Ρετρό φωτογραφικές μηχανές

Eagle 1

RetroMasteR
Joined
31 Ιαν 2016
Μηνύματα
1.167
Αντιδράσεις
3.483
Πίσω στην AGFA, όπου την τελευταία της Box, την Clack (βλ. προηγούμενη ανάρτηση), διαδέχθηκε η Click I, από το 1958, με τα επόμενα μοντέλα (έως Click IV) να παράγονται έως το 1970. Είναι η τελευταία μηχανή της AGFA που χρησιμοποιεί φίλμ ρολό 120.

Φτιαγμένη εξ ολοκλήρου από βακελίτη (εκτός από τα λιγοστά μηχανικά μέρη από μέταλλο) είναι μία εξαιρετικά απλή και φθηνή μηχανή (κόστιζε 16,50 Μάρκα με μέσο μισθό στα '50ς περίπου 400-500 Μάρκα). Ιδιαίτερα η Click Ι είχε έναν απλό φακό σταθερής εστίασης, μία ταχύτητα (ούτε καν παρατεταμένη έκθεση Β), απλό κλείστρο και μόνη ρύθμιση τη δυνατότητα χρήσης κίτρινου φίλτρου για αντίθεση και επιλογή για φωτογράφιση με ήλιο ή συννεφιά. Μπορούσε να πάρει φλας. Το πίσω μέρος που ακουμπά το φίλμ για φωτοέκθεση είναι κυρτό για να μην υπάρχει παραμόρφωση στις άκρες λόγω του απλού φακού. Τα μεταγενέστερα μοντέλα είχαν διάφορα πρόσθετα κατά περίπτωση, όπως καλύτερο φακό (Achromat), δυνατότητα εστίασης για πορτραίτο, βελτιωμένη υποδοχή για φλας κλπ.

Βασικά χαρακτηριστικά:

Φιλμ: ρολό 120 (6x9cm), έκθεση 6x6cm, 12 στάσεων.
Διάφραγμα: 11 και ενσωματωμένο κίτρινο φίλτρο για αντίθεση.
Φακός: Meniskus 1:11/72,5 mm, σταθερής εστίασης.
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο στο πάνω μέρος.
Υποδοχή για φλάς: Ναι.
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι.

Η μηχανή είναι πλήρως λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg
 

chris73

RetroActive
Joined
24 Ιαν 2013
Μηνύματα
462
Αντιδράσεις
441
Με κατατρέχουν οι Ρέτινες…


Έχω πει πως δεν με ενδιαφέρουν οι μεταγενέστερες του 1954 όταν και η οικογένεια άλλαξε σασί, αλλά βλέπετε προσπαθώντας να συμπληρώσω τη συλλογή των «αυθεντικών» μοντέλων κάποια στιγμή σε ένα πακέτο περιλαμβανόταν και αυτή.

Δεν είχα σκοπό να ασχοληθώ ούτε να τη κρατήσω, όμως δεν μου πήγαινε η καρδιά να την αποχωριστώ όταν διαπίστωσα την τέλεια κατάσταση του φακού της, που δεν έχει καμία απολύτως διαφορά από έναν εντελώς καινούργιο. (θαρρείς και θα τον κάνω τίποτα δλδ…)

P3820144s.jpg

Έτσι μου έμεινε και αυτή, οπότε γιατί να μην εγχειριστεί?

Μετά το 1954 όλες οι Ρέτινες χτιζόταν γύρω από αυτή την ιδέα, και η συγκεκριμένη που δεν διέθετε τηλέμετρο ή δυνατότητα εναλλαγής φακών όπως άλλες τις οικογένειας εκείνο τον καιρό, κυκλοφόρησε για ένα-δύο χρόνια κάπου μεταξύ 1957 και 1958.

Και το φωτόμετρό της είναι πολύ ζωντανό, όχι όμως πως θα μπορούσε και να εμπιστευτεί κανείς το οποιοδήποτε φωτόμετρο σεληνίου ύστερα τόσες δεκαετίες.

P3820145s.jpg
Δίπλα στη παλιότερη γενιά. Νομίζω είναι εμφανές πως έπαθε «50s»…

Το κλείστρο και αυτό της νέας εποχής, έχει σε σχέση με τα παλαιότερα επιπλέον αυτοχρονομέτρηση, όμως και μερικά μικρά και ελεύθερα ελατήρια που σίγουρα δεν ενθουσιάζουν κανένα μαστροχαλαστή. Επίσης το διάφραγμα πια σχηματίζεται από 5 λεπίδες, το μισό δλδ αριθμό λεπίδων σε σχέση με το παρελθόν.

Αν και έφθασε στα χέρια μου γενικά σε πολύ καλή κατάσταση (έχει φάει όμως ένα πέσιμο στη ζωή της), και σε αυτή εντοπίστηκαν σε απίθανα σημεία κόκκοι άμμου που είναι και ο χειρότερος εχθρός τους ως προς τη σωστή λειτουργία (δεν πεθαίνουν κιόλας). Αλλά τι να κάνει και ο άνθρωπος που την αγόρασε κάποτε? Να γυρίσει από τα μπάνια του λαού χωρίς φωτογραφικά ενθύμια? Δεν γίνονται αυτά τα πράγματα. :)

P3820147s.jpg
 

Eagle 1

RetroMasteR
Joined
31 Ιαν 2016
Μηνύματα
1.167
Αντιδράσεις
3.483
Άλλη μία εξαιρετικά απλή και φθηνή φωτογραφική μηχανή της AGFA είναι και η ISOLA I. Φτιαγμένη από βακελίτη (εκτός από το πίσω μέρος και τα λιγοστά μηχανικά μέρη από μέταλλο) κόστιζε 27 Μάρκα με μέσο μισθό στα '50ς περίπου 400-500 Μάρκα. Η σειρά ISOLA κατασκευάσθηκε την περίοδο 1957-1963 και μετά την Ι βγήκε στην αγορά η έκδοση ΙΙ με καλύτερο φακό και πρόσθετη ταχύτητα 1/100.

Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της είναι ότι στην ουσία πρόκειται για κάμερα-κουτί (Box) με μικρό όμως σχήμα, μια και για να τραβηχτεί φωτογραφία εκτείνονταν ο φακός της με σωλήνα (tubus), όχι όμως βιδωτά αλλά με έλξη (Βλ. φωτογραφίες). Χωρίς έκταση του σωλήνα δεν μπορεί να ληφθεί φωτογραφία, γεγονός που λειτουργούσε σαν ασφάλεια μια και προστατεύει από κατά λάθος φωτογράφιση.

Βασικά χαρακτηριστικά:

Φιλμ: ρολό 120 (6x9cm), έκθεση 6x6cm, 12 στάσεων.
Διάφραγμα: Δύο επιλογές, ηλιοφάνεια και συννεφιά (11 & 16?) καθώς επίσης ενσωματωμένο κίτρινο φίλτρο για αντίθεση.
Φακός: Meniskus 1:11/72,5 mm, εστίαση 1,5m - άπειρο.
Ταχύτητα: 1/35 και παρατεταμένη έκθεση (B) με επιλογέα πάνω στο φακό.
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο στο πάνω μέρος.
Οπή για ντεκλασέρ: Ναι.
Υποδοχή για φλάς: Ναι.
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι.

Η μηχανή είναι πλήρως λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg
 

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.065
Αντιδράσεις
2.509
πολύ ωραία φίλε αετέ 1, να προσθέσω ότι στην διαφήμιση για το φιλμ Isopan IF 17, το 17 είναι η ευαισθησία του φιλμ σε DIN, η οποία κλίμακα δεν πέρασε στην ψηφιακή εποχή, και αντιστοιχεί σε 40 ASA! δηλ. πιο αργό από το PAN F της Ilford που είναι 50!! (όπως και το Velvia). το πιο γρήγορο α/μ φιλμ που παράγεται και στις μέρες μας είναι το Delta 3200 & TMax 3200, αντίστοιχα της Ilford & Kodak. έχουν όμως πολύ κόκκο.
 

chris73

RetroActive
Joined
24 Ιαν 2013
Μηνύματα
462
Αντιδράσεις
441
Η ιδιάζουσα περίπτωση του κυρίου Foth

104192-cbe48d6f7cb43db65f65fc687517c587.jpg


Ο πιθανά ολλανδικής καταγωγής μυστηριώδης κύριος Carl Friedrich Foth ήρθε και έφυγε από τα φωτογραφικά πράγματα χωρίς πολλές φανφάρες, αφήνοντας όμως πίσω του μια από τις περισσότερο αναγνωρίσιμες και εμπορικά επιτυχημένες προπολεμικές κατασκευές.

104202-18530d68e21343df83f6dd6a55fbcd42.jpg

Εν μέσω διαπλεκόμενων κολοσσών και μικρότερων παρατρεχάμενων στην εποχή της γερμανικής φωτογραφικής παντοκρατορίας, όπως όλα δείχνουν ο κύριος Foth έπαιζε εντελώς μόνος καταφέρνοντάς τα πολύ αξιοπρεπώς παρόλα αυτά.

104219-d9b66659fcca6072e4ca522083c22cb9.jpg

Το 1924 ξεκίνησε μια εταιρία οπτικών αλλά και ραδιοφώνων στο τότε ανεξάρτητο Gdansk που εκείνο τον καιρό ονομαζόταν Danzing, ενώ δύο χρόνια αργότερα μετακόμισε στο Βερολίνο όπου παράτησε τα ραδιόφωνα και σύντομα άρχισε να κατασκευάζει τυπικές φωτογραφικές της εποχής.

104231-40db39a40141dcb1cc40a4e96df4597e.jpg

Εκείνα τα χρόνια, δεν νομίζω πως υπήρξε άλλος μικρός κατασκευαστής που τόλμησε και κατάφερε να φτιάχνει τα πάντα μόνος του. Ο κύριος Carl όμως φαίνεται πως δεν ήταν διατεθειμένος να χαρίσει ούτε ένα μάρκο στα γνωστά καρτέλ και έτσι φρόντισε να παράγει τους δικούς του φακούς και κλείστρα για κάθε κατασκεύασμά του.

104243-635a7e49a167fbf7899b7a6eebb7f3c9.jpg

Ίσως για αυτό το λόγο λοιπόν, αυτές οι κατασκευές ήταν διαθέσιμες στη παγκόσμια αγορά σε πολύ ελκυστικές τιμές σε σχέση με την ποιότητά τους.

104255-0189be508676d743fc10e2baaae4df61.jpg
1935. Περίπου 420 σημερινά δολάρια.

Και κάπως έτσι το 1930 παρουσιάστηκε η μικρή Derby, φωτογραφική που κατάφερε να χαράξει το όνομα της Foth στη φωτογραφική ιστορία.

Αρχικά, προφανώς επηρεασμένος από το αναδυόμενο τρεντ των 35 χιλιοστών, ο κύριος Carl φρόντισε οι πρώτες Derby να αποτυπώνουν 24x36mm στο μίνι όμως φιλμ 127 Πράγμα που άλλαξε την επόμενη χρονιά με το κάδρο να φθάνει 30x40mm, αυτό που θα περίμενε δηλαδή κανονικά κάποιος από μια half frame 127 μηχανή, ενώ μαζί με το νέο κάδρο η μικρή φωτογραφική απέκτησε και μηχανισμό αυτοχρονομέτρησης.
...
 

chris73

RetroActive
Joined
24 Ιαν 2013
Μηνύματα
462
Αντιδράσεις
441
...

104270-8dd92b4ce810386bd5f31d68ccff7331.jpg
Μια από τις συνηθισμένες εμφανίσεις του Χίτσκοκ στις ταινίες του. Εδώ στο Young and Innocent του 1937 κρατώντας μια Foth Derby.

104281-39345f24e10f6dd46a915f298cdbe4ba.jpg
O αυστραλός καλλιτέχνης Albert Tucker σε μια αυτοπροσωπογραφία με μια Derby.


Η επένδυση των κατά τα άλλα οικονομικών Derby ήταν από γνήσιο δέρμα και το κλείστρο τους ήταν εστιακού επιπέδου με κουρτίνες πατέντας της Foth. Επίσης ο φακός (3 στοιχείων ο f3.5 και τεσσάρων ο f2.5) εστίαζε με τον ακριβότερο και ορθότερο τρόπο, δηλαδή αυτόν της ταυτόχρονης μετακίνησης όλου του μπλόκ, παρά με την οικονομικότερη εφαρμογή της μετατόπισης του εμπρός μόνο στοιχείου.

104300-bd973533f3e4802a66018ba8310e71ab.jpg

Προς το τέλος της δεκαετίας, σε αμέρικα και Γαλλία εμφανίστηκαν και φωτογραφικές που έφεραν ενσωματωμένο τηλέμετρο, και σε κάποια ακαθόριστη εποχή επίσης υπήρχε και η δυνατότητα εναλλαγής φακών, πράγμα που έχω δει σε διαφήμιση αλλά ακόμη δεν έχω αντικρύσει στην πράξη.

104312-e61aa1be28ee334beeaa2138aa659bc9.jpg

Μια ενδιαφέρουσα επίσης κατασκευή της εταιρίας ήταν η διοπτική Foth Flex που έφερε αντίστοιχο με την Derby κλείστρο πράγμα που αποτελούσε την εξαίρεση στον κανόνα της κατηγορίας.
Και κάπως έτσι έφθασε το 1940 (plus) και η Foth εξαφανίστηκε σιωπηλά. Ίσως αυτό να αποτελεί ακόμη μια ένδειξη πως ο κύριος Carl μάλλον ήταν έξω από τα μεγάλα κόλπα που θα του ανέθεταν τουλάχιστον κάποια πολεμική εργολαβία.

104326-2275cebda50c00a9fc7cff296b0bc86c.jpg

Επίσης, σε ένα ακαθόριστο προπολεμικό χρόνο η Foth φαίνεται πως διέθετε και κάποιο παράρτημα στη Γαλλία -ίσως για φορολογικούς λόγους-, ενώ μετά τον πόλεμο η μικρή Derby αναστήθηκε για κάποια χρόνια από τη γαλλική Gallus, πρώτα ως Derby-Lux και λίγο αργότερα ως DerLux καμουφλαρισμένη πίσω από ένα σασί αλουμινίου χωρίς καμία επένδυση.

Δείγματα με τον φακό της όπως βγήκαν από τη μηχανή. Στη δεύτερη φώτο bokeh για το bokeh -έτσι για να συμβαδίζουμε και με την εποχή μας...:flipout:-με ένα κομμάτι αλουμινόχαρτο. Δεν δείχνει και τόσο ελκυστικό νομίζω.

104331-fe521a6a8181e548d0df80e2745eb2ed.jpg

104339-34722dd73bb0f1ad2056b19c7170e5d7.jpg

Βιντεάκι συναρμολόγησης. Εύκολη δουλειά να αλλάξεις κουρτίνες αν και δεν τη πρόσεξα όσο θα έπρεπε.
 

Eagle 1

RetroMasteR
Joined
31 Ιαν 2016
Μηνύματα
1.167
Αντιδράσεις
3.483
Συνέχεια με την AGFA ISOLY-MAT, μία επίσης φτηνή μηχανή, αλλά πιό προηγμένη από τα μοντέλα CLICK και CLACK. Η μηχανή διέθετε φωτόμετρο σεληνίου που ήταν συνδεδεμένο μηχανικά με το διάφραγμα και το ρύθμιζε αυτόματα. Δεν ρύθμιζε ωστόσο και την ταχύτητα, η οποία ήταν σταθερή στην τιμή 1/70 (και 1/30 για λήψη με φλας).

Η μηχανή είναι κατασκευασμένη από βακελίτη με επένδυση δερματίνης και διακόσμηση από αλουμίνιο. Τα προηγούμενά της μοντέλα ISOLY I, II και III ήταν ακόμη πιό φθηνά (η έκδοση ΙΙΙ κόστιζε 69 Μάρκα), ωστόσο η έκδοση ΜΑΤ κόστιζε 128 Μάρκα λόγω του αυτοματισμού που διέθετε.

Βασικά χαρακτηριστικά:

Φιλμ: ρολό 120 (6x9cm), έκθεση 4x4cm.
Διάφραγμα: 5,6 - 22, αυτόματη ρύθμιση από το φωτόμετρο αλλά και χειροκίνητη.
Φακός: Color Agnar 1:5,6/55 mm, εστίαση 1,5m - άπειρο.
Ταχύτητα: 1/70 στη θέση Α (αυτόματη ρύθμιση διαφράγματος), 1/30 για συγχρονισμό με φλας και παρατεταμένη έκθεση (B) με επιλογέα πάνω στο φακό.
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο στο πάνω μέρος με ένδειξη φωτομέτρου.
Οπή για ντεκλασέρ: Ναι.
Υποδοχή για φλάς: Ναι.
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg
Η μηχανή είναι λειτουργική εκτός από το φωτόμετρο.
 

Eagle 1

RetroMasteR
Joined
31 Ιαν 2016
Μηνύματα
1.167
Αντιδράσεις
3.483
Από το 1959 η AGFA εισήγαγε τη σειρά OPTIMA με το σκεπτικό να κάνει όσο το δυνατόν πιό απλές και αυτοματοποιημένες τις μηχανές ανώτερης ποιότητας και τιμής. Φωτόμετρο σεληνίου αυτοματοποιούσε την επιλογή διαφράγματος και ταχύτητας με την προβολή στο σκόπευτρο κόκκινου ή πράσινου σήματος που (το τελευταίο) σήμαινε σωστή επιλογή και επέτρεπε τη λήψη φωτογραφίας. Η εστίαση γινόταν με 3 σύμβολα, πορτραίτο (πολύ κοντά, από 1 μέτρο), οικογένεια (5-8 μέτρα) και τοπίο (έως άπειρο). Το φίλμ ήταν επίσης το 135 των 36 στάσεων, απλό στη χρήση του σε σχέση με τα φίλμ-ρολό.

Η μηχανή που παρουσιάζεται στη συνέχεια είναι η AGFA OPTIMA II, κατασκευάσθηκε την περίοδο 1960 (κατά άλλες πηγές 1962)-1964 και κόστιζε 238 Μάρκα.

Βασικά χαρακτηριστικά:

Φιλμ: 135, 36 στάσεων .
Διάφραγμα: αυτόματη ρύθμιση από το φωτόμετρο.
Φακός: Color Apotar 1:2,8/45 mm, εστίαση 1m - άπειρο με 3 σύμβολα στο πάνω μέρος του φακού ή κλίμακα στο κάτω μέρος.
Ταχύτητα: Κλείστρο Prontormator με 3 επιλογές: 1/30 - 1/250 στη θέση Α (αυτόματη ρύθμιση), 1/30 για συγχρονισμό με φλας και παρατεταμένη έκθεση (B) με επιλογέα πάνω στο φακό.
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο στο πάνω μέρος με ένδειξη φωτομέτρου.
Οπή για ντεκλασέρ: Ναι.
Υποδοχή για φλάς: Ναι.
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι.

Η μηχανή είναι λειτουργική, και το φωτόμετρο αντιδρά στην έκθεση του φωτός (γίνεται από κόκκινη πράσινη η κουκίδα στο σκόπευτρο, βλ. 2 τελευταίες φωτογραφίες), ωστόσο δεν είμαι σίγουρος ότι οι ενδείξεις είναι απόλυτα σωστές.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg10.jpg11.jpg
 

chris73

RetroActive
Joined
24 Ιαν 2013
Μηνύματα
462
Αντιδράσεις
441
Με αφορμή το παραπάνω ας βάλουμε "back to back" τα ...παρακάτω :)

Αυτόματη έκθεση: Ο αγώνας στον οποίο όλοι βγήκαν πρώτοι... (Agfa Optima και λοιποί)

122126-36c7907b6131f2bbc040cc5fde1c1080.jpg


Κάτι άλλο αγόρασα, όμως το πακέτο περιλάμβανε και μια φωτογραφική στην οποία δεν έδωσα αρχικά την παραμικρή σημασία, ούτε και μου άρεσε από καμία άποψη στην πρώτη ματιά.
Όταν έφθασε όμως, ένα γρήγορο ψάξιμο έδειξε ότι αυτή ήταν η πρώτη φωτογραφική στα 35 χιλιοστά με δυνατότητα αυτόματης έκθεσης. Η πρώτη?

122134-0ec7df8562d4c6556033248134aa8cd9.jpg

Βρισκόμαστε στο 1959 και όπως φαίνεται είχε φθάσει πια ο καιρός που ο ερασιτέχνης φωτογράφος θα μπορούσε να βάλει για πρώτη φορά το «αυτόματο» ξενοιάζοντας από υπολογισμούς και σκέψεις σχετικά με τον απαιτούμενο συνδυασμό διαφράγματος και ταχύτητας για να επιτύχει σωστή έκθεση.

Τα παραπάνω ίσως είναι βέβηλα για μερικούς, όμως η φωτογραφία γεννήθηκε ως μια τεχνολογική εξέλιξη αρχικά, και επίσης δεν πρέπει να ξεχνάμε τις διαφορετικές ανάγκες του κάθε ένα. Άσε που είδαμε και άλλους, με όλα τα καλούδια στα χέρια τους τι καταφέρνουν τελικά :fafoutis:

122143-79b9466121b88b7b7d2f2e57d8da4655.jpg

Τέλος πάντων όμως, στο θέμα του αυτοματισμού έκθεσης όλα είχαν ξεκινήσει πολύ νωρίτερα.

Στη θεωρία θα βρούμε μια πατέντα με την συμβολή του γνωστού Αϊνστάιν από το 1935-36 που δεν έγινε όμως ποτέ πράξη. Από την άλλη, ήταν το 1938 όταν η Kodak παρουσίασε την Super Six-20 (φιλμ 620), η πρώτη φωτογραφική παραγωγής με δυνατότητα αυτόματης έκθεσης.

122149-73fa529dcc203e12f2821bba4b28a4af.jpg

Και αυτή σχεδιάστηκε από τον Walter Teague, φωτογραφική όμως που κατά τα άλλα υπήρξε εμπορικά αποτυχημένη και δεν πρόλαβε να δει το τέλος του πολέμου. Με τιμή πάνω από 4000 σημερινά δολάρια σίγουρα δεν απευθυνόταν στον ερασιτέχνη φωτογράφο της εποχής, και επίσης μάλλον παρουσίαζε αρκετά προβλήματα στον ηλεκτρομηχανικό αυτοματισμό της εξ αρχής.

122162-34fb8f5ab1261d94c2a5810455393bfb.jpg

Το επόμενο βήμα στον άτυπο αυτό αγώνα προς τον εξ-αυτοματισμό των φωτογραφικών θα γίνει το 1956 με την επίσης ξεχασμένη σήμερα, και εμπορικά αποτυχημένη στην εποχή της Agfa Automatic 66. Αποτύπωνε καρέ 6Χ6 σε φιλμ 120 και ο ηλεκτρομηχανικός αυτοματισμός της Kodak εδώ είχε δώσει την θέση του σε έναν ηλεκτροπνευματικό.

122171-938fc4b56ad08be9a98faaf52be1957f.jpg

Και φθάνουμε στο 1959, χρονιά που ο αυτοματισμός έκθεσης επιτέλους απευθυνόταν πια στους πολλούς, γιατί και ο φωτογράφος της παραλίας και του πικ-νικ έχει ψυχή!

Ψεύτες (?)
Ίσως θα πρέπει να μην παίρνουμε πάντα σαν δεδομένα βαρύγδουπες δηλώσεις εταιριών (αλλά και γενικότερα) και τις παρουσιάζουμε ως θέσφατα, καθώς τουλάχιστον στη συγκεκριμένη περίπτωση θα δούμε πως ο κάθε ένας ισχυρίζεται για τον ίδιο -τότε αλλά και τώρα- πως ήταν ο πρώτος. Εδώ η Agfa, από την άλλη μια διαφήμιση της Braun που εντόπισα, και ποιος ξέρει τι άλλο.

122181-03c0ed3137db419b00662d20b7c7ef42.jpg

Μέχρι πρόσφατα ήξερα αυτό που λένε πως έτρεξε μόνος του και βγήκε πρώτος, όμως εδώ έχουμε την περίπτωση που έτρεξαν όλοι μαζί και πάλι βγήκαν πρώτοι… Όσο μεγαλώνω μαθαίνω (να μην πιστεύω τίποτα) :guitar:

Ευτυχώς όμως που τα γραπτά μένουν, και άλλοι εξερευνητές έχουν ξετρυπώσει ήδη το τεύχος Νοεμβρίου 1959 του Popular Photography όπου εκεί παρουσιάζεται η αυτόματη γενιά της χρονιάς και περιλαμβάνει ούτε μια, ούτε δύο, αλλά 6 φωτογραφικές αυτόματης έκθεσης, 3 στα 35 χιλιοστά και 3 για φιλμ 127 που είναι και οι παρακάτω:

AGFA Optima
Braun Paxette Electromatic
Kodak Automatic 35
Kodak Brownie Starmatic
Bell & Howell Electric Eye 127
Revere Eye-Matic EE 127

122190-c7589fa3997b2996108c095245ef10fd.jpg

122194-5c7dca4c9e00380a6685520543e9e9ec.jpg

122207-6fa273c853149f80f15cf079c5c994c9.jpg

Όσο για την συγκεκριμένη που βλέπετε είναι το πρώτο μοντέλο της Optima του 1959, το οποίο ακολούθησαν αλλά ήδη από τον επόμενο χρόνο.

Το φωτόμετρο σεληνίου (που στη συγκεκριμένη είναι ακόμη ανέλπιστα ζωντανό) δεν μπορεί φυσικά παρά να κινήσει μόνο την βελόνα του, ανάλογα με το φως που βλέπει.

122222-fb9a5cdcd840369b806c482032d874bc.jpg

Κατόπιν, πατώντας τον μαγικό μοχλό στα αριστερά η βελόνα του οργάνου συγκρατείται στη θέση της όπου στη συνέχεια επάνω της τερματίζει ένας μηχανισμός. Αυτός με τη σειρά του ελέγχει μέχρι που θα κινηθεί ο συνδυασμένος μηχανισμός κλείστρου-διαφράγματος στα ενδότερα.

122234-a0a967e0358ef252fb001287de779bff.jpg

Ο τελευταίος πάντα χρησιμοποιεί τον μικρότερο δυνατό χρόνο στο κλείστρο (νομίζω 1/250) και κατόπιν όσο το φως λιγοστεύει ανοίγει και το διάφραγμα αλλά και μεγαλώνει τον χρόνο έκθεσης σε δεύτερη φάση αν χρειάζεται.

Όταν το φως δεν είναι αρκετό, τότε στο σκόπευτρο παραμένει μια κόκκινη ένδειξη που μας λέει πως θα πρέπει να γυρίσουμε σε λειτουργία φλας.

122245-eed04c7d64a5cde8d88a4ea182fa791f.jpg

Σε εκείνη την επιλογή η ταχύτητα είναι σταθερή στο 1/30 και μπορούμε να μεταβάλουμε χειροκίνητα το διάφραγμα, πράγμα που δεν μπορούμε να κάνουμε στο AUTO.

Επίσης υπάρχει και η δυνατότητα παρατεταμένης έκθεσης (Β) με επιλογή διαφράγματος, κάτι όμως που ξέχασαν να αναφέρουν στο manual που βρήκα...

122254-b77d1e456a3e9627edaf057a0f7e598f.jpg

Σήμερα μια τέτοια φωτογραφική αν και ιστορικά ενδιαφέρουσα κατά ένα τρόπο, δεν απολαμβάνει καμιά εκτίμηση ούτε και κανένας ψάχνει να την αγοράσει, πράγμα που ίσχυε και με εμένα. Όμως μετά από τόσες ώρες που περάσαμε μαζί και την ενδιαφέρουσα εγχείρηση που μπορείτε να δείτε στο παρακάτω βιντεάκι, τελικά τη συμπάθησα μπορώ να πω...

 

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.065
Αντιδράσεις
2.509
και τόσο καιρό απορούσα τι θα πει electric eye και τώρα έμαθα!
Judas Priest-Electric eye
προσέξτε τους στίχους αναφέρεται στην φωτογραφία (develop and expose)
 

Eagle 1

RetroMasteR
Joined
31 Ιαν 2016
Μηνύματα
1.167
Αντιδράσεις
3.483
Μια και αναφέρθηκαν από τον chris73 οι διάφορες πρωτιές στην αυτόματη έκθεση, ας κάνω μία παρέκκλιση από τις AGFA για να παρουσιάσω την BRAUN Paxette Electromatic I, την "πρώτη" μηχανή κατά τους Νυρεμβεργέζους στο θέμα αυτό.

Από το 1959 και η BRAUN εισήγαγε με τη σειρά Paxette Electromatic τον αυτοματισμό αυτό. Έχει ωστόσο σημαντικές διαφορές με την αντίστοιχη μηχανή της AGFA OPTIMA. Γεγονός ότι και στην περίπτωση αυτή η μηχανή διακρίνεται για την ποιοτική και στιβαρή της κατασκευή, αλλά το φωτόμετρο σεληνίου αυτοματοποιούσε την επιλογή διαφράγματος μόνο με σταθερή την ταχύτητα σε 1/40. Επίσης ο φακός είναι σταθερής εστίασης και η μόνη ρύθμιση που μπορούσε να κάνει ο φωτογράφος με μοχλό στο πλάι του φακού ήταν η επιλογή των DIN του φίλμ καθώς επίσης η λήψη φωτογραφίας με φλας. Και εδώ έχουμε προβολή στο σκόπευτρο κόκκινου ή πράσινου σήματος που (το τελευταίο) σήμαινε σωστή έκθεση στο φως. Το φίλμ ήταν επίσης το 135 των 36 στάσεων, ενώ για καλύτερο τάνυσμα υπήρχε πλακέτα που το βαστούσε επίπεδο στη θέση του και το προστάτευε όταν έκλεινε από κάτω η μηχανή μετά την τοποθέτησή του (βλ. σχετική φωτογραφία). Για να μειωθεί ο όγκος της μηχανής είχε 2 μεταφορείς του φίλμ, έναν για την επόμενη στάση και έναν για το τύλιγμα του φίλμ πίσω.

Οι μεταγενέστερες Paxette Electromatic II, III είχαν καλύτερο φακό με δυνατότητα εστίασης.

Βασικά χαρακτηριστικά:

Φιλμ: 135, 36 στάσεων .
Διάφραγμα: αυτόματη ρύθμιση από το φωτόμετρο.
Φακός: ΚΑTAGON f=40 mm, σταθερής εστίασης.
Ταχύτητα: 1/40.
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο στο πάνω μέρος με ένδειξη φωτομέτρου και διόρθωση παράλλαξης.
Υποδοχή για φλάς: Ναι.
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι.

Η μηχανή είναι λειτουργική, και το φωτόμετρο αντιδρά στην έκθεση του φωτός (γίνεται από κόκκινη πράσινη η κουκίδα στο σκόπευτρο, βλ. 2 προτελευταίες φωτογραφίες). Αυτό που με εξέπληξε είναι ότι το φωτόμετρο έχει ακόμη τη δύναμη να κινεί το διάφραγμα (βλ. 2 τελευταίες φωτογραφίες), ωστόσο δεν είμαι σίγουρος ότι η επιλογή είναι σωστή. Αυτή η εναπομένουσα "ζωντάνια" του φωτομέτρου ίσως να οφείλεται στο ότι η μηχανή είχε χρησιμοποιηθεί ελάχιστα και εγώ την είχα αποθηκεύσει σε σκοτεινό μέρος.

Και μία λεπτομέρεια από τη μηχανή AGFA OPTIMA του chris73, προγενέστερη από τη δική μου: Στη ρύθμιση απόστασης για πορτραίτο στο φακό, τα 2 πρόσωπα που απεικονίζονται είναι του Max und Moritz, σκανταλιάρικα παιδιά από το βιβλίο του Wilhelm Busch (1865), τα οποία με τις περιπέτειές τους έχουν γίνει διάσημες φιγούρες σε κόμικ, διηγήματα, επιτραπέζια κλπ. έως σήμερα. Κρίμα που δεν τις κράτησε η AGFA και στα επόμενα μοντέλα της, ίσως λόγω δικαιωμάτων.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία:

Eagle 1

RetroMasteR
Joined
31 Ιαν 2016
Μηνύματα
1.167
Αντιδράσεις
3.483
Συνέχεια με την 2η γενιά των AGFA OPTIMA που ξεκίνησε το 1976 με την σειρά Sensor. Καινοτομικές, με συμπαγή κατασκευή, μικρότερες διαστάσεις, ενσωματωμένο φλας και φωτόμετρο με μπαταρίες τα γενικά χαρακτηριστικά τους.

Η συγκεκριμένη που παρουσιάζεται στη συνέχεια είναι η AGFA OPTIMA 1035 Sensor που κατασκευάσθηκε από το 1977 μαζί με το μοντέλο 535.
Οι κύριες διαφορές με το μικρότερο μοντέλο είναι η ταχύτητα που φθάνει πλέον το 1/1000, ο καλύτερος φακός και ο χρονοδιακόπτης 10 δευτερολέπτων. Κόστιζε στην εποχή της 179 Μάρκα.

Βασικά χαρακτηριστικά:

Φιλμ: 135, 36 στάσεων .
Διάφραγμα: 2,8-22, αυτόματη ρύθμιση από το φωτόμετρο και χειροκίνητη.
Φακός: Solitar S, 2,8 f=40 mm, εστίαση 1m- άπειρο με 3 σύμβολα (πορτραίτο, οικογένεια, τοπίο).
Ταχύτητα: 1/30-1/1000 με αυτόματη ρύθμιση από το φωτόμετρο.
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο στο πάνω μέρος με ένδειξη εστίασης, φωτομέτρου και διόρθωση παράλλαξης.
Υποδοχή για φλάς: Ναι.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg
 
Μπλουζα