ΑPM (Amalgamated Photographic Materials Ltd)
Ακόμη και ο θαυμαστός κόσμος του internet αποδεικνύεται καμιά φορά ανεπαρκής όταν αναζητάς πληροφορίες για κάτι που έχει ήδη χαθεί πριν από πολλές δεκαετίες.
Έτσι και για την εταιρία ΑPM, είναι δύσκολο να βρεθεί κάτι περισσότερο από λίγες γραμμές.
Η ΑPM λοιπόν (Amalgamated Photographic Materials Ltd), ήταν μία Αγγλική εταιρία φωτογραφικών που δημιουργήθηκε από την συγχώνευση των 7 παρακάτω εταιριών το 1921.
- Kershaw Optical Co. Ltd.
Kershaw & Son Ltd.
Marion & Foulgar Ltd.
Rotary Photographic Co. Ltd.
Rajar Ltd. (founded 1901)
Paget Prize Plate Co. Ltd.
Marion & Co. Ltd.
Κατά το τέλος του 1928 (ή αρχές 1929) τέσσερεις από τις 7 εταιρίες σχημάτισαν την APeM Ltd. (Amalgamated Photographic Equipment Manufacturers), εταιρία φωτοευαίσθητών υλικών, η οποία σύντομα θα προσχωρήσει στην Ιlford, ενώ οι υπόλοιπες θα σχηματίσουν την Soho Ltd.
Η ΑPM φαίνεται να κατασκεύαζε κυρίως φθηνές box και πτυσσόμενες μηχανές, όμως έχω συναντήσει και μια που προοριζόταν για φωτογραφικό ρεπορτάζ.
Η συγκεκριμένη μηχανή στις εικόνες θα πρέπει να κατασκευάστηκε περί το 1928-29, καθώς το λουρί μεταφοράς της φέρει το σήμα APeM (αλλά και εντός του θαλάμου όπου μας διαφημίζουν τα φιλμ της APeM).
Eίναι κατασκευασμένη από ξύλο επενδυμένο με δερματίνη, ενώ πολλές άλλες low-end φωτογραφικές της εποχής χρησιμοποιούσαν απλά πεπιεσμένο χαρτόνι. Ο φακός φαίνεται να αποτελείται από 2 στοιχεία με ένα στοιχειώδες φλιπ-φλοπ κλείστρο (κατεβάζοντας το μοχλό έχουμε έκθεση ενός καρέ, ανεβάζοντάς το έχουμε έκθεση του επόμενου) ανάμεσά τους.
....
Διαθέτει μία ταχύτητα, η οποία θα πρέπει να είναι 1/25 ή 1/50 κατά το σύνηθες της εποχής λόγω αργών φιλμ αλλά και από τον ήχο του, καθώς και έκθεση T με το χειρισμό του μικρού μοχλού επάνω. Δύο τρύπες διαφορετικής διαμέτρου επάνω σε μία μεταλλική λωρίδα δημιουργούν τα δύο –άγνωστα- διαφράγματα και ο χειρισμός τους γίνεται με τον μεγάλο επάνω μοχλό.
Το φιλμ που μπορεί να χρησιμοποιήσει είναι το κλασσικό 120 που μπορούμε ακόμη και σήμερα να βρούμε και μπορεί αποδώσει 8 καρέ των 6x9cm (full frame camera).
H ταλαιπωρημένη θήκη της είναι από καμβά όπως και τόσες άλλες από εκείνα τα χρόνια. Κατά τα άλλα η μηχανή είναι σε άψογη λειτουργική και φυσική κατάσταση αν και το φιλμ με το οποίο ήταν φορτωμένη όταν την παρέλαβα καταδεικνύει πως βρισκόταν σε χρήση μέχρι και την δεκαετία του 70 ή και του 80. Δυστυχώς βρισκόταν μόνο στον αριθμό 1 πράγμα που σημαίνει πως δεν υπήρχε περίπτωση να ανακτηθεί καμία φωτογραφία από τον προηγούμενο κάτοχό της (πολύ μεγάλη τρέλα τα ʽfound filmsʼ για πολλούς) μία και είτε απλά είχε φορτωθεί είτε είχε τραβηχτεί μόνο μία στάση και αυτή θα είχε καταστραφεί αφού ήδη την είχε ανοίξει ο πωλητής ή/και είχε δοκιμάσει το κλείστρο.
Παρόλα αυτά τράβηξα τις επόμενες 7 στάσεις που απέμεναν για δοκιμή μέσα από την μπαλκονόπορτα και κάτι βγήκε, αλλά όσο και να έψαξα είναι αδύνατον να βρω το σκανάρισμα. Ίσως και να μην το έκανα ποτέ γιατί δεν είχε και κανένα ενδιαφέρον.
Τα φιλμ TriFCA, κυκλοφορούσαν στο εμπόριο από τις αρχές του 70 (ίσως και τέλη 60) και μέχρι το τέλος του 80 σε πολλά διαφορετικά φορμά (ρολό, κασέτα, κτλ) και προφανώς υπήρχε και σε ασπρόμαυρό.
<-----(ανάποδα και δύσκολα...)
Η ονομασία του προκύπτει από το Τri- (τρία) και το Film Corporation of America. Γιατί όμως τρία.? Αφού είχες τραβήξει το φιλμ, μετά το ταχυδρομούσες μαζί με το τέλος για την εμφάνιση και εκτύπωση, και το εργαστήριο σου επέστρεφε 3 εκτυπώσεις για κάθε στάση. Μία κανονικού μεγέθους, και 2 μικρότερες στο μισό μέγεθος του αρχικού για «πορτοφολική» χρήση (!)