Ρετρό φωτογραφικές μηχανές

σημερα κατι εψαχνε η μανα μου και βρηκε καπου θαμενες την λουμπιτελ και μια αλλη φωτογραφικη μηχανηDSC_0635.jpg

το φιλμ ενας θεος ξερει απο ποτε ειναι μεσα στην μηχανη σιγουρα πριν το 1998

DSC_0629.jpg

DSC_0630.jpg

DSC_0631.jpg

DSC_0632.jpg

DSC_0634.jpg
 
Να και μια μικροσκοπική φωτογραφική μηχανή πολλών δεκαετιών πίσω. Πάνω στο σώμα της αναγράφει τα αρχικά I.G.B. Στην 1η φωτό έβαλα δίπλα και το κινητό μου για να φανεί το μέγεθός της.

attachment.php


attachment.php


attachment.php
 
Ευπαλίνος είπε:
Να και μια μικροσκοπική φωτογραφική μηχανή πολλών δεκαετιών πίσω. Πάνω στο σώμα της αναγράφει τα αρχικά I.G.B. Στην 1η φωτό έβαλα δίπλα και το κινητό μου για να φανεί το μέγεθός της.
Υποθετω επαιρνε μονο φιλμ κασετα και μαλιστα ισα-ισα.
 
99% έχουμε την ίδια - η δική μου κληροδότημα από τον πατέρα μου!....

Διασώζεται και η καφέ θήκη που έμπαινε η μηχανή, σ' εξίσου λιλιπούτειες διαστάσεις!

Υπομονή, όταν μαζέψω το χριστουγεννιάτικο δέντρο και ξαναεπισκεφθώ το υπόγειο, θα την αναζητήσω! :)
 
Αν κάποιος θέλει να διαβάσει για αρχή σχετικά με την μικρή μπορεί να ξεκινήσει από εδώ

http://camerapedia.wikia.com/wiki/Hit

Μετά φένεται να βγήκε κάτω από πολλά ονόματα και παραλλάγες. Την βρίσκεις εύκολα στο ebay ακόμη και με φιλμ της εποχής που είναι σε ρολάκια.

Πάντως μέχρι στιγμής μου γλύτωσε και δεν έχω αγοράσει ακόμη... :)
 
chris73 είπε:
Αν κάποιος θέλει να διαβάσει για αρχή σχετικά με την μικρή μπορεί να ξεκινήσει από εδώhttp://camerapedia.wikia.com/wiki/Hit

Μετά φένεται να βγήκε κάτω από πολλά ονόματα και παραλλάγες. Την βρίσκεις εύκολα στο ebay ακόμη και με φιλμ της εποχής που είναι σε ρολάκια.

Πάντως μέχρι στιγμής μου γλύτωσε και δεν έχω αγοράσει ακόμη... :)
Ευχαριστούμε chris73 για τις πληροφορίες. Περιμένουμε Μαριάννα και απο σένα να ξετρυπώσεις τη μηχανή σου.
 
Nα και η Ernemann, άλλο ένα κουτί από τα παλιά.

IMG_4977.jpg

Οι Heinrich Ernemann και Franz Matthias αρχικά ξεκινούν από ένα κατάστημα λινών υφασμάτων και καλσόν και το 1899 ιδρύουν την «Dresdner Photographische Apparate-Fabrik Ernemann & Matthias», ενώ δύο χρόνια αργότερα με την αποχώρηση του Matthias, η εταιρία θα αρχίσει να στρέφεται ποιό ουσιαστικά στον φωτογραφικό τομέα.

Ο ταλαντούχος και αυτοδίδακτος στα φωτογραφικά κύριος Ernemann θέλοντας να έχει τον πλήρη έλεγχο των κατασκευών του, σύντομα θα απορροφήσει την χρεοκοπημένη Herbst & Firl και θα σχηματισθεί το 1899 η μετοχική εταιρία «Heinrich Ernemann, Aktiengesellschaft fur Cameraproduktion» που θα παράγει φωτογραφικές και κινηματογραφικές μηχανές σε Δρέσδη και Γκέρλιτς (Gοrlitz).

IMG_4878.jpg

Το 1903 η εταιρία θα αρχίσει να κατασκευάζει κινηματογραφικές μηχανές στο φορμά των 17.5mm. H διάσταση αυτή θα αποτελέσει και τη πρώτη σοβαρή προσπάθεια για την δημιουργία ενός ερασιτεχνικού κινηματογραφικού φορμά το οποίο είχε πρωτοεμφανισθεί τα τελευταία χρόνια του 19ου αιώνα. Είχε και αυτό διατρήσεις ανάμεσα στα καρέ όπως συνέβη αργότερα και με τα 9.5mm αλλά ποτέ δεν κατάφερε να επιτύχει εμπορικά. Για αυτό και τα 9.5 και 16mm θεωρούνται τα πρώτα ερασιτεχνικά καθώς ήταν τα πρώτα εμπορικώς επιτυχημένα.

ernemannkino2.jpg

Η ικανότητες του Ernemann και οι νέες ιδέες και πρακτικές στην διοίκηση που έφερε ο γιος του με τις σπουδές που είχε κάνει στην Aμερική βοήθησαν την εταιρία να πάει παραπέρα και το 1908, εποχή υπερπροσφοράς και συνωστισμού στον χώρο, κατάφερε μόνος να στέκεται απέναντι στους άμεσους ανταγωνιστές του που συνενώθηκαν και δημιούργησαν το 1909 την ΙCA.

IMG_4877.jpg

Την ίδια εποχή, η εταιρία παράγει την πρώτη της SLR και κατασκευάζει πλέον μόνη της τους δικούς τις φακούς, που έως τότε προμηθευόταν από τις Carl Zeiss και Goerz. Μεταξύ των υπαλλήλων της Ernemann τότε ήταν και ο Johan Steenbergen, που αργότερα σχημάτισε την Ihagee.

Kατά τον πρώτο πόλεμο η εταιρία συνεχίζει να αναπτύσσεται στρεφόμενη μερικώς στις πολεμικές εφαρμογές των προϊόντων της, αλλά και στις τσέπες των στρατιωτών στα μέτωπα με τις μικρές πτυσσόμενες μηχανές της.

Το 1920 δημιουργείται μια θυγατρική εταιρία σε συνεργασία με την γνωστή την πάση Krupp για την κατασκευή των κινηματογραφικών μηχανών προβολής, η Ernemann-Krupp Kinoapparate, η οποία κρατά ζωντανό έως και σήμερα το όνομα Ernemann (Σήμερα ERNEMANN CineTec GmbH).

IMG_4995.jpg

ανάποδα και μικρά

Το 1923 το φωτογραφικό τμήμα της εταιρίας μεταφέρεται στο νέο της εργοστάσιο στη Δρέσδη που ο κεντρικός του πύργος είναι έως σήμερα γνωστός ως ο ¨πύργος Ernemann” o ίδιος που έγινε και το σύμβολο της Pentacon αργότερα.

Παρά την τραγική οικονομικό-πολιτική κατάσταση στη μεταπολεμική Γερμανία, ο τομέας εξακολουθεί να ευημερεί και να αναπτύσσεται. Η Ernemann και αυτή έχει μοντέλα σε κάθε κατηγορία. Από απλές τύπου κουτιού, μέχρι πολύ εξελιγμένες επαγγελματικές μηχανές και το 1924 ο ταλαντούχος 24χρονος Ludwig Bertele θα κατασκευάσει για την εταιρία τον εξωτικό για την εποχή φακό Ernostar f1:2 που σύντομα θα αποκτήσει διάφραγμα f1:1.8. Φακός 6 στοιχείων για τον οποίο κατασκευάστηκε η μηχανή Er-Nox και σε λίγο άλλαξε όνομα σε Ermanox.

61511078.ermanoxb.jpg

...

Εάν σε κάποιους από εμάς σήμερα αυτό μπορεί να φαντάζει απλό, θα πρέπει να συμπεριλάβουμε στην εξίσωση την έλλειψη επικαλύψεων στους φακούς εκείνη την εποχή, πράγμα που δεν επέτρεπε τη χρήση πολλών στοιχείων. Από την μία μπορεί να διόρθωναν γεωμετρικά το αποτέλεσμα αλλά από την άλλη έριχναν τη φωτεινότητα και αύξαναν το θάμπωμα από της αντανακλάσεις εντός του φακού.

Αφού ο Bertele κατάφερε να λύσει όλα τα παραπάνω, ο Ernostar ήταν ο πρώτος φακός που επέτρεψε να ληφθούν φωτογραφίες με φυσικό φωτισμό σε εσωτερικούς χώρους και θέατρα. Για αυτό χρησιμοποιήθηκε στο φωτορεπορτάζ με γνωστότερη περίπτωση αυτή του φωτογράφου Erich Salomon ο οποίος αποθανάτισε πολιτικούς και διπλωμάτες της εποχής σε φυσικές στάσεις χωρίς φλάς.

twoernies.jpg

Τελικά το 1926, η εταιρία συνενώνεται μαζί με τις ICA, Goerz και Contessa-Nettel και σχηματίζουν την ιστορική Zeiss Ikon.

Η απλή κάμερα στις φωτογραφίες (φιλμ 120, 6x9) είναι από τη σειρά Film-K. Αυτή η σειρά φαίνεται πως άρχισε να παράγεται κάπου στο 1916-1918 και συνεχίστηκε η κατασκευή της έως και την προσχώρηση της εταιρίας στην Zeiss Ikon το 1926.

IMG_4866.jpg

Υπήρχαν 5 διαφορετικά μοντέλα που παρήγαγαν αρνητικά 4.5x6, 6x6, 6x9, 6.5x11 και 7.25x12.5cm αντίστοιχα, και οι πρώτες μηχανές φιλοξενούσαν τον μηχανισμό του κλείστρου σε ορθογώνιας μορφής μεταλλικό τμήμα και όχι κυκλικής όπως σε αυτή.

Η μηχανή είναι κατασκευασμένη από ξύλο και δερματίνη, διαθέτει μία ταχύτητα (25 ή 50 να υποθέσω), με διάγραγμα f:12.5, ενώ σε θέση “T” το διάφραγμα μπορεί να έχει δύο τιμές f12.5 ή 25. Η μηχανή είναι σε άψογη κατάσταση ενώ σαν να κατασκευάστηκε μόλις σήμερα φαίνεται να είναι η θήκη της από καμβά. Τόσο καινούργια δείχνει, που με βάζει σε σκέψεις πως ίσως να είναι και μεταγενέστερη αν και στο σημείο που υπάρχει ο η πεταλούδα προώθησης του φιλμ έχει σημάδι από μακροχρόνια παραμονή της μηχανής εντός της.

6177548609_468c9845c1.jpg

00QKVY-60453584.jpg

IMG_5002.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Σήμερα βρήκα 2 παλιές μηχανές στο πατρικό της γυναίκας μου. Μία είναι Kodak και η άλλη Lubitel μάλλον με δερμάτινη θήκη. Η Kodak λέει γράφει Made In England εσωτερικά στο καπάκι. Ορίστε μερικές φωτογραφίες. Λεπτομέρειες δεν ξέρω. Οι γνώστες ας βοηθήσουν παρακαλώ.

Φωτογραφία0663.jpg

Φωτογραφία0659.jpg

Φωτογραφία0660.jpg

Φωτογραφία0661.jpg

Φωτογραφία0662.jpg
 
chris73 είπε:
Για την Κodak δες εδώ http://kodak.3106.net/index.php?p=207 και παρακάτω στη σελίδα έχει και τα μοντέλα μεταξύ αυτών και τη δική σου.Λούμπιτελ είχε αγοράσει ο μπαμπάς από ναυτικό ακριβώς την ίδια το 64. http://camerapedia.wikia.com/wiki/Lubitel_2
Σε ευχαριστώ για τις πληροφορίες Chris. Απ'ότι βλέπω είναι αρκετά παλιά κομμάτια και τα 2.
 
Zeiss Ikon Nettar 515 (και άλλα παιχνίδια...)

IMG_5915sm.JPG

Ως εισαγωγή για όποιον ενδιαφέρεται, μια σύντομη αναφορά στην ιστορία της Zeiss Ikon από παλαιότερη ανάρτηση μπορείτε να βρείτε εδώ. Όσο για τις Nettar, αυτές αποτέλεσαν μια πολύ επιτυχημένη σειρά ερασιτεχνικών φωτογραφικών μηχανών η οποία πρωτοεμφανίσθηκε το 1934, και το πιθανότερο είναι η ονομασία της να προέρχεται από τους φακούς Nettar οι οποίοι παλαιότερα χρησιμοποιούνταν από την Contessa Nettel. Ύστερα από μία διακοπή κάπου στο 1942, η παραγωγή της σειράς θα συνεχιστεί μεταπολεμικά από τη δυτική Zeiss Ikon και θα ολοκληρωθεί στα τέλη της δεκαετίας του 50.

Όλες τους, από την πρώτη, (Νettar 510 ή Βob- πιθανός νονός η σειρά Bob της Ernemann) μέχρι και την ολοκλήρωση της παραγωγής τους, ήταν πτυσσόμενες και δέχονταν φιλμ 120. Εδώ να αναφέρω πως στην Ευρώπη, η παλιά ονομασία για αυτό το φιλμ ήταν «Β2» και θα το βρούμε αυτό χαραγμένο ή τυπωμένο επάνω σε πολλές μηχανές όπως και στη συγκεκριμένη της παρουσίασης.

IMG_5783sm.JPG

Tα διαθέσιμα φορμά 6Χ4.5, 6X6 και 6Χ9cm, ενώ υπήρχε και αρκετά μεγάλο εύρος στους συνδυασμούς φακών (Nettar, Νovar, Tessar) και κλείστρων (από τα φθηνότερα Derval, Vario, Telma και Klio έως τα της υψηλότερης κατηγορίας Prontor και Compur).

Το σασί με τα λιγοστά μηχανικά του τμήματα, και η φυσούνα από δέρμα ήταν όμοια για τις entry level Nettar, και τις μεγαλύτερες αδελφές τους Ikonta και Super Ikonta με τις οποίες μοιράζονταν την ίδια στιβαρή κατασκευή. Οι των υψηλότερων κατηγοριών όμως, φιλοξενούσαν ανώτερου επιπέδου οπτικά, κλείστρα, καθώς και άλλα καλούδια.

Σήμερα, ύστερα από τόσες δεκαετίες, ο χρόνος αποδεικνύει πως το δέρμα από το οποίο κατασκευάζονταν οι φυσούσες -ειδικά προπολεμικά σύμφωνα με τις αναφορές- ήταν τέτοιο, που σπάνια θα έχει χαθεί η ελαστικότητα τους και επίσης πολύ δύσκολα θα εμφανίσει αδιόρατες οπές (pinholes) στα σημεία αναδίπλωσης.*

IMG_5942sm.JPG

*Καλύτερος τρόπος για να το ανακαλύψει κανείς είναι σε σκοτεινό δωμάτιο να ανοίξει την φωτογραφική και στο εσωτερικό τμήμα της φυσούνας να ανάψει ένα μικρό φακό. Ακόμη και στην περίπτωση που υπάρχουν τέτοιες μικρές οπές όταν η κατάσταση δεν είναι γενικευμένη ενώ το υλικό δεν δείχνει σημάδια έντονης κόπωσης, μπορούμε εύκολα να επέμβουμε με απόλυτη επιτυχία επιστρατεύοντας τα ποιο απλά υλικά. Μια από τις πολλές συνταγές που κυκλοφορούν και έχω δοκιμάσει και ο ίδιος (όχι όμως στη συγκεκριμένη μια και δεν έχει κανένα πρόβλημα παρά το ότι έχει κλείσει αισίως τα…75) είναι η εξής:

 


Ανακατεύουμε μια μικρή ποσότητα ελαστικής και υδροδιαλυτής κόλλας (ατλακόλ για χαρτί πχ) με μια ποσότητα μαύρης (ή άλλου χρώματος, ανάλογα το υλικό) βαφής παπουτσιών μέχρι το μείγμα να σκουρύνει όσο απαιτείται. Μετά εφαρμόζουμε στις pinholes αλλά και σε ακόμη μεγαλύτερες περιοχές αν είναι απαραίτητο (πχ σκισίματα) και αφήνουμε να στεγνώσει. Αν ολοκληρώσουμε την εργασία με προσοχή θα έχουμε ένα πολύ αξιόπιστό και «αόρατο» αποτέλεσμα.


Οι φακοί -χωρίς επικάλυψη πριν τον πόλεμο- που τοποθετούνταν στις Νettar ήταν συνήθως τριών στοιχείων σε 3 ομάδες (Novar**, Nettar κτλ, όλοι τους παιδιά του φακού Cooke) με το εμπρός στοιχείο να είναι κινούμενο για να επιτευχθεί η εστίαση. Σε κάποιες περιπτώσεις μπορούμε να συναντήσουμε και φακούς 4 στοιχείων (Tessar).

Οι κοινότητες ανά τον ιστό, έχουν ασχοληθεί πολύ με τους φακούς Novar. Οι δοκιμές δείχνουν ότι δεν υπάρχει διαφορά στην οξύτητα και τη γεωμετρία των φακών 3 στοιχείων με αυτή των 4 στα πιο κλειστά διαφράγματα, ενώ στα πρώτα 1-2 στόπ οι φακοί τριών στοιχείων εμφανίζουν μαλακότερο είδωλο. Ακόμη και λήψεις με έγχρωμο φιλμ θα αποδώσουν πολύ ικανοποιητικά, φυσικά με έντονα…ρετρό αποτελέσματα...

IMG_5965sm.JPG

**Οι φακοί Novar-Anastigmat πρωτοχρησιμοποιήθηκαν από την Huttig τα πολύ πρώτα χρόνια του 1900. Όταν η εταιρία συγχωνεύθηκε με την ICA, κάποιες από τις φωτογραφικές της χρησιμοποιούσαν τέτοιους φακούς. Από το 1926 που η ICA συγχωνεύθηκε στην Zeiss Ikon, ακόμη περισσότερες φωτογραφικές χρησιμοποίησαν αυτόν τον φακό, η φόρμουλα του οποίου ανήκε στην Zeiss Ikon και όχι στην Carl Zeiss. Αυτό οδηγεί στο συμπέρασμα πως οι φακοί αυτοί κατασκευάζονταν το πιθανότερο από την Rodenstock στο Μόναχο ή/και από την Hensoldt στο Βέτσλαρ.

Η συγκεκριμένη μηχανή είναι η Nettar 515 που μπορεί να αποτυπώσει σε ένα ρολό φιλμ 120 -«Β2» για να είμαστε στο κλίμα-, 16 στάσεις των 6Χ4.5cm. Η παραγωγή της ξεκίνησε το 1937 και ολοκληρώθηκε το 1942. Σύμφωνα με στοιχεία και αριθμούς σειρών που κατάφεραν να συγκεντρώσουν οι κοινότητες, μια και τα επίσημα αρχεία χάθηκαν στον πόλεμο και ειδικά στον βομβαρδισμό της Δρέσδης, αυτή θα πρέπει να κατασκευάστηκε το 1939.

Το κατά τα άλλα χαμηλής κατηγορίας κλείστρο διαθέτει και μηχανισμό αυτοχρονομέτρησης κάτι που δεν ήταν όμως αυτονόητο πριν 80 χρόνια.

IMG_5947sm.JPG

Το τηλεσκοπικό σκόπευτρο (τύπου Reversed Galilean, γιατί με αντίθετη διάταξη φακών ο Γαλιλαίος είχε φτιάξει το τηλεσκόπιό του) μπορώ να πω πως είναι αρκετά ικανοποιητικό για γενική χρήση. Σαν έξτρα μπορούσε κάποιος να προμηθευτεί και να προσαρμόσει κοντά στον φακό ένα πτυσσόμενο “brilliant finder” για σκόπευση από το ύψος της μέσης. Αυτό αν και πολύ περισσότερο δύσχρηστο και πιθανόν ανακριβές φαντάζομαι πως διατίθονταν γιατί πολλοί χρήστες θα το είχαν συνηθίσει από τα παλαιότερα χρόνια.

Οι ταχύτητες στην συγκεκριμένη είναι Τ, Β, 1-sec έως και 1/175sec. Kαι το διάφραγμα από 4.5 έως 22 αν και κλείνει ακόμη περισσότερο, πιθανά έως 32, αλλά δεν υπάρχει χαραγμένη αρίθμηση προφανώς γιατί θα έχουμε έντονη περίθλαση.

Ο απλός μηχανισμός στο σώμα, μπορεί να εγγυηθεί απροβλημάτιστή λειτουργία έως και σήμερα αν δεν έχει κακοποιηθεί και το σύνολο του φακού-κλείστρου. Κλείστρο που αποτελείται από λεπίδες και βρίσκεται ανάμεσα στα στοιχεία του φακού. Προσοχή χρειάζεται μόνο σε ένα σημείο κατά τον χειρισμό. Πρώτα θα πρέπει να θέσουμε την ταχύτητα κλείστρου και μετά να οπλίσουμε. Παρακάτω βίντεο που δείχνει πολύ καλά τη συγκεκριμένη φωτογραφική.


Αν θέλουμε να εξασκηθούμε ή διαθέτουμε τις βασικές γνώσεις μπορούμε εύκολα να αποσυναρμολογήσουμε το εμπρός και πίσω στοιχείο του φακού, που μάλλον θα χρειάζεται ένα απλό καθάρισμα, καθώς και να φθάσουμε στα ενδότερα του μηχανισμού για βασικό καθαρισμό και λίπανση του κλείστρου.

Ειδικά με την λίπανση δεν πρέπει ποτέ να το παρακάνουμε. Η τσιγκουνιά εδώ σώζει, μια και δεν πρέπει με τίποτα να φθάσει λάδι στις λεπίδες του κλείστρου. Σε τέτοια περίπτωση θα μπλέξουμε άσχημα, αλλά ακόμη και τότε δεν είναι αδύνατον να διορθώσουμε την χαζομάρα (την έχω πάθει…)

Από την άλλη, αν διαπιστώσουμε περαιτέρω ζημιά στον μηχανισμό του κλείστρου τότε θα είναι το πιθανότερο αδύνατον να το επαναφέρουμε, καθώς ακόμη και τα ταπεινότερα αυτών αποτελούν θαυμαστά έργα ωρολογοποιίας.

Επίσης θα πρέπει κατά την επανατοποθέτηση του εμπρός στοιχείου να προσέξουμε μην χάσουμε τη ρύθμιση της εστίασης…(και αυτό το έπαθα)

IMG_5958sm.JPG

...

Στις περισσότερες Νettar θα συναντήσουμε τον τύπο χαραγμένο στη δερματίνη που καλύπτει το σώμα και σε όλες θα υπάρχει χαραγμένος επίσης στη δερματίνη ο αριθμός σειράς. Ανάλογα τη χρήση μερικές φορές ίσως είναι δύσκολο να εντοπίσουμε αυτές τις χαράξεις. Η συγκεκριμένη προοριζόταν για την αγγλική (και αμερικανική) αγορά από όπου και την παρέλαβα μαζί με το κίτρινο φίλτρο και την όμορφη vintage θήκη της.

Μπορείτε να την βρείτε ακόμη και σε πραγματικά άριστη κατάσταση, σαν να βγήκε από το εργοστάσιο σήμερα αρκετά συχνά, και με τιμή πολύ χαμηλή αν διαθέτετε υπομονή. Και αν έχετε όρεξη για πειραματισμούς και σκαλίσματα ή αν απλά την θέλετε για ντεκόρ νομίζω πως είναι η ιδανική. Πάντως δύσκολα θα της αντισταθεί κάποιος και δεν θα την χρησιμοποιήσει τελικά.

Οι μηχανές αυτού του είδους θα έλεγα πως είναι και οι αγαπημένες μου γιατί προσφέρουν πολύ καλή εκμετάλλευση του φιλμ –με ένα ακόμη και έτσι, θηριώδες καρέ- σε πολύ μικρές συνολικές διαστάσεις. Αποτέλεσμα να έχουμε μια “compact” 70-80 ετών στο «τσεπάκι» μας. Εντάξει, με 120x85x40mm και βάρος περί τα 450gr το τσεπάκι θέλει να μην είναι και πολύ στενάχωρο…

IMG_5932sm.JPG

Όσο για το κουρδιστό gadget που μπορείτε να δείτε, αυτό είναι ένας μηχανισμός αυτοχρονομέτρησης για φωτογραφικές οι οποίες δεν τον διέθεταν ήδη τα παλιά εκείνα χρόνια.... Πέρα όμως από αυτό, μπορεί να χρησιμεύσει και ως λειτουργία αργής ταχύτητας στη θέση «Β», με εύρος περίπου 1 έως και 15 δευτερόλεπτα. Η ρύθμιση γίνεται με την περιστροφή του δίσκου κάτω από την πεταλούδα κουρδίσματος.

Δεν έχω κανένα στοιχείο, μα χρονικά θα το τοποθετούσα στη δεκαετία του 30. Επίσης μοιάζει αρκετά αν και δεν είναι ίδιο, με αντίστοιχες κατασκευές της γερμανικής Autoknips (Mod II). Υπάρχει λοιπόν πιθανότητα αυτή η εταιρία να τα κατασκεύαζε για λογαριασμό της Zeiss Ikon.

IMG_5928sm.JPG

Πολύ ενδιαφέρον και αυτό που μοιάζει με ρολόι τσέπης. Δεν είναι τίποτα άλλο από ένα…φωτόμετρο. Για την ακρίβεια αυτού του τύπου τα «φωτόμετρα» ονομαζόταν extinction meters. H λειτουργία τους είναι πολύ απλή: κρατώντας μπροστά από το μάτι το «φωτόμετρο» και βλέποντας δια μέσου του σκοπεύτρου το θέμα που θέλουμε να φωτογραφίσουμε, περιστρέφουμε τον εξωτερικό δακτύλιο. Με αυτό τον τρόπο μια μεμβράνη μεταβλητής διαφάνειας αρχίζει να σκοτεινιάζει το θέμα μας. Στο σημείο που πλέον διακρίνουμε μόνο τα περιγράμματα στα φωτεινά σημεία σταματούμε την περιστροφή και διαβάζουμε από την άλλη πλευρά τον συνδυασμό ταχύτητας και διαφράγματος.

Την εποχή εκείνη δεν υπήρχαν DIN και ΑSA, για αυτό και υπήρχε και το συνοδευτικό memo με τις αντιστοιχίες για τα φιλμ και τις φωτογραφικές πλάκες που υπήρχαν τότε.

IMG_5930sm.JPG

Επειδή είναι τόσο απλό εγώ το βρίσκω θαυμαστό! Φυσικά δεν υπάρχει και η μέγιστη ακρίβεια καθώς αλλιώς προσαρμόζεται το μάτι κάθε ανθρώπου, αλλά σε σχέση με τον κανόνα “sunny 16” το βρίσκω πολύ μεγάλο βοήθημα.

Τα “Diaphot” πρωτοεμφανίσθηκαν το 1921 από την Ica και συνέχισαν από το 1926 έως και το 1934 από την Ζeiss Ikon η οποία διατήρησε και το πεντάκτινο αστέρι που ήταν σήμα της ΙCA (χμχμχμ…). Υπάρχουν και μοντέλα που πρέπει να είναι της τελευταίας περιόδου παραγωγής (την οποία μερικοί τοποθετούν από το 1936 έως το 1940 αλλά έχω σοβαρές αμφιβολίες για αυτό), τα οποία είναι ουσιαστικά όμοια αλλά έχουν καφέ θήκη. Επίσης είχε κυκλοφορήσει και η έκδοση “Kidiaphot” που δεν είναι το παιδικό Diaphot, αλλά το κινηματογραφικό από τη λέξη Kino…

IMG_6000sm.JPG

Προς το τέλος της ταινίας “The artist”, στη σκηνή ενός γυρίσματος, βλέπουμε κάποιον τεχνικό, ή ίσως υποτιθέμενο διευθυντή φωτογραφίας να έχει κρεμασμένο στο λαιμό του κάτι που μοιάζει πολύ με ένα τέτοιο φωτόμετρο. Το κλιπ του κρεμάσματος πάντως δεν είναι ίδιο. Δεν μπορώ να ξέρω, αλλά δεν έχω δει κάποιο άλλο της εποχής που να μοιάζει τόσο. Από το τέλος του 1800 υπήρχαν άλλα «φωτόμετρα» σε σχήμα ρολογιού που δούλευαν διαφορετικά και δεν ήταν τόσο λεπτά. Diaphot (F3.5-25 // 12min – 1/2000sec)

IMG_6027sm.JPG

Kαι τέλος το φωτόμετρο σεληνίου Ιkophot. Η ιστορία ξεκινά κάπου το 1939-40. Μετά τον πόλεμο θα κυκλοφορήσει το δεύτερο μοντέλο και κάπου στις αρχές του 50 θα αλλάξει περιτύλιγμα και από μαύρο θα γίνει ασπρό-κρεμ με κόκκινη θήκη και χρυσαφί (!) λουράκι (φοριέται και σαν κόσμημα…) Ίσως περίεργη στιλιστική επιλογή μια και ποτέ η Zeiss Ikon δεν είχε τέτοιου σχεδιασμού προιόντα. Αυτόματα μου φέρνει στο νου τις φθηνές ανατολικογερμανικές Welta Penti του 59, οπότε αν κάποιος έκλεψε σε αυτή την περίπτωση ήταν οι ανατολικοί…

Στην τελευταία περίοδο παράγεται το Ιkophot Rapid, που είναι και το εικονιζόμενο. Η διαφορά με το προηγούμενο μοντέλο είναι πως το rapid δεν έχει κλίμακες στην οθόνη, παρά ένα κυκλάκι που πρέπει να κεντράρουμε στη βελόνα η οποία μετακινείται ανάλογα με την ένταση του φωτός. Στο rapid προστέθηκε επίσης κλίμακα για κινηματογραφικά φιλμ.(6-1600 ΑSA // f1.4-22 // 60sec-1/1000 // 8-64 fps)

Im1955PA-Zeiss1sm.jpg

Τι ωραία παιχνίδια!
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Φιλε chris73 παντα χαιρομαι να διαβαζω τα ποστ σου,που συνοδευονται απο εξαιρετικες φωτογραφιες.... :bow: :bow: :bow:
 
angel_grig είπε:
Φιλε chris73 παντα χαιρομαι να διαβαζω τα ποστ σου,που συνοδευονται απο εξαιρετικες φωτογραφιες.... :bow: :bow: :bow:
Συμφωνώ με τον Γρηγόρη! Όχι μόνο είναι εξαιρετική πηγή πληροφοριών, αλλά είναι και περιεκτικά γραμμένα, ώστε να διαβάζονται ευχάριστα και να μην κουράζουν! :)

Τι να πω! Πάντα τέτοια! :thumbup:
 
angel_grig είπε:
Φιλε chris73 παντα χαιρομαι να διαβαζω τα ποστ σου,που συνοδευονται απο εξαιρετικες φωτογραφιες.... :bow: :bow: :bow:

D@redevil είπε:
Συμφωνώ με τον Γρηγόρη! Όχι μόνο είναι εξαιρετική πηγή πληροφοριών, αλλά είναι και περιεκτικά γραμμένα, ώστε να διαβάζονται ευχάριστα και να μην κουράζουν! :)
Τι να πω! Πάντα τέτοια! :thumbup:
+1 Και εχεις και μοναδικη συλλογη.....

Χρωσταω το θεμα για την κινημ/κη μηχανη...σιγα-σιγα θα γινει κι αυτο...
 
Η πρώτη φωτογραφική μας μηχανή, KODAC INSTAMATIC 77X αγορασμένη νομίζω το 1978.




Κάπου πρέπει να υπάρχει παραπεταμένη ακόμη στο σπίτι τών γονιών μου. Το 1992, αν θυμάμαι καλά, έβγαλε το τελευταίο της FILM και μετά δεν τη χρησιμοποίησε κανείς μας. Φθηνή, προσεγμένη, αυτόματη, compact μηχανούλα, που αποθανάτισε αρκετές οικογενειακές μας φωτογραφίες. Ελπίζω να μην πετάχτηκε στα σκουπίδια.
 
johnny19818 είπε:
Σήμερα βρήκα 2 παλιές μηχανές στο πατρικό της γυναίκας μου. Μία είναι Kodak και η άλλη Lubitel μάλλον με δερμάτινη θήκη. Η Kodak λέει γράφει Made In England εσωτερικά στο καπάκι. Ορίστε μερικές φωτογραφίες. Λεπτομέρειες δεν ξέρω. Οι γνώστες ας βοηθήσουν παρακαλώ.
Προβολή συνημμένου 101287Προβολή συνημμένου 101288Προβολή συνημμένου 101289Προβολή συνημμένου 101290Προβολή συνημμένου 101291
H idia lubitel που εχω και και γω την εχω φωτο παραπανω
 
flaw.jpg

kati εψαχνα σημερα και πετυχα αυτο εδω ενα φλας φωτογραφικης μηχανης ηλικια αγνωστη μπορει να ειναι ιδιας χρονιας με την lubitel. το εχω δοκιμασει και δουλευει κανονικα
 
Πίσω
Μπλουζα