτογραφικά μηχανήματα. Και τα κλείστρα είμαι σίγουρος ότι δεν αποδίδουν πάντα σωστά τις ταχύτητες.

Από την άλλη όμως λέξη-κλειδί είναι αυτή που είπες: Εμπειρία! Και αυτή ακριβώς κάνει τον πραγματικό φωτογράφο με την όλη περίπλοκη διαδικασία της δημιουργίας! Καλή και άνετη η ψηφιακή φωτογράφιση, καλομάθαμε πλέον να τα έχουμε όλα έτοιμα ο δε πειραματισμός σε χειροκίνητη χρήση δεν κοστίζει τίποτα (απλά σβήνεις την ψηφιακή φωτογραφία), αλλά.... άλλα τα μάτια του λαγού και άλλα της κουκουβάγιας που λέει η σωστή παροιμία. Κάτι σαν βινύλιο και CD.

Με την ψηφιακή φωτογράφιση ή βιντεοσκόπιση χάθηκε νομίζω ο σεβασμός στη διαδικασία λήψης. Θυμάμαι με την S-8 κινηματογράφιση αξιοποιούσαμε στο έπακρο τα 4,5 λεπτά του φιλμ, σκεφτόμασταν καλά τι πλάνο θα τραβήξουμε, λειτουργούσαμε με σχέδιο και προσοχή σε όλες τις παραμέτρους. Τώρα με την ψηφιακή..... τράβα ότι θες, η μηχανή βάζει τις βασικές παραμέτρους θα κάνεις μετά μοντάζ, πετάς χωρίς σκέψη τις σκηνές που δεν χρειάζεσαι. Δεν λέω ότι δεν έχει πλεονεκτήματα, αλλά η μαγεία χάθηκε.

Συνέχισε λοιπόν φίλε μου με την εμπειρία σου, είναι νέα πρόκληση και δες τη φωτογραφία να σχηματίζεται σιγά-σιγά μπροστά στα μάτια σου σαν μαγική εικόνα!
 
ευχαριστώ πολύ για το feedback φίλε αετέ 1, πραγματικά έχω πεισμώσει με το αναλογικό μέσο, θα συνεχίσω όσο έχω εξοπλισμό, και βρίσκω αναλώσιμα και υλικά (φιλμ, χαρτιά, χημικά) όντως είναι έτσι όπως τα λες, κι εγώ έχω μια ψηφιακή βιντεοκάμερα, όντως είναι πολύ βολικό, εύκολο και στην ουσία τζάμπα, τελικά δεν θα πάρω φιλμ για την μηχανή Canon που έχω, είναι πολύ ακριβό, προφανώς πρέπει να το στείλω εξωτερικό για εμφάνιση, μηχανή προβολής δεν έχω πια, και μια στις τόσες κάνω μια χαρά την δουλειά με την βιντεοκάμερα μου. επίσης δεν είμαι απόλυτα σίγουρος ότι η Canon μετά από σχεδόν μισό αιώνα στο ράφι τραβάει ακόμη καλά. και τονίζω ότι αυτή μου η ενασχόληση με το αναλογικό μέσο γίνεται μόνο στα πλαίσια του χόμπι, μιας και κανένας επαγγελματίας δεν ασχολείται πια με φιλμ και σκοτεινό θάλαμο, μόνο χομπίστες.
bellini1.jpg
εδώ βλέπουμε ένα άρτι αφιχθέν πακέτο από Γερμανία, οι Γερμαναράδες στην αρχή δεν θέλαν να μου το στείλουν, γιατί τα έγχρωμα χημικά που περιείχε θεωρούνται επικίνδυνα και απαγορεύονται να μπούνε σε αεροπλάνο, αλλά εγώ τους είπα ότι έχω ξαναπαραγγείλει με DHL χωρίς πρόβλημα απλώς ήρθε από πόλη σε πόλη με φορτηγό (Νυρεμβέργη/Βουδαπέστη/Σόφια/Θεσσαλονίκη/Αθήνα/Ηράκλειο) και φυσικά δε το επειγόμουνα.

bellini2.jpg
κι εδώ βλέπουμε μερικά δωράκια που μου βάλανε μέσα οι Γερμαναράδες..
bellini3.jpg
καθώς και το περίφημο κιτ Bellini RA4 (ιταλικό) φτιάχνεις 5 λίτρα εμφάνιση (50 ml A+50ml B)5 λίτρα εμφάνιση-στερέωση (100 ml concentrate) + 20 λίτρα stabilizer (4 ml για ένα λίτρο). φυσικά μπορείς να φτιάξεις μικρότερες ποσότητες δεν χρειάζεται να φτιάξεις και τα 5 λίτρα μονοκοπανιά. επίσης θα ψάξω σε ένα Δοξαστάκη στην βιομηχανική για μικρή ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα (έχει βιομηχανικά αέρια) γιατί αν βάλεις στο μισοάδειο μπουκάλι του concentrate λίγο διοξείδιο του άνθρακα (επειδή είναι πιο βαρύ από τον αέρα μένει εκεί) και το εμποδίζει να οξειδωθεί από το οξυγόνο του αέρα. υπήρχε έτοιμο σπρέι (Protectan) από την Tetenal αλλά η Tetenal είναι μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, καμία σχέση με την καταπληκτική εταιρεία που ήταν παλιά, έχει πολύ λίγα προϊόντα.
bellini4.jpg

και το πακέτο όπως μου το έδωσε ο κούριερ, είχε μέσα μπόλικο παραγέμισμα με χαρτιά, την μισή Ευρώπη διέσχισε.
 
ευχαριστώ πολύ για το feedback φίλε αετέ 1, πραγματικά έχω πεισμώσει με το αναλογικό μέσο, θα συνεχίσω όσο έχω εξοπλισμό, και βρίσκω αναλώσιμα και υλικά (φιλμ, χαρτιά, χημικά) όντως είναι έτσι όπως τα λες, κι εγώ έχω μια ψηφιακή βιντεοκάμερα, όντως είναι πολύ βολικό, εύκολο και στην ουσία τζάμπα, τελικά δεν θα πάρω φιλμ για την μηχανή Canon που έχω, είναι πολύ ακριβό, προφανώς πρέπει να το στείλω εξωτερικό για εμφάνιση, μηχανή προβολής δεν έχω πια, και μια στις τόσες κάνω μια χαρά την δουλειά με την βιντεοκάμερα μου. επίσης δεν είμαι απόλυτα σίγουρος ότι η Canon μετά από σχεδόν μισό αιώνα στο ράφι τραβάει ακόμη καλά. και τονίζω ότι αυτή μου η ενασχόληση με το αναλογικό μέσο γίνεται μόνο στα πλαίσια του χόμπι, μιας και κανένας επαγγελματίας δεν ασχολείται πια με φιλμ και σκοτεινό θάλαμο, μόνο χομπίστες.
Προβολή συνημμένου 259862
εδώ βλέπουμε ένα άρτι αφιχθέν πακέτο από Γερμανία, οι Γερμαναράδες στην αρχή δεν θέλαν να μου το στείλουν, γιατί τα έγχρωμα χημικά που περιείχε θεωρούνται επικίνδυνα και απαγορεύονται να μπούνε σε αεροπλάνο, αλλά εγώ τους είπα ότι έχω ξαναπαραγγείλει με DHL χωρίς πρόβλημα απλώς ήρθε από πόλη σε πόλη με φορτηγό (Νυρεμβέργη/Βουδαπέστη/Σόφια/Θεσσαλονίκη/Αθήνα/Ηράκλειο) και φυσικά δε το επειγόμουνα.

Προβολή συνημμένου 259863
κι εδώ βλέπουμε μερικά δωράκια που μου βάλανε μέσα οι Γερμαναράδες..
Προβολή συνημμένου 259864
καθώς και το περίφημο κιτ Bellini RA4 (ιταλικό) φτιάχνεις 5 λίτρα εμφάνιση (50 ml A+50ml B)5 λίτρα εμφάνιση-στερέωση (100 ml concentrate) + 20 λίτρα stabilizer (4 ml για ένα λίτρο). φυσικά μπορείς να φτιάξεις μικρότερες ποσότητες δεν χρειάζεται να φτιάξεις και τα 5 λίτρα μονοκοπανιά. επίσης θα ψάξω σε ένα Δοξαστάκη στην βιομηχανική για μικρή ποσότητα διοξειδίου του άνθρακα (έχει βιομηχανικά αέρια) γιατί αν βάλεις στο μισοάδειο μπουκάλι του concentrate λίγο διοξείδιο του άνθρακα (επειδή είναι πιο βαρύ από τον αέρα μένει εκεί) και το εμποδίζει να οξειδωθεί από το οξυγόνο του αέρα. υπήρχε έτοιμο σπρέι (Protectan) από την Tetenal αλλά η Tetenal είναι μεταξύ φθοράς και αφθαρσίας, καμία σχέση με την καταπληκτική εταιρεία που ήταν παλιά, έχει πολύ λίγα προϊόντα.
Προβολή συνημμένου 259865

και το πακέτο όπως μου το έδωσε ο κούριερ, είχε μέσα μπόλικο παραγέμισμα με χαρτιά, την μισή Ευρώπη διέσχισε.
Μου αρέσει που έσβησες τα στοιχεία σου αλλά από κάτω μισοδιακρίνεται το ονοματεπώνυμο :fafoutis::fafoutis::fafoutis::fafoutis:.
 
δεν νομίζω να με σημαδεύει και ο KIm Yong Un; ακόμη και αν ξέρει το ονοματεπώνυμο μου; εττσσσι λένε οι Γερμαναράδες. έττσσι λένε οι Λατίνοι. (αυτό έλεγε ένας καθηγητής μου στο ΤΕΙ Κοζάνης, στην Γερμανία σπουδάσας)
 
σήμερα παράγγειλα από morco uk χαρτιά έγχρωμα RA4 100 20X25. φαντάζομαι θα έρθουν σε καμιά 10 αριά μέρες. πρέπει φυσικά να πληρώσω τελωνείο. τι να κάνουμε. οι Γερμαναράδες δεν έχουν πια καθόλου έγχρωμα χαρτιά, ούτε για δείγμα.
φωτο1.JPG
ο φίλος μου ο φωτογράφος μου έδωσε αυτά τα μεταχειρισμένα αξεσουάρ για εμφάνιση φιλμ. όλα είναι πολύ φθαρμένα και μου είναι τελείως άχρηστα, έτσι μετά την φωτογράφιση τους τα έδωσα όλα όπως ήταν στην ανακύκλωση. αυτό είναι ένα τυλιχτήρι/ξετυλιχτήρι (φαντάζομαι) για τα φιλμ APS. https://en.wikipedia.org/wiki/Advanced_Photo_System είναι πάρα πολύ βαρύ και δείχνει να έχει πολύ στιβαρή κατασκευή.
φωτο2.JPG
εδώ είναι το εσωτερικό του, φαντάζομαι έμπαινε η κασέτα του APS αριστερά και την ξετύλιγε σε άλλη κασέτα; δεν ξέρω.
φωτο3.JPG
αυτό το πράγμα (το θυμάμαι από την Κοζάνη) χρησίμευε για να βγάζει την αμόρσα (leader) δηλ. την αρχή του φιλμ από την κασέτα και χρησιμοποιούσε μια αναλώσιμη ταινία, απλώς έβαζες την κασέτα του φιλμ στα δεξιά, πήγαινες λίγο μπρος-πίσω το μεγάλο κουμπί και έβγαινε η ουρά αμέσως, μιας και παλιά τα φωτογραφεία με το φιλμ είχαν τεράστιο φόρτο εργασίας και η δουλειά έπρεπε να γίνει γρήγορα.
φωτο4.JPG
2 tape dispenser, φαντάζομαι για την ταινία που κολλούσε την αρχή του φιλμ στο πλαστικό φύλλο που το τραβούσε στο μηχάνημα που έκανε την εμφάνιση.
φωτο5.JPG
πάλι το ΄ίδιο, δεξιά μπροστά έχει μια μεταλλική γλώσσα η οποία έμπαινε στην φωτοστεγανή είσοδο της κασέτας του φιλμ και μετά η ταινία έμπαινε μέσα και τραβούσε την ουρά του φιλμ.
φωτο6.JPG
και δυο χειροκίνητοι πλαστικοί εξολκείς πάλι για την ουρά του φιλμ, έχω έναν τέτοιο φυσικά καινούριο.
φωτο7.JPG
αυτές οι κασέτες χρησίμευαν για να εμφανίζουν τα φωτογραφεία φιλμ διαφορετικό από 135, συγκεκριμένα 120, 126 και 110, άνοιγαν την κασέτα/ρολό σε ένα μεγάλο επαγγελματικό σάκο αλλαγής που είχαν και βάζαν το φιλμ χύμα μόνο του μέσα σ' αυτή τη φωτοστεγανή κασέτα η οποία ήταν επενδυμένη με μαύρο βελούδο, το μηχάνημα έσπρωχνε με ένα μοχλό ένα σίδερο και μισοάνοιγε η κασέτα για να πάρει το μηχάνημα ανεμπόδιστα το φιλμ για εμφάνιση.
φωτο8.JPG
ανοιχτήρι για κασέτες Kodak εμφανώς πολύ ταλαιπωρημένο.
φωτο9.JPG
η κασέτα του 126 ανοιχτή, δεξιά και αριστερά έχει δυο πλαστικά που περιορίζουν το άνοιγμα ώστε να ευθυγραμμιστεί το φιλμ, για το 120 λείπανε αυτά γιατί εκμεταλλευόταν όλο το πλάτος της κασέτας.
φωτο10.JPG
η κάτω μεριά του τυλιχτηριού APS...
φωτο11.JPG
o πίνακας ελέγχου, μπουτόν start/stop on/off διακόπτης....
φωτο12.JPG

και τέλος η κάτω μεριά της κασέτας για 126, αυτό το σιδεράκι έσπρωχνε το μηχάνημα που εμφάνιζε το φιλμ και μισοάνοιγε την κασέτα...
 
χαρτιά.JPG
αυτό είναι το πακέτο με τα έγχρωμα χαρτιά, άρτι αφιχθέν από Βρετανία, ακριβώς μετά από 20 μέρες. πάλι είναι κατασκευασμένο στην Βρετανία, όπου είναι ένα από τα τελευταία, αν όχι το τελευταίο, εργοστάσιο στην Ευρώπη, που κατασκευάζει κλασικά χρωμογενικά έγχρωμα χαρτιά, σε φύλλα. μερικά φωτογραφεία χρησιμοποιούν ακριβώς τα ίδια, αλλά σε ρολά, και χημικά προσαρμοσμένα στις ανάγκες τους (με replenisher). έκανε 80 λίρες μαζί με τα ταχυδρομικά και πλήρωσα 22 € για το τελωνείο, λογικό αν σκεφτεί κανείς ότι διάσχισε σχεδόν όλη την Ευρώπη, κατά πλάτος. να βάλω μπρος λοιπόν για έγχρωμες εκτυπώσεις μιας και οι "πελάτες" μου...ανυπομονούν.
 
hedgecoe1.JPGhedgecoe2.JPGhedgecoe3.JPG
πρόσφατα πήγα αυτό το βιβλίο στον βιβλιοδέτη, εδώ στο Ηράκλειο και πρακτικά το έκανε καινούριο, το έδεσε και το έραψε και από paperback το έκανε hardback. δεν με συνέφερε να το ξαναπαραγγείλω από Αμερική, δυσκολεύτηκα αρκετά να βρω κάποιον να στέλνει Ελλάδα, μιλάμε πάντα για μεταχειρισμένο.
 
bellini1.JPG
μετά από καμπόσους μήνες και την εμφάνιση ενός σημαντικού φιλμ αποφάσισα να καταπιαστώ ξανά με την εκτύπωση έγχρωμων φωτογραφιών. άνοιξα λοιπόν το κουτί κι είχε μέσα αυτά τα μπουκάλια. το μεγάλο είναι bleach/fix τα δυο μεσαία χρωμογόνα εμφάνιση, το μικρό stabilizer. πρέπει όμως να πάρω γάντια κουζίνας γιατί η εμφάνιση έχει μέσα υδροξειδίο του νατρίου (καυστική ποτάσα) και το τύμπανο εμφάνισης είναι μεν φωτοστεγανό, δεν είναι όμως υδατοστεγές με αποτέλεσμα να φεύγουν σταγονίτσες από το χημικό και να πηγαίνουν, φυσικά, στα χέρια μου. δεν ξέρω και τη ζημιά μπορεί να κάνει (στα χέρια μου) δεν έχω όμως καμία διάθεση να το μάθω. γι'αυτό δεν θέλαν να μου τα στείλουν οι Γερμαναράδες! και τα άλλα έχουν διάφορα που πρέπει να είναι επικίνδυνα, αν κρίνω από τις ετικέτες τους, περιέργως εκτός από το bleach/fix.
bellini3.JPG
διάφορες όψεις των μπουκαλιών....
bellini2.JPGbellini4.JPGbellini5.JPG
sbianca-fissaggio λέγεται προφανώς στα ιταλικά το bleach/fix αλλά είναι παράαααξενο γιατί δεν γίνεται τελείως bianco το φιλμ, αν με καταλαβαίνεις σενιόοοορα, Λαμία Βόλο αλλά με κάρο, αντί άμμο τσιμέντο. και αυτές είναι οι οδηγίες του.
 
Προβολή συνημμένου 262223
μετά από καμπόσους μήνες και την εμφάνιση ενός σημαντικού φιλμ αποφάσισα να καταπιαστώ ξανά με την εκτύπωση έγχρωμων φωτογραφιών. άνοιξα λοιπόν το κουτί κι είχε μέσα αυτά τα μπουκάλια. το μεγάλο είναι bleach/fix τα δυο μεσαία χρωμογόνα εμφάνιση, το μικρό stabilizer. πρέπει όμως να πάρω γάντια κουζίνας γιατί η εμφάνιση έχει μέσα υδροξειδίο του νατρίου (καυστική ποτάσα) και το τύμπανο εμφάνισης είναι μεν φωτοστεγανό, δεν είναι όμως υδατοστεγές με αποτέλεσμα να φεύγουν σταγονίτσες από το χημικό και να πηγαίνουν, φυσικά, στα χέρια μου. δεν ξέρω και τη ζημιά μπορεί να κάνει (στα χέρια μου) δεν έχω όμως καμία διάθεση να το μάθω. γι'αυτό δεν θέλαν να μου τα στείλουν οι Γερμαναράδες! και τα άλλα έχουν διάφορα που πρέπει να είναι επικίνδυνα, αν κρίνω από τις ετικέτες τους, περιέργως εκτός από το bleach/fix.
Προβολή συνημμένου 262225
διάφορες όψεις των μπουκαλιών....
Προβολή συνημμένου 262232Προβολή συνημμένου 262233Προβολή συνημμένου 262234
sbianca-fissaggio λέγεται προφανώς στα ιταλικά το bleach/fix αλλά είναι παράαααξενο γιατί δεν γίνεται τελείως bianco το φιλμ, αν με καταλαβαίνεις σενιόοοορα, Λαμία Βόλο αλλά με κάρο, αντί άμμο τσιμέντο. και αυτές είναι οι οδηγίες του.
Πολλή χημεία...
 
τουλάχιστον είναι (και) πρακτική και όχι μπλα μπλα και πίνακας όπως ήταν στο σχολείο και με έκανε να την απεχθάνομαι βαθύτατα...και δεν ξεχνάμε προστατευτικά γυαλιά και γάντια κουζίνας.
 
Πάρε λίγη ακόμη :p Το υδροξείδιο του νατρίου είναι καυστική σόδα, ΝaΟΗ. Η καυστική ποτάσα είναι υδροξείδιο του καλίου, ΚΟΗ. Και τα δύο καυστικά (εξαρτάται βέβαια και από τη συγκέντρωση), αλλά το ΚΟΗ είναι ακόμη χειρότερο από το NaOH, και βλέπω ότι ένα μπουκάλι έχει NaOH (περιέργως είναι τρίτο στα ιταλικά αλλά δεύτερο στα αγγλικά). uskoke, δεν σου στείλανε και τα Material Safety Data Sheets (MSDS) μαζί? Ένα μπουκάλι λέει σαφώς "Refer to MSDS" αλλά πώς θα το κάνεις αν δεν σου τα στείλανε?
 
porca miseria! φυσικά δεν μου το στείλανε αλλά πρέπει να το κατεβάσω και να το τυπώσω. δεν ξέρω φυσικά καθόλου την συγκέντρωση, όντως έχεις δίκιο, καυστική σόδα, και αυτά θα διαλυθούν ακόμη περισσότερο πριν τα χρησιμοποιήσω (working solution). το υδροξείδιο του νατρίου χρειάζεται γιατί οι δραστικές ουσίες που κάνουν την εμφάνιση δρουν σε αλκαλικό περιβάλλον, μιας και είναι αναγωγικές, ανάγουν τον εκτεθειμένο βρωμιούχο άργυρο σε μεταλλικό άργυρο. οι έγχρωμες εμφανίσεις περιέχουν ακόμη κάποια άλλα συστατικά, που δημιουργούν τα χρώματα, για κάθε 4 κατιόντα αργύρου δημιουργούν ένα μόριο χρωστικής. μετά ο μεταλλικός άργυρος γίνεται πάλι βρωμιούχος από το Bleach (rehalogenize) και τον διαλύει η στερέωση μαζί με τον μη εκτεθειμένο βρωμιούχο άργυρο.
 
eos.jpg
(Κι εδώ είναι μια φώτο από μια εκδρομή με τον ορειβατικό, τυπωμένη στο χέρι, φυσικά, 100 % αναλογική). τα καλά νέα είναι ότι δεν πειράζουν τα χέρια μου τα χημικά και έτσι δεν χρειάζεται να φοράω γάντια. αν δείτε τι γράφουν τα περισσότερα φάρμακα στις οδηγίες τους τι είναι δυνατόν να προκαλέσουν, δεν θα ξαναπίνατε φάρμακο , από αντιβιοτικά μέχρι αναλγητικά μέχρι ότι να ναι. και τα βιντεοπαιχνίδια μπορεί να προκαλέσουν επιληψία, τι να κάνουμε λοιπόν, να κλειστούμε σε γυάλινο πύργο, χμμμμ;

chemie1.JPG
έτοιμοι λοιπόν για την παρασκευή των χημικών, χρησιμοποιώ πλαστικά βαζάκια του 0,5 λίτρου για μαρμελάδες ή ότι προορίζονταν κανονικά, που τα πήρα από ένα κατάστημα εδώ που έχει παράδοση σ' αυτά τα είδη. προσοχή στη λεπτομέρεια, έχω γράψει πάνω σε κάθε βαζάκι και το καπάκι του για ποιο χημικό προορίζεται, γιατί επουδενί δεν πρέπει να μολυνθεί το ένα από το άλλο, που μπορεί να γίνει είτε βάζοντας το λάθος καπάκι, ή ακόμη και από τους ατμούς. το μικρό καφέ μπουκαλάκι με το σταγονόμετρο είναι το οξικό οξύ.
chemie2.JPG
το ογκομετρικό των 50 ml, οι δυο αναδευτήρες (ξεχωριστός για την εμφάνιση και την όξινη στερέωση) καθώς και τα άδεια βαζάκια.
chemie3.JPG
ξεκινάμε με την εμφάνιση, βάζουμε λίγο νερό στο βαζάκι (χρησιμοποιώ νερό φιλτραρισμένο με αντίστροφη ώσμωση) και προσθέτουμε 50 ml από το part A....
chemie4.JPG50 ml από το part B, ανακατεύουμε καλά και προσθέτουμε νερό μέχρι να γεμίσει το βαζάκι...chemie5.JPG
και έτοιμη η εμφάνιση...
chemie6.JPGσταμάτημα τρεις δόσεις του σταγονόμετρου, δηλ. περίπου 1-2% στα 50 ml είναι αρκετά, το κάνω και λίγο δυνατότερο από την α/μ γιατί η έγχρωμη εμφάνιση είναι πιο αλκαλική....chemie7.JPG
έτοιμο και το σταμάτημα... ( ο ρόλος του είναι να διακόψει ακαριαία την εμφάνιση, και να προετοιμάσει το φιλμ για την όξινη στερέωση, "ελαφρύνοντας" το έργο της)....
chemie8.JPG
και τώρα blix (bleach/fix) διαλύουμε 100 ml σε 400 πε΄ριπου ml νερού, διαφέρει λίγο από την κλασσική στερέωση, που είναι σαν κόκκκινο κρασί, ενώ αυτή είναι σαν ροζέ. ο ρόλος της είναι να μετατρέψει τον αδιάλυτο και μη εκτεθειμένο βρωμιούχο άργυρο σε σύμπλοκα άλατα, τα οποία ως ευδιάλυτα μπορούν να απομακρυνούν από το χαρτί με το πλύσιμο, αφενώς, και αφετέρου να μετατρέψει τον μεταλλικό άργυρο, που δεν μας χρειάζεται πια, σε βρωμιούχο άργυρο τον οποίο θα διαλύσει επίσης η στερέωση, η οποία είναι ένα λουτρό μαζί με την λεύκανση, πολύ παλιά ήταν δυο ξεχωριστά λουτρά.
chemie9.JPG
έτοιμο και το bleach/fix....
chemie10.JPG
και τέλος το stabilizer, το οποίο αφενώς περιέχει κάποιες αλκοόλες, οι οποίες φαντάζομαι ότι μειώνουν την επιφανειακή τάση του νερού, κάνοντας τις φωτογραφίες να στεγνώνουν πιο εύκολα και χωρίς κηλίδες, και αφετέρου συνήθως φορμαλδεΰδη, ή οποία σκληραίνει την ζελατίνη του χαρτιού, και σταθεροποιεί τα χρώματα, τα οποία έχουν συντεθεί χημικά (chemically generated dyes). η δοσολογία είναι 3 ml για μισό λίτρο.
chemie11.JPG

έτοιμο και το stabilizer....στο επόμενο, θα μπούμε στα άδυτα των αδύτων και θα δούμε πως εμφανίζονται οι έγχρωμες φωτογραφίες.
 
έτοιμοι για την εμφάνιση έγχρωμων φωτογραφιών...
εμφανιση1.JPG
το setup μου, η μπύρα με λεμόνι είναι εξίσου απαραίτητη με τα υπόλοιπα! αυτό είναι το dry bench, δηλ. ο μεγεθυντήρας με το φιλμ και τα χαρτιά και το φωτοστεγανό τύμπανο...
εμφανιση2.JPGεδώ είναι το wet bench, δηλ. το διπλανό μπάνιο από την αποπάνω αποθηκούλα, και είναι τα χημικά στο νιπτήρα με ζεστό νερό από το ηλιόθερμο, για να φτάσει η θερμοκρασία τους στους 35 βαθμούς έστω και περίπου, στην μπανιέρα είναι το πλαστικό καφάσι πάνω στο οποίο περιστρέφω το τύμπανο και το γεμίζω με τα διάφορα χημικά... εμφανιση3.JPGκαι εδώ είναι τα χημικά στο νιπτήρα με το ζεστό νερό να έχει φτάσει τους 41 βαθμούς όπως φαίνεται στο ψηφιακό θερμόμετρο, δεν πειράζει που είναι παραπάνω από το στόχο του 35, θα ισορροπήσει με τα πιο ψυχρά βαζάκια με τα χημικά. εμφανιση4.JPG
και εδώ βλέπουμε το καφάσι και ένα ρολόι με δευτερολεπτοδείκτη για να μετράμε το χρόνο εμφάνισης και των άλλων λουτρών....
εμφανιση5.JPG
και η θερμοκρασία της ίδιας της εμφάνισης είναι όπως βλέπουμε 28,7 δεν πειράζει που δεν είναι 35, απλώς εμφανίζουμε για 1 λεπτό αντί 45 δεύτερα τα άλλα χημικά δεν πολυπειράζει η θερμοκρασία ή ο χρόνος αρκεί να είναι στην ίδια θερμοκρασία περίπου με την εμφάνιση για να μην σουφρώσει το χαρτί ή πάθει ζημιά.
εμφανιση6.JPG
και να σταθούμε λίγο στο τύμπανο εμφάνισης, μιας και είναι το σημαντικότερο εργαλείο για την εμφάνιση έγχρωμων φωτογραφιών, μετά από τον μεγεθυντήρα με χρωμοκεφαλή, αποτελείται από 4 μέρη, από τον ας πούμε κύλινδρο, το φωτοστεγανό καπάκι, το ποτηράκι που βάζουμε τα χημικά, καθώς και το μικρό πορτοκαλί καπάκι που είναι υδατοστεγές και βάζουμε στο τέλος πριν τουμπάρουμε το τύμπανο για να μην χυθούν τα χημικά.
εμφανιση7.JPG
και εδώ βλέπουμε πώς μπαίνει το χαρτί στο εσωτερικό του τυμπάνου, όπως βλέπουμε έχει κάποιες πατούρες που συγκρατάνε το χαρτί να μην φύγει κατά την διάρκεια της περιστροφής του τυμπάνου, αν και η φυγόκεντρος το σπρώχνει στα τοιχώματα του τυμπάνου, κάθε πατούρα βρίσκεται εκεί που βρίσκεται για διάφορα μεγέθη χαρτιού, με τον καιρό αποκτούμε κάποια εξοικείωση, μιας και η τοποθέτηση του ανεμφάνθιστου χαρτιού στο τύμπανο γίνεται σε απόλυτο σκοτάδι.
εμφανιση8.JPG
και το ποτηράκι τοποθετημένο στη θέση του έτοιμο να δεχτεί τα χημικά και είναι ταυτοχρόνως και φωτοπαγίδα, επιτρέποντας στα χημικά να μπουν μέσα όχι όμως και στο φως. χρειάζεται συγκεκριμένη ποσότητα χημικών για να γεμίσει το τύμπανο και να έχουμε ομοιόμορφη εμφάνιση, γεμίζουμε το ποτηράκι σε όρθια θέση του τυμπάνου....
εμφανιση9.JPG
βάζουμε το πορτοκαλί καπάκι, καλύτερα να βάλουμε λίγο παραπάνω χημικά από τα απολύτως ελάχιστα, εγώ γεμίζω σχεδόν το ποτηράκι....
εμφανιση10.JPG
τουμπάροντας το τύμπανο, περνάνε τα χημικά στο εσωτερικό του, πάνω στο χαρτί, και τώρα περιστρέφουμε το τύμπανο επιτόπου, συνέχεια για όση ώρα διαρκεί η εμφάνιση και τα άλλα λουτρά, ώστε να έχουμε μια ομοιόμορφη διαβροχή του χαρτιού με το χημικό. ο λόγος που χρησιμοποιούμε το τύμπανο για το έγχρωμο χαρτί και όχι τις κλασσικές λεκάνες, είναι ότι δεν μπορούμε να χρησιμοποιήσουμε το κλασσικό κόκκινο φως ασφαλείας του α/μ χαρτιού, μιας και η εμουλσιόν του έγχρωμου δεν είναι τυφλή στο κόκκινο και θα γίνονταν οι φώτο χάλια. επίσης θα ήταν πολύ δύσκολο να δουλέψουμε με λεκάνες στο απόλυτο σκοτάδι στα τυφλά, θα θέλαν πολύ μεγαλύτερο ποσότητα χημικών, πώς θα διατηρούσαμε τη σωστή θερμοκρασία κλπ. λαμπες.JPG
εδώ είναι δυο λάμπες που πήρα από μια ηλεκτραποθήκη εδώ, μια 12 βολτ 100 βατ διχροϊκή για το μεγεθυντήρα και μια 24 βολτ 150 βατ για τον προβολέα slides.
 
Πίσω
Μπλουζα