Ρετρό φωτογραφικές μηχανές

  • Έναρξη μίζας Έναρξη μίζας Spartan_X
  • Ημερομηνία έναρξης Ημερομηνία έναρξης
Ετοιμαζόμουν να αποχωριστώ τη μηχανούλα :( και έβγαλα μερικές φώτο οπότε δείτε και οι ενδιαφερόμενοι εδώ...

Άλλη φορά ίσως γράψω αναλυτικά, αλλά με λίγα λόγια αυτή είναι η πρώτη μηχανή (για την ακρίβεια το προηγούμενο μοντέλο που όμως είναι σχεδόν ίδιες και κυκλοφορούσαν και μαζί με αυτή) για την οποία η Kodak το 1934 έφτιαξε τη γνωστή κασέτα-ρολο φιλμ 135 που έχουμε έως και σήμερα.

Η Κodak το 1933-34 αγόρασε την εταιρία του δόκτωρος Nagel στη Γερμανία για να φτιάξει επιτέλους μηχανές καλύτερου πρεστίζ και ακρίβειας που θα απευθυνόταν όμως και σε πολύ κόσμο. Όποιος δεν είχε για Leica θα έπαιρνε Retina...

Αυτή είναι το μοντέλο Retina 119 (1936-38). Δουλεύει ακόμη τέλεια...

P1190553.jpg

P1190536.jpg

P1190542.jpg

P1190546.jpg
 
chris73 είπε:
Ετοιμαζόμουν να αποχωριστώ τη μηχανούλα :( και έβγαλα μερικές φώτο οπότε δείτε και οι ενδιαφερόμενοι εδώ...
Άλλη φορά ίσως γράψω αναλυτικά, αλλά με λίγα λόγια αυτή είναι η πρώτη μηχανή (για την ακρίβεια το προηγούμενο μοντέλο που όμως είναι σχεδόν ίδιες και κυκλοφορούσαν και μαζί με αυτή) για την οποία η Kodak το 1934 έφτιαξε τη γνωστή κασέτα-ρολο φιλμ 135 που έχουμε έως και σήμερα.

Η Κodak το 1933-34 αγόρασε την εταιρία του δόκτωρος Nagel στη Γερμανία για να φτιάξει επιτέλους μηχανές καλύτερου πρεστίζ και ακρίβειας που θα απευθυνόταν όμως και σε πολύ κόσμο. Όποιος δεν είχε για Leica θα έπαιρνε Retina...

Αυτή είναι το μοντέλο Retina 119 (1936-38). Δουλεύει ακόμη τέλεια...

Προβολή συνημμένου 115520 Προβολή συνημμένου 115521 Προβολή συνημμένου 115522 Προβολή συνημμένου 115523
Kριμα που την αποχωριζεσαι...οποτε μπορεσεις ομως θελουμε παρουσιαση!!!
 
Το θέμα είναι πως έχω άλλη ίδια ποιό μάχημη από πλευράς απώλειας εξωτερικού χρώματος αλλά και πάλι, που θα μου φύγει αυτή που την είχα λίγο καιρό πάλι δεν νοιώθω καλά... :cry: :( :xm:
 
Ποιος δεν ειχε μια τετοια.




attachment.php
 
Καποτε,σχεδον καθε Κυριακη πηγαινα μαζι με τον πατερα μου στο original παζαρι του Πειραια,

(οχι σε αυτο το χαλι σημερα που λεγεται παζαρι... :eviltongue: )

εκει θυμαμαι μαζευοντουσταν κατι πλανοδιοι....Ρωσοι ηταν,Πολωνοι ηταν....θα σας γελασω...δεν θυμαμαι... :wait2:

Θυμαμαι ομως χαρακτηριστικα οτι κατι τετοιοι εφερναν ομορφα πραγματακια,

οπως η παρακατω Ρωσικη φωτογραφικη μηχανη... ZENIT ΕΤ Helios 44M-4...

την οποια την "ξεθαψα" πριν απο λιγο καθως εψαχνα για κατι παλιες βιντεοκασετες (θα ποσταριστουν κι αυτες συντομα... ;) ).

Με ενα προοχειρο ψαξιμο που εκανα βρηκα αυτο το site sovietcams.com και απ'οτι ειδα

το συγκεκριμενο μοντελο κυκλοφορησε το 1981.

Παντως δεν θυμαμαι να την εχει λειτουργησει ο πατερας μου ποτε. :xm:

Οποτε ανετα μπορει να θεωρηθει....τεφαρικι!!! :D

attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Σταυρο οι ΖΕΝΙΤ ηταν καλες μηχανουλες για αυτα που προσεφεραν...πχ στην συγκεκριμενη η ταχυτητα φτανει στο 500 και το φλας συγχρονιζει στο 30-οχι και τοσο προηγμενα χαρακτηριστικα για την εποχη-αλλα ειχαν καλη ποιοτητα κατασκευης και καλους φακους (ο HELIOS ειναι ο τυπος του φακου).Παιρνει φιλμ 35mm που ανετα βρισκεις σημερα..

Το πιο πιθανο ηταν να την πηρατε απο Ρωσσοποντιους που ειχαν ελθει στις αρχες του 90 στην Ελλαδα (εγω τους εβρισκα στην οδο Αθηνας)
 
angel_grig είπε:
Σταυρο οι ΖΕΝΙΤ ηταν καλες μηχανουλες για αυτα που προσεφεραν...πχ στην συγκεκριμενη η ταχυτητα φτανει στο 500 και το φλας συγχρονιζει στο 30-οχι και τοσο προηγμενα χαρακτηριστικα για την εποχη-αλλα ειχαν καλη ποιοτητα κατασκευης και καλους φακους (ο HELIOS ειναι ο τυπος του φακου).Παιρνει φιλμ 35mm που ανετα βρισκεις σημερα..
Σε ευχαριστω για τις πληροφοριες Γρηγορη!!!!! :thanx2:

Ισως μιας και την ξεθαψα να τραβηξω κανα δυο φωτο.

Πιστευω να εμφανιζουν ακομα τα φωτογραφικα μαγαζια φιλμ και να μην με κοιταν σαν εξωγηινο αν τους το παω.... :o

angel_grig είπε:
Το πιο πιθανο ηταν να την πηρατε απο Ρωσσοποντιους που ειχαν ελθει στις αρχες του 90 στην Ελλαδα (εγω τους εβρισκα στην οδο Αθηνας)
Ουτε που θυμαμαι τι ηταν....Ρωσοι,Πολωνοι,Ρωσοποντιοι... :wait2: ...παντως καπου εκει περιπου....'89 -'92. :)
 
Πολύ ωραίο εύρημα Σταύρο! Και σε πολύ καλή κατάσταση!

Το φωτόμετρο δουλεύει?

Όπως είπε και ο Γρηγόρης, οι ΖΕΝΙΤ ήταν τίμιες μηχανούλες. Όχι τόσο "εφετζίδικες" όσο οι Γιαπωνέζικες, αλλά έκαναν μια χαρά τη δουλειά τους. Σπίτι έχουμε ένα χαρτοκιβώτιο γεμάτο φωτογραφίες που είχε βγάλει ο πατέρας μου με μια ΖΕΝΙΤ 122 (και πόσα slides που καταστράφηκαν από την υγρασία :S /emoticons/wacko@2x.png 2x" width="20" height="20" />) και η μηχανή υπάρχει ακόμα (έχει χαλάσει το φωτόμετρο βέβαια αλλα μηχανικά είναι μια χαρά!). Όπως καταλαβαίνεις πρόκειται για σκυλί!

Επίσης αν θες να εμφανίσεις φιλμ, πήγαινε κατεύθειαν στην Αθήνα και όχι σε κάποιο συνοικιακό φωτογραφείο, γιατί είχα πάει να ρωτήσω και μου ζήτησαν τρελό ποσό για εμφάνιση και εκτύπωση!
 
Σταύρο το πιθανότερο Ρωσοπόντιοι, τότε είχα αγοράσει μερικά πράγματα και μόλις πρόσφατα έδωσα μια "καινούργια" Kiev που δεν την είχα βγάλει 20 χρόνια στο συρτάρι.

Αν βλέπω καλά τον αριθμό σειράς και αρχίζει από 86 τότε το σώμα τουλάχιστον είναι κατασκευής 1986. Τα επόμενα δύο νούμερα μετά το 86 είναι ο αριθμός εβδομάδας του έτους, που κατασκευάστικε.

Τεφαρίκι διστυχός δεν την λές μια και κατασκευάστικαν και εξάχθηκαν σε τεράστιους αριθμούς. Επίσης ήταν και ξεπερασμένες τεχνολογικά. Παρόλα αυτά είναι μια χαρά μηχανές και οι φακοί αυτοί τελευταία άρχισαν να έχουν μεγάλη ζήτηση καθώς όλοι ψάχνουν ένα vintage φάκο να βιδώσουν στην mirorless κάμερά τους. Οι γερμανικοί έφθασαν στα ύψη και αυτοί που είναι αντίγραφά τους πουλάνε καλά...

Να βγάλεις φωτογραφίες και να την χαίρεσαι!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
stratos84 είπε:
Πολύ ωραίο εύρημα Σταύρο! Και σε πολύ καλή κατάσταση!
Σε ευχαριστω Στρατο! :thanx2:

Ναι, οντως ειναι σε καλη κατασταση. :)

stratos84 είπε:
Το φωτόμετρο δουλεύει?
Χμμμ...δεν το γνωριζω. Πως μπορω να το διαπιστωσω;:what:

stratos84 είπε:
Όπως καταλαβαίνεις πρόκειται για σκυλί!
Αυτο το καταλαβα. :)

Φαινεται αλλωστε και απο το βαρος...."βαρια και στιβαρη" κατασκευη! :D

stratos84 είπε:
Επίσης αν θες να εμφανίσεις φιλμ, πήγαινε κατεύθειαν στην Αθήνα και όχι σε κάποιο συνοικιακό φωτογραφείο, γιατί είχα πάει να ρωτήσω και μου ζήτησαν τρελό ποσό για εμφάνιση και εκτύπωση!
Ευχαριστω για την συμβουλη! :thumb:

chris73 είπε:
Σταύρο το πιθανότερο Ρωσοπόντιοι...
Ουτε που το θυμαμαι....τι ηταν. :xm:

chris73 είπε:
Αν βλέπω καλά τον αριθμό σειράς και αρχίζει από 86 τότε το σώμα τουλάχιστον είναι κατασκευής 1986. Τα επόμενα δύο νούμερα μετά το 86 είναι ο αριθμός εβδομάδας του έτους, που κατασκευάστικε.
O αριθμος στο σωμα ειναι: 86157986. ;)

chris73 είπε:
Τεφαρίκι διστυχός δεν την λές μια και κατασκευάστικαν και εξάχθηκαν σε τεράστιους αριθμούς. Επίσης ήταν και ξεπερασμένες τεχνολογικά. Παρόλα αυτά είναι μια χαρά μηχανές και οι φακοί αυτοί τελευταία άρχισαν να έχουν μεγάλη ζήτηση καθώς όλοι ψάχνουν ένα vintage φάκο να βιδώσουν στην mirorless κάμερά τους. Οι γερμανικοί έφθασαν στα ύψη και αυτοί που είναι αντίγραφά τους πουλάνε καλά...
Να βγάλεις φωτογραφίες και να την χαίρεσαι!
Σε ευχαριστω πολυ chris!! :thanx2:
 
stayros είπε:
Σε ευχαριστω Στρατο! :thanx2: Ναι, οντως ειναι σε καλη κατασταση. :)

Χμμμ...δεν το γνωριζω. Πως μπορω να το διαπιστωσω;:what:
To παραθυράκι που είναι πάνω απ'τον φακό είναι το φωτόμετρο σεληνίου (δηλ. δουλεύει χωρίς μπαταρία, ένα είδος φωτοβολταϊκού). Δίπλα από την μανιβέλα που γυρίζεις το φιλμ στην αρχή έχει ένα τζαμάκι, που έχει μια βελονίτσα και ένα κυκλάκι. Αν πας τη μηχανή στο φως η βελονίτσα πρέπει να μετακινηθεί. Τώρα, το κυκλάκι πρέπει να πάει στη βελονίτσα για να βρεις τη σωστή έκθεση. Πρέπει δηλ. να παίξεις το διάφραγμα και το χρόνο έκθεσης. Δεν ξέρω πως γίνεται αυτό, γιατί εγώ είχα μια πιο προηγμένη , που φαινόταν στο σκόπευτρο, αν δεν κάνω λάθος. Είχα και μία αυτόματη, με προτεραιότητα διαφράγματος! Καλορίζική, και να βγάλεις κάνα φιλμ! Α! Πρέπει να ρυθμίσεις και την ευαισθησία του φιλμ, για να δουλέψει το φωτόμετρο σωστά.
 
Σε ευχαριστω πολυ για τις οδηγιες Δημητρη!!! :thanx2:
 
Ζeca 9x12

 


P1260890.jpg

 


Δυστυχώς για τον ίδιο, αλλά και τον επίδοξο (εξ)ερευνητή του σήμερα, η ιστορία δείχνει πως έχει ξεχάσει τον κύριο Paul Zeh. Αυτός από μία άποψη φαίνεται να μην πρωτοτύπησε για την εποχή του, και είπε να ανοίξει ακόμη μία εταιρία φωτογραφικών β που αλλού?- στη Δρέσδη κάπου στο 1901-2.

Προς το τέλος του 19ου αιώνα οι γερμανοί είχαν πάθει μια φρενίτιδα με τα οπτικά και φωτογραφικά. Έγραφαν και έσβηναν εξισώσεις, έτριβαν και ξαναέτριβαν γυαλιά, οι δοκιμαστικοί σωλήνες είχαν πάρει φωτιά, ώστε πολύ σύντομα μετέτρεψαν τη Γερμανία και ειδικότερα τη Δρέσδη στο κέντρο του κόσμου σε αυτόν τον τομέα (Για αυτό και μετά τον πόλεμο οι Ρώσοι αντέγραψαν τόσα κλασσικά μοντέλα γερμανικών φακών). Τόσοι πολλοί μαζεύτηκαν, που δεν άργησαν οι πτωχεύσεις ή συγχωνεύσεις.

P1260873.jpg

Άλλος σήμερα αναφέρει την εταιρία του κυρίου Παύλου με το όνομα «Zeh-Camera-Fabrik», ενώ αλλού θα την συναντήσουμε και ως «Paul Zeh Kamerawerk». Πιθανόν να υπήρξε κάτω και από τα δύο ονόματα σε διαφορετικές χρονολογίες αν και αρχικά η πρώτη εκδοχή δείχνει λανθασμένη, για το λόγο πως οι γερμανοί γράφουν βkameraβ και όχι βcameraβ. Με μια δεύτερη σκέψη ίσως και να στέκει όμως, καθώς κάποια μοντέλα φωτογραφικών μηχανών έφεραν τον όνομα βZecaβ. Αλλά κανείς μάλλον δεν ζει πια που να γνωρίζει κάτι στα σίγουραβ¦

Επίσης το βZβ το είχαν κάνει και αρκετά καλλιγραφικό με αποτέλεσμα πολλές φορές σήμερα να διαβάζεται λάθος ως βFecaβ ή βLecaβ.

P1260877.jpg

Tα περισσότερα μοντέλα φωτογραφικών μηχανών της εταιρίας ανήκαν στη μέση κατηγορία, και έφεραν διάφορους συνδυασμούς φακών και κλείστρων. Δεν υπάρχουν στοιχεία, αλλά καθώς φαίνεται κάπου στα μέσα της δεκαετίας του 1910 η εταιρία άρχισε να παράγει και φωτογραφικές μηχανές για γυάλινες πλάκες όπως ήταν το σύνηθες για την εποχή, ενώ αργότερα,-στις αρχές της δεκαετίας του 30 το πιθανότερο-, παρήγαγε και μοντέλα για φιλμ σε διάφορα φορμά.

Άγνωστο παραμένει επίσης και πότε ακριβώς έκλεισε. Άλλος βρίσκει ευκαιρία να αναφερθεί στους συμμαχικούς βομβαρδισμούς εναντίων αμάχων που ισοπέδωσαν τη Δρέσδη στο τέλος 2ου πολέμου και λέει πως το εργοστάσιο εξαφανίστηκε τότε. Άλλος λέει το 1948.

Πάντως λίγο πριν τον πόλεμο η εταιρία έβγαλε το σημαντικότερο μοντέλο της (αν και όχι εμπορικώς επιτυχημένο), τη Zeca-Flex. Ένα πτυσσόμενο μοντέλο TLR (διοπτικής) φωτογραφικής για φιλμ 120.

zecaflex.jpg

Οι φακοί προέρχονταν από διάφορους οίκους οπτικών "της γειτονίας" (Rodenstock, Zeiss κ.α.) και τα κλείστρα επίσης (Compur, Combound, Vario κτλ).

Η φωτογραφική της παρουσίασης μοιάζει με τόσες άλλες της ίδιας εποχής. Ένα κουτί από ξύλο υπενδεδυμένο με δερματίνη, βραχίονες και λοιπές λεπτομέρειες που συναντάμε παντού. Πολλές φορές ακριβώς τα ίδια εξαρτήματα μοιράζονταν πολλά μοντέλα διαφόρων κατασκευαστών.

Μια δεύτερη ματιά θα μας πει πως αυτό ήταν ένα οικονομικό μοντέλο. Δεν έχει δεύτερο πτυσσόμενο στάδιο στη ράγα εστίασης που θα επέτρεπε την λήψη macro και επίσης τη χρήση μόνο των πίσω στοιχείων του φακού σε χρήση tele**. Η εστίαση επίσης δεν γινόταν με οδοντωτό μηχανισμό μικρορύθμισης όπως μπορούμε να συναντήσουμε αλλού. Υπάρχει η δυνατότητα κατακόρυφης κίνησης του φακού που βοηθούσε στο τελικό καδράρισμα, αλλά και αυτός δεν διαθέτει κανένα μηχανισμό και πρέπει να γίνει κάπως άκομψα με το χέρι.

P1260886.jpg

...

Άλλο στοιχείο οικονομικής σχεδίασης είναι ο αργός ακόμη και για την εποχή φακός μέγιστου διαφράγματος f11 καθώς και το κλείστρο Vario της κατά τα άλλα καθόλου ευκαταφρόνητης βGauthierβ, που όμως ήταν βδεύτερηςβ κατηγορίας και απλούστερης σχεδίασης σε σχέση με τα Compound και Compur της βF. Deckelβ. Το πιθανότερο όμως είναι, πως αυτή η απλή σχεδίαση τα κάνει να λειτουργούν απροβλημάτιστα τις περισσότερες φορές έως σήμερα, με την ελάχιστη ή καθόλου συντήρηση.

P1260879.jpg

Για την κατά προσέγγιση χρονολόγηση της συγκεκριμένης φωτογραφικής δεν υπάρχουν και πολλά που μπορούν να βοηθήσουν. Ο φακός (που είναι σε άψογη κατάσταση) δεν έχει αριθμό σειράς, ούτε και όνομα κατασκευαστή*.

P1260878.jpg

Το κλείστρο (που και αυτό λειτουργεί σαν καινούργιο) επίσης δεν έχει αριθμό σειράς, όμως από αυτό μπορούμε να βγάλουμε αρκετά ασφαλή συμπεράσματα, καθώς είναι ο αρχικός τύπος του Vario. Αυτό τοποθετεί το κλείστρο -άρα πάνω κάτω και τη φωτογραφική- κάπου στο μέσον της δεκαετίας του 1910 με αρχές της δεκαετίας του 20.

Μαζί με την μηχανή ήρθε και η θήκη από δερματίνη με τρείς βplate holdersβ που λέμε και στα ελληνικά, φορτωμένες με γυάλινες πλάκες οι οποίες είναι άγνωστο αν έχουν εκφωτισθεί ή όχι. Έχω μαζέψει και μερικές άλλες παλιές πλάκες και φιλμ και κάποτε θα αποφασίσω να δοκιμάσω να τις εμφανίσω μήπως βρω κανένα φάντασμα μέσα.

P1260899.jpg

Εντός και η συσκευασία με φωτοευαίσθητες λωρίδες χαρτιού που χρησιμοποιούνταν στο φωτόμετρο βImperial Exposure Meterβ (πρωτοκυκλοφόρησε το 1901). Αυτό, και άλλα παρόμοια λειτουργούσαν ως εξής: Φόρτωνες μια λωρίδα φωτοευαίσθητου χαρτιού στο φωτόμετρο και άφηνες ένα κομμάτι του να εκτεθεί στο φώς το οποίο άρχιζε να σκουραίνει. Μετρούσες το χρόνο που χρειαζόταν για να σκουρύνει το χαρτί ώστε να φτάσει στον ίδιο κορεσμό με ένα χαρτί αναφοράς που βρισκόταν δίπλα. Μετά βάση του πίνακα είχες ένδειξη της απαιτούμενης έκθεσης ανάλογα την ευαισθησία του υλικού το διάφραγμα κτλ.

E159.JPG

Αν το πάρουμε από την αρχή για να έκανες σωστή δουλειά θα έπρεπε:

Να κουβαλάς μαζί σου το τρίποδο, να το στήσεις, να εστιάσεις-καδράρεις στο θαμπόγυαλο, να το αφαιρέσεις και να τοποθέτησης στη θέση του μια πλάκα που θα βγάλεις από τη θήκη, να τραβήξεις τη λεπίδα που προστατεύει την πλάκα έτσι που να είναι έτοιμη προς έκθεση στο φώς.

Να φωτομετρήσεις για να έχεις ποιο σίγουρο αποτέλεσμα. Να κάνεις το «κλικ» και μετά όλα με αντίστροφη σειρά. Μέσα σε όλα τα παραπάνω πολλά μπορούν να παν στραβά, όπως να μην έχεις κλείσει το κλείστρο πριν φορτώσεις την πλάκα, να ξεχάσεις τέρμα ανοιχτό το διάφραγμα ή να ξεχάσεις πως έχεις τραβήξει κάποια πλάκα και να την ξαναφορτώσεις κ.ο.κ.

P1260893.jpg

...

P1260876.jpg

P1260892.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Αν έχετε κουραστεί μόνο που τα διαβάσατε, θα πρέπει μετά από τα παραπάνω τουλάχιστον να εκτιμήσουμε τις σημερινές ευκολίες με μηδενικό κόστος χρήσης που μπορούμε να έχουμε όλοι. Επίσης εμένα με κάνει να σκέφτομαι πως δεν χρειάζεται να καμαρώνω σαν γύφτικο σκεπάρνι αν ύστερα από 8678 λήψεις και δοκιμές καταφέρω να κρατήσω μια κάπως αξιοπρόσεκτη φωτογραφίαβ¦

P1260895.jpg

Λεπτομέρεια το ταμπελάκι με το όνομα του καταστήματος πώλησης. Αυτή η πρακτική ήταν αρκετά διαδεδομένη εκείνη την εποχή και μας δίνει μια μικρή πληροφορία για την ιστορία της κάθε φωτογραφικής που μπορεί να φέρει ένα τέτοιο. Η συγκεκριμένη λοιπόν επωλήθη μέσω του καταστήματος του κυρίου Fritz Naumann στο Stettin. Το Stettin μέχρι το τέλος του 2ου πολέμου ανήκε στη Γερμανία, ενώ από το 45 ανήκει στη Πολωνία με το σημερινό όνομα στα Πολωνικά ως Szczecin.

P1260881.jpg

Έψαξα να βρω παλιό χάρτη της πόλης και ευτυχώς το κατάστημα βρισκόταν σε κεντρική οδό που εντόπισα εύκολα. Μετά άνοιξα το google earth και σύγκρινα με το σήμερα. Η χάραξη της οδού δείχνει λίγο αλλαγμένη στο κεντρικότερο τμήμα της σήμερα αλλά εύκολα εντοπίζεται. Τότε και τώρα σημειωμένα με μαύρη γραμμή στις παρακάτω φώτο.

stettin black.jpg

*Ο φακός, ο γαμπρός και τα δικαστήρια

Το 1866 συνέβη το εξής: Με πολύ μικρή χρονική διαφορά, παρουσιάστηκαν ανεξάρτητα ο ένας από τον άλλο δύο όμοιας σχεδίασης φακοί. Η θέση τους στην εξέλιξη των οπτικών είναι κορυφαία και χρησιμοποιήθηκαν τουλάχιστον για τα επόμενα 60 χρόνια.

Ο διάσημος έως και σήμερα, αγγλογερμανός οπτικός John Henry Dallmeyer παρουσίασε ένα συμμετρικό φακό που τον ονόμασε Rapid Rectilinear. Φακός τεσσάρων στοιχείων σε δύο ομάδες συμμετρικά τοποθετημένες εκατέρωθεν του διαφράγματος**.

**Οι φακοί συμμετρικής σχεδίασης σχεδόν πάντα μπορούσαν να χρησιμοποιηθούν και ως τηλεφακοί διπλάσιου εστιακού μήκους χρησιμοποιώντας μόνο τα εμπρός ή πίσω γκρούπ οπτικών στοιχείων που ήταν όμοια. Σε σχέση με τον ολοκληρωμένο φακό υπήρχε μια πτώση σε απόδοση και φωτεινότητα, συμβιβασμός μεγαλύτερης ή μικρότερης σημασίας ανάλογα με τη χρήση και το ζητούμενο.

Ο κύριος Dallmeyer για την ιστορία είχε βρεθεί να εργάζεται σε μια από τις σημαντικότερες βρετανικές εταιρίες οπτικών της εποχής, αυτή του Andrew Ross. Σε τέτοια εκτίμηση είχε ο κύριος Ross τον υπάλληλό του, που τελικά του έδωσε το χέρι της κόρης του. Επίσης όταν αποδήμησε εις Κύριο το 1859, του άφησε μεγάλο μέρος της περιουσίας του με το οποίο ο Dallmeyer το 1860 άνοιξε την δική του εταιρία στο Λονδίνο.

Η ουσιαστικά όμοια σχεδίαση που παρουσίασε ο γερμανός Hugo Adolph Steinheil ακριβώς την ίδια εποχή και είχε σχεδιάσει μαζί με τον φίλο του Philipp Ludwig von Seidel (μεγάλος μαθηματικός κτλ, στον οποίο αποδίδεται η πρώτη ολοκληρωμένη μελέτη για τις οπτικές αποκλίσεις οι οποίες φέρουν και σήμερα το όνομά του), ονομάστηκε Aplanat και δεν άργησε να φέρει δικαστικές διαμάχες.

P1260889.jpg

...

Αν θυμάμαι καλά αποδείχτηκε πως τελικά και οι δύο είχαν σχεδιάσει και εξελίξει εντελώς ανεξάρτητα τους φακούς τους, ενώ ο Steinheill μάλλον προπορεύτηκε μερικές εβδομάδες.

Πολύ πιθανό λοιπόν, ο συγκεκριμένος φακός που έφθασε ως τις μέρες μας σε άψογη κατάσταση, να κατασκευάστηκε από την εταιρία του Steinheill η οποία όπως και του Ross συνέχισε να υφίσταται για πολλές δεκαετίες μετά τον θάνατο τους.

P1260898.jpg

Επίσης μόλις ένα χρόνο πριν ο Steinheill είχε παρουσιάσει τον "πρόγονο" του Aplanat κατά μία έννοια, ονόματι "Periskop" (Periskop - Aplanat ονομάζεται ο φακός της συγκεκριμένης φωτογραφικής), o οποίος ήταν πάλι συμμετρικός αλλά με μόνο 2 απλούς μηνίσκους συμμετρικά εκατέρωθεν του διαφράγματος. Όμως τίποτα δεν είναι σίγουρο, καθώς πολλοί επώνυμοι ή όχι οίκοι κατασκεύαζαν οπτικά εκείνη την εποχή κάτω από το όνομα άλλων εταιριών.

Τέλος και 2 δοκιμές με τον φακό προσαρμοσμένο σε μια ψηφιακή φωτογραφική του σήμερα. Φυσικά μπορούμε να δούμε μόνο την απόδοση στο κέντρο που πάντα εκεί είναι καλύτερη μια και η κατασκευή του φακού είναι για μέγεθος ειδώλου της τάξεως των 9x12cm και όχι για κάποια χιλιοστά μόνο.

P1260859.jpg

Διαστάσεις κλειστή (περίπου) 115x155x40mm, βάρος περι τα 800γρ.

Stettin old black.jpg

Aplanat.jpg

P1260818.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Μια ακομη εξαιρετικη παρουσιαση απο τον chris!! :bow2: :bow2: :bow2: !Πολυ καλες οι 2 τελευταιες φωτος,που εαν δεν το ελεγες δεν θα το καταλαβαινα οτι εχουν τραβηχτει με τοσο παλιο φακο!!!Οσο για την λειτουργια του φωτομετρου τι να πω....ουτε καν το ηξερα!!
 
Μια χαρά φακοί υπήρχαν τι τους πέρασες, τσάμπα "έτρηβαν τα παντελόνια στα θρανία" για να πω και μια ρετρό έκφραση... :)

Να παρακάτω όπως βγήκε από τη μηχανή με ένα φακό του 1912 και βαριόμουν να βάλω και κανένα μαύρο πανί να κάνει καλό κοντράστ.

Τα πήρα για τη θεία μου που το έχει ρίξει στο "μέγαρο". Τουλάχιστον ας το κάνει με στυλ "εποχής" :P :P:P

P1310708.jpg

P1310712.jpg

P1310705.jpg
 
ICA

ACHTUNG!!! ακολουθεί μεγάλο επεισόδιο.

Ica 1.jpg

Στο προηγούμενο βεπεισόδιοβ είχε αναφερθεί ο συνωστισμός στον χώρο τον παλιό εκείνο το καιρό στη Γερμανία, που σύντομα οδήγησε σε συγχωνεύσεις εταιριών. Χαρακτηριστικό παράδειγμα η περίπτωση της ICA (Internationale Camera A.-G.) στη Δρέσδη.

Οι διαπραγματεύσεις για την δημιουργία της είχαν αρχίσει ήδη κατά την περίοδο της μεγάλης διεθνούς οικονομικής του 1907, από τους τρεις μεγάλους Huttig, Wunsche και Ernemann, ώσπου στις 7 Οκτωβρίου 1909 οι παρακάτω σχημάτισαν τη νέα εταιρία:

βʼ Huttig AG (Δρέσδη)

βʼ Dr. Krugener AG (Φρανκφούρτη)

βʼ Wunsche AG (Reick, περιοχή Δρέσδης)

βʼ Carl Zeiss Palmos AG (Ιένα, Jena)

Ενώ το 1912 προσχώρησε και η G. Zulauf & Co. (1895) από τη Ζυρίχη.

Ica 2.jpg

Η Huttig ήταν μία από τις παλαιότερες εταιρίες του τομέα με έτος ίδρυσης το 1862, και το πεντάκτινο αστέρι που αποτελούσε το σήμα της αργότερα υιοθέτησε και η ICA, το οποίο άλλαξε τα πολύ τελευταία χρόνια πριν τη συγχώνευσή της στη Zeiss Ikon to 1926.

Ο κύριος Huttig, ξεκίνησε από το Βερολίνο ως ξυλουργός ακριβείας αντιγράφοντας γαλλικές και αγγλικές φωτογραφικές δαγεροτυπίας, αλλά κατασκευάζοντας και μηχανές δικής του σχεδίασης μεταξύ των οποίων και μια από τις πρώτες SLR. Το 1897 στη Δρέσδη πλέον, το εργοστάσιο του απασχολούσε 800 εργαζόμενους και ήταν το μεγαλύτερο της εποχής στη Ευρώπη.

Ica 4.JPG

O Dr. Krugener, που ξεκίνησε ως χημικός στην Agfa, σύντομα οδηγήθηκε από προσωπικό ενδιαφέρον για τη φωτογραφία σε δικές του σχεδιάσεις.

Το 1885 κατασκεύασε μια πολύ επιτυχημένη μίνι φωτογραφική σε σχήμα βιβλίου ικανότητας 24 βστάσεωνβ σε μικρές γυάλινες πλάκες, η οποία και άνοιξε το δρόμο για τη δημιουργία της δικής του εταιρίας το 1888. To εργοστάσιο του Dr Krugener στη Φρανκφούρτη διέθετε και τμήμα κατασκευής οπτικών, αλλά δυστυχώς μετά την συγχώνευση οι εκεί εγκαταστάσεις έκλεισαν οριστικά.

Για την ιστορία η κόρη του Ruth, παντρεύτηκε τον Hugo Schrader, ιδρυτή αργότερα της βPlaubelβ.

Ica 5.jpg

Ο Emil Wunsche -έμπορος το επάγγελμα-, είδε την μεγάλη ανάπτυξη του τομέα ως πολύ καλή ευκαιρία, και το 1887 άνοιξε κατάστημα φωτογραφικών στη Δρέσδη. Αρχικά εμπορεύονταν και φωτογραφικές του Huttig μεταξύ άλλων, αλλά βλέποντας την επιτυχία του προαναφερθέντος, καθώς και του Ernemann αποφάσισε να ανοίξει και αυτός το δικό του εργοστάσιο κατασκευής το 1896.

Πάντως ο κύριος Emil, φαίνεται πως αν και έμπορος από κούνια, είχε μεγαλύτερο όραμα και πολύ προοδευτικές ιδέες για την εποχή. Το εργοστάσιό του είχε εξοπλισμό της τελευταίας λέξης της τεχνολογίας και επίσης εστιατόριο, ιατρείο κτλ, πράγματα καθόλου συνηθισμένα στο τέλος του 19ου αιώνα.

Έτσι μόλις το 1902, είχε καταφέρει να είναι η δεύτερη μεγαλύτερη εταιρία στη Δρέσδη, αλλά ο κύριος Emil ξαφνικά αυτοκτόνησε και τα ηνία ανέλαβε ο συνέταιρός του.

Τον καιρό που ακολούθησε ο ανταγωνισμός μεταξύ των μεγάλων Huttig, Wunsche και Ernemann ήταν πολύ σκληρός, και η οικονομικοπολιτική κατάσταση δύσκολη, με αποτέλεσμα η εταιρία να προσχωρήσει στο σχήμα της ICA.

...

Ica 3.JPG

Ica 4a.jpg
 
Προβολή συνημμένου 119380

Η μικρή "Aktiengesellschaft Camerawerk Palmos" δημιουργήθηκε το 1900 στο Γκέρλιτζ, ενώ σύντομα βτο 1902- απορροφήθηκε από την Carl Zeiss ως θυγατρική. Το 1909 με την προσχώρησή της στην ICA, η Carl Zeiss απέκτησε μετοχές και λόγο στη μεγαλύτερη εταιρία φωτογραφικών της εποχής στην Ευρώπη.

Για την ελβετική G. Zulauf & Co. δε βρήκα και πολλά. Να πάντως μία από τις κατασκευές της εκτός μικροσκοπίων κτλ:

Ica 7.jpg

Όπως αναφέρθηκε στην αρχή, στις διαπραγματεύσεις για την δημιουργία της ΙCA είχε λάβει μέρος από τα πρώτα στάδια και ο κύριος Ernemann,. Οι άλλοι όμως δεν τον έπαιζαν όπως ήθελε, παραχωρώντας του ρόλο χωρίς μεγάλη επιρροή στο συμβούλιο της νέας εταιρίας. Έτσι τους έριξε ένα φάσκελο συνεχίζοντας μόνος απέναντί τους.

Τα κατάφερε πάντως πολύ καλά, συνεχώς εξελισσόμενος τόσο τεχνικά όσο και οικονομικά, παρά τους δύσκολους καιρούς και τον σκληρό συνασπισμένο ανταγωνισμό.

Ica 8.jpg

Ο πρώην διευθυντής της Huttig, Guido Mengel, ανέλαβε τα ηνία της νέας εταιρίας και δυστυχώς όπως ήταν αναμενόμενο χάθηκαν πάρα πολλές θέσεις εργασίας καθώς έπρεπε να εξορθολογήσει τη παραγωγή.

Κάθε πρώην αυτόνομη εταιρία έφερε τις δικές της γραμμές παραγωγής και μοντέλα, αρκετά από τα οποία συνέχισαν και κάτω από το νέο όνομα. Επίσης πολλά νέα μοντέλα σχεδιάστηκαν όπως η μικρή Icarette της παρουσίασης.

Ica 9.JPG

Από τεράστιες επαγγελματικές φωτογραφικές στούντιο, μέχρι και τσέπης για τον ερασιτέχνη ή τον φαντάρο του πρώτου πολέμου (του οποίου την τσέπη και το περιεχόμενο αυτής γλυκοκοιτούσαν όλες οι εταιρίες του κόσμου), και κάθε είδους εξοπλισμός ήταν διαθέσιμος.

Η εταιρία επίσης μπήκε και στον χώρο του κινηματογράφου ειδικά όταν γενικός διευθυντής ανέλαβε το 1917 ο Emanuel Goldberg* μετά τον Mengel, αλλά o Ernemann έπαιρνε την «εκδίκησή» του και δεν τους άφηνε να πάρουν κεφάλι στη συγκεκριμένη αγορά.

Ica 10.jpg

Goldberg 1920

*O Goldberg, ρώσος εβραϊκής καταγωγής, είχε φύγει από τη Ρωσία λόγω του αυξανόμενου αντισημιτισμού. Αναδείχτηκε σε μεγάλη προσωπικότητα του χώρου στη Γερμανία με πολλές σχεδιάσεις και εφευρέσεις μεταξύ αυτών πολλές για το γερμανικό στρατό στον πρώτο παγκόσμιο, την μικρή κινηματογραφική Kinamo των 35mm και αργότερα τη φωτογραφική Contax που ήταν ανώτερη της Leica.

To 1933 τον μάζεψαν οι ναζί, αλλά κατόπιν πιέσεων απελευθερώθηκε σύντομα, για να βρεθεί αρχικά στη Γαλλία και λίγο αργότερα στην Παλαιστίνη. Φυσικά στη Γερμανία βξεχάστηκεβ και κανείς πια δεν ανέφερε το όνομά του όσα και αν είχε προσφέρει στο παρελθόν.

Πίσω πάλι στο 1910, η ιστορία ως προς ένα σημείο - ορόσημο στον τομέα της φωτογραφίας ίσως να είχε γραφτεί διαφορετικά, αν ο Mengel είχε δει με άλλο μάτι την επίσκεψη ενός νεαρού στο γραφείο του.

Ica 11.jpg

Μegel το παιδοβούβαλο

Ο ασθματικός και μικροκαμωμένος νεαρός προϊστάμενος της Carl Zeiss που προσέγγισε τον θηριώδη και με σιδερένια πυγμή διευθυντή της ICA, του παρουσίασε την κάμερα στην οποία δούλευε καιρό και χρησιμοποιούσε ο ίδιος.

...
 
Ο Mengel δεν ενθουσιάστηκε καθόλου και τον έστειλε στον αγύριστο. Έτσι ο συνεσταλμένος ασθματικός νεαρός (που και για αυτό τον λόγο ίσως προσπαθούσε να μειώσει των όγκο του φωτογραφικού εξοπλισμού που χρησιμοποιούσε ως χομπίστας) Oskar Barnack, πήρε την εφεύρεσή του υπό μάλης και σύντομα βρήκε αυτιά πρόθημα να των ακούσουν στην Leitz…και τα υπόλοιπα είναι η ιστορία της Leica.

Ica 12.jpg

Βarnack 1914 αφού είχε γλυτώσει από τον γίγαντα

Παρά τον πρώτο παγκόσμιο και το μπλοκάρισμα των εξαγωγών η ICA αλλά και άλλες εταιρίες του χώρου στη Γερμανία συνέχυσαν να ευδοκιμούν τηρουμένων των αναλογιών και της κατάστασης.

Άγνωστο παραμένει από ποιους ακριβώς προμηθευόταν τους φακούς της μια και η ICA ποτέ δεν κατασκεύασε οπτικά. Σε πολλές περιπτώσεις οι ακριβότερες φωτογραφικές της εξοπλίζονταν με φακούς της Zeiss, αλλά κανείς δεν ξέρει να πει με σιγουριά ποιών κατασκευαστών ήταν οι φακοί με το δικό της όνομα. Πολλοί οι υποψήφιοι πατέρες, και επίσης είναι πιθανό στην εταιρία να γινόταν συναρμολόγηση μόνο οπτικών από τρίτους κατασκευαστές.

Ica 13.jpg

Για την αρίθμηση των φωτογραφικών μηχανών της, η εταιρία χρησιμοποιούσε ένα γράμμα πριν από μία σειρά ψηφίων. Ξεκινώντας από το “A” και προχωρώντας στο “B” κτλ για κάθε 100.000 μονάδες. Το ίδιο σύστημα υιοθέτησε και συνέχισε αργότερα η Zeiss Ikon από το γράμμα L το 1926. Αυτό μας λέει πως παρήχθησαν περίπου 1.100.000 φωτογραφικές σε διάστημα 17 χρόνων. Σίγουρα η παραγωγή δεν θα ήταν ισόποση κάθε χρόνια και ειδικά κατά τον πρώτο παγκόσμιο. Όμως χονδρικά αν υπολογίσουμε 65.000 μηχανές τον χρόνο μπορούμε με αρκετά καλή ακρίβεια να χρονολογήσουμε μια φωτογραφική της εταιρίας.

Χρονολόγηση με μεγάλη ακρίβεια μπορεί να γίνει στης φωτογραφικές που φέρουν φακούς της Carl Zeiss και κλείστρα της F. Deckel (αν δεν έχουν αλλαχθεί κάποια στιγμή στο παρελθόν). Ωστόσο μια γρήγορη έρευνα δείχνει πως σταθερά, κλείστρα της παραπάνω εταιρίας έχουν παλαιότερους αριθμούς σειράς σε σχέση με τους φακούς της Zeiss που φέρουν. Αυτό πιστοποιεί κατά κάποιο τρόπο τα γραφόμενα για τη μαζική παραγωγή και στοκάρισμα αυτών.

Τελικά το 1926 ήρθε ο καιρός να επαναπροσδιοριστούν τα πράγματα. Και πάλι οι μεγάλες εταιρίες του χώρου άρχισαν διαπραγματεύσεις για την δημιουργία ενός νέου συνασπισμού. Στο τραπέζι ξαναβρέθηκε ο κύριος Ernemann που υποψιάζομαι δεν είχε ξεχάσει ακόμη τι είχε συμβεί σχεδόν 20 χρόνια πριν, αλλά τελικά δέχτηκε να συμμετάσχει στη δημιουργία της Ζeiss Ikon μαζί με τους ΙCA, Goerz και Contessa Nettel.

Η μεγάλη φωτογραφική (πλάκες 9x12) Τoska 215 προϋπήρχε στον κατάλογο της Huttig. Σχετικά σπάνια, δεν είναι από τα 2-3 μοντέλα που βρίσκει κανείς με το πρώτο ψάξιμο.

Το σώμα είναι μάλλον από αλουμίνιο και η επένδυση από γνήσιο δέρμα. Όπως και όλα τα μοντέλα ουσιαστικά, μπορεί να βρεθεί με πολλούς συνδυασμούς φακών- κλείστρων.

Έχει αρκετές δυνατότητες και μηχανισμούς που την τοποθετούν στην ανώτερη κατηγορία. Δεν έχει φακό Zeiss αλλά ένα συμμετρικό «ίδιας ετικέτας» που είναι δυνατόν να χρησιμοποιηθεί και σαν tele αφαιρώντας τα εμπρός στοιχεία. Για αυτό υπάρχει και δεύτερη ένδειξη για το «άπειρο» στη ράγα εστίασης.

Ica 14.jpg

Για φωτογραφικές του είδους δεν ήταν σπάνιο να υπάρχει δυνατότητα κινήσεων του φακού που χρησίμευαν κυρίως στην αρχιτεκτονική φωτογραφία, αλλά αυτές συνήθως ήταν οι εις στην αγγλικήν λεγόμενες “Rise and Fall” και “Shift”. (πάνω-κάτω και αριστερά-δεξιά). Η συγκεκριμένη διαθέτει και κάποιες περιορισμένες δυνατότητες “Τilt” όπως φαίνεται και στις φώτο.

Ica 15.jpg

Το Compound κλείστρο (1sec-1/200, B,T) της F. Deckel (και σε αυτή την εταιρία είχε χέρι η Zeiss) είναι πνευματικό, και ο μικρός κύλινδρος με το έμβολο εσωτερικά, ρυθμίζουν την καθυστέρηση κατά τη λειτουργία, καθώς ο αέρας περνά από τη μία πλευρά του κυλίνδρου στην άλλη.

Δεν έχει κανενός είδους γρανάζι και ήταν η κορυφή για την εποχή του. Είναι λίγο ευαίσθητο στη ρύθμιση αλλά όταν θα δουλέψει όπως πρέπει είναι το γλυκύτερο όλων, ακόμη και μετά από …100 χρόνια χρήσης.

Κατασκευαζόταν σε 5 μεγέθη και τα 2 μικρότερα αντικαταστάθηκαν σταδιακά από τα κλείστρα Compur (μηχανικά) μετά το 1912. Τα μεγαλύτερα μεγέθη που προοριζόταν για φωτογραφία μεγάλου φορμά συνέχισαν να κατασκευάζονται περίπου μέχρι το 1970 και πάρα πολλοί είναι αυτοί που τα χρησιμοποιούν ακόμη και σήμερα.

Ica 16.jpg

Για τη χρονολόγηση της συγκεκριμένης αν και δεν φέρει φακό της Zeiss που θα βοηθούσε πολύ σε αυτή τη κατεύθυνση, ο εξοπλισμός της με αυτού του είδους το κλείστρο και όχι με νεότερο, την τοποθετεί αρχικά κάπου μεταξύ του 1909 και 1915 χονδρικά.

Το ίδιο το κλείστρο κατασκευάστηκε περί το 1911-12. Αν ακολουθήσουμε και την παραδοχή για 65.000 φωτογραφικές το χρόνο που αναφέρθηκε παραπάνω, αυτή με αριθμό σειράς D16501 θα πρέπει να βγήκε από το εργοστάσιο κάπου στο 1913-14.(δλδ 316.500/65.000=περίπου 5 χρόνια)

Ica 17.jpg

Δείχνει πως έχει χρησιμοποιηθεί πολύ αλλά αυτό τις δίνει και παραπάνω παράσημα…
firstprize.gif
. Η φυσούνα είναι σε αρκετά καλή κατάσταση χωρίς pinholes αλλά με δύο πολύ καλοφτιαγμένα μπαλώματα που ποιος ξέρει πότε έγιναν, ενώ έχει και ένα μικρό σχίσημο από απρόσεκτή αναδίπλωση του σκοπεύτρου, όμως βαρέθηκα να ασχοληθώ σοβαρά μαζί της. Πάντως της έκανα εντατική θεραπεία με Baby oil…

Εξαιρετικά περίεργο είναι πως ο φακός (“Maximar” 1:5.4 / 13.5cm-Μaximar υπήρχε και μοντέλο φωτογραφικής) δεν είχε κανενός είδους θόλωμα και είναι σίγουρο πως δεν έχει ανοιχθεί ποτέ, γιατί είναι από τις λίγες περιπτώσεις που αυτό είναι αδύνατον εκ κατασκευής χωρίς να διαλύσεις τα πάντα.

...
 
Πίσω
Μπλουζα