Ρετρό φωτογραφικές μηχανές

IMG_20200330_162553.jpgIMG_20200330_162534.jpg
εδώ βλέπετε δυο κόμπακτ που έχω η αριστερή η Kodak είναι τελείως μηχανή-κουτί δεν βγάζει καθόλου καλές φωτογραφίες της έβαλα φιλμ η δεξιά κάπως καλύτερη δείχνει να έχει "μάτι" φωτομέτρησης και αυτόματη εστίαση είναι και Nikon και οι δυο φτιαγμένες στην Κίνα η επανατύλιξη του φιλμ γίνεται με διακόπτη και η προώθηση αυτόματα με μοτέρ. στην πάνω φώτο φαίνεται λίγο και η ψιψίνα μου.καμερες.jpg
επίσης βλέπουμε ποιοι ήταν οι τύποι μηχανών εν έτι 1977. διπλορεφλέξ τηλεμετρικές μεγάλου φορμά κλπ. πάντως οι πολύ μικρού φορμά 110 (όπως του φίλου @nkolaos πιο πάνω) ενώ θεωρούνταν με πολύ μικρό αρνητικό παλιά τώρα οι κόμπακτ με αντίστοιχο μέγεθος σένσορα 1" θεωρούνται αρκετά μεγάλες. επίσης παλιά (δεν ξέρω αν ισχύει) τα περισσότερα-αργά-φιλμ είχαν περισσότερη ανάλυση απ τους περισσότερους φακούς. μιας και τα φιλμ στηρίζονταν σε κόκκους αλογονιδίων του αργύρου ενώ τα ψηφιακά σε τσιπ φτιαγμένα με φωτολιθογραφία.επίσης παλιά είχα κι εγώ 110 Fuji με ηλεκτρονικό φλας πόση χαρά μου έδινε να τραβάω με αυτή φώτο! και η χαρά μου δεν περιγραφόταν κάθε φορά που έβαζα καινούριο φιλμ.έβγαζε ωραίες φώτο τώρα δεν ξέρω τι έγινε η αδερφή μου είχε agfa 126 με κυβοφλάς! αλλά φύγαν διάφορες βίδες και είχε light leaks. όχι ότι και αν υπήρχε φιλμ θα της βάζαμε μηχανές κουτιά και οι δυο αλλά τέλος πάντων. για την εποχή τους καλές φακό-μηνίσκο είχαν κι οι δυο. και οι κόμπακτ που έβαλα πάνω.είχαν φακό μηνίσκο.
 
Τελευταία επεξεργασία:
....... φίλε αετέ 1 να ξέρεις ότι το macodirect έχει φρέσκο φιλμ 127 όχι ότι αξίζει ο κόπος να βάλεις σ αυτήν την μηχανή-κουτί φιλμ αλλά υπάρχει.
το θέμα είναι πως θα το εμφανίσεις και πως θα το τυπώσεις.
Ευχαριστώ πολύ για την πληροφόρηση αναφορικά με τη διαθεσιμότητα των παλαιών φιλμ φίλτατε Uskoke, δεν γνώριζα τις πηγές. Η αλήθεια είναι ότι θα ήθελα πολύ να δοκιμάσω τις μηχανές της συλλογής με φίλμ, μια και είναι σχεδόν όλες λειτουργικές. Είμαι και εγώ οπαδός της αναλογικής φωτογραφίας. Σκέφτομαι όμως το που θα τις εμφανίζω εδώ, σίγουρα θα είναι και ακριβή υπόθεση σε εξειδικευμένο φωτογραφείο, και δεν γνωρίζω ο ίδιος από εμφάνιση φίλμ, ώστε να κάνω εργαστήριο σαν το δικό σου (το οποίο και θαυμάζω!).

Συνέχεια με μία προπολεμική φωτογραφική μηχανή-κουτί που είχε μία καινοτομία: Έβγαζε στάσεις σε 2 μεγέθη.
Πρόκειται για την CERTO Doppelbox. Κατασκευάσθηκε στη Δρέσδη της Γερμανίας από το 1933 έως την αρχή του πολέμου από την εταιρεία CERTO Kamera Werk GmbH. Η εταιρεία αυτή ιδρύθηκε το 1902 και κατασκεύαζε φωτογραφικές μηχανές έως το 1940. Κατά τη διάρκεια του πολέμου παρήγαγε πολεμικό υλικό. Μετά τον πόλεμο κρατικοποιήθηκε σταδιακά στην Ανατολική Γερμανία και συνέχισε να παράγει φωτογραφικές μηχανές με την επωνυμία VEB CERTO Kamerawerke Dresden. To 1980 ενσωματώθηκε στη VEB Pentacon και από το 1982 σταμάτησε η παραγωγή μηχανών με την ονομασία CERTO.

H μηχανή είναι μεταλλική με επένδυση και μεγάλη σε μέγεθος. Παίρνει φιλμ 120, 8 στάσεων για έκθεση του φιλμ σε επιφάνεια 6x9cm, αλλά με το γύρισμα ενός κουμπιού ανασηκώνεται ένα πλαίσιο στο εσωτερικό και επιτρέπει την έκθεση του φίλμ σε επιφάνεια 4,5x6cm, οπότε προκύπτουν 16 στάσεις. Μπορεί κανείς μάλιστα να βγάλει στο ίδιο φίλμ διαδοχικά μεγάλη ή/και μικρή φωτογραφία, μια και μπορεί να σηκώσει ή να ρίξει το εσωτερικό πλαίσιο όποτε θέλει.Για την σωστή ανάγνωση της αρίθμησης των στάσεων, το πίσω μέρος έχει 3 οπές με κόκκινη διαφάνεια: τη μεσαία (μεγάλη) για αρίθμηση μεγέθους 6x9cm και 2 (άνω και κάτω) για αρίθμηση μεγέθους 4,5x6cm (όπως στην Zeiss Baby Box που περιέγραψα σε προηγούμενη ανάρτηση).

Βασικά χαρακτηριστικά:
Φιλμ: 120, 8 ή 16 στάσεων
Διάφραγμα: Επιλογή από 11 - 16 - 22)
Ταχύτητα: 1/25, επιπρόσθετα δυνατότητα με ενεργοποίηση μοχλού για παρατεταμένη έκθεση Τ (Time exposure) και Β
Φακός: Ceronar 1:11/f=105mm, εστίαση 2-5m με ενεργοποίηση ενδιάμεσου φακού και 5 - άπειρο
Σκόπευτρo: Διπλό για πορτραίτο ή τοπίο με χάραξη για τα 2 μεγέθη φωτογραφίας
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι, σε 2 πλευρές για πορτραίτο ή τοπίο
Οπή για ενσύρματο τηλεχειριστήριο: Ναι
Η μηχανή είναι πλήρως λειτουργική.
1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg6.jpg7.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg
 
Πολύ ωραία αετέ1, φυσικά και είναι λειτουργικές, πιο απλές δεν γίνεται και τελείως μηχανικές, άντε να δουλέψει μια ψηφιακή μετά από 70 χρόνια, όταν θα υπάρχουν κβαντικές μνήμες των petabyte, και οι μπαταρίες θα έχουν ένας θεός ξέρει ποια τεχνολογία και πόσα γιγαπίξελ. για εμφάνιση χεράτη σε φωτογραφείο είναι ανέκαθεν πολύ ακριβή, για 120 φιλμ θέλεις "διπλό"τανκ με σπιράλ που παίρνει 120 φιλμ, αλλά ή θα κάνεις εκτύπωση επαφής ή θα βρεις μεγεθυντήρα για 120 φιλμ, πράγμα κάθε άλλο παρά εύκολο!για έγχρωμο φιλμ μόνο σε εξειδικευμένα εργαστήρια, και φυσικά πανάκριβο.για το 127 φιλμ δεν ξέρω καθόλου, προφανώς θέλει ειδικό τανκ και μεγεθυντήρα 6Χ6 με γυάλινο φορέα να πάρει το φιλμ.ο φακός του μεγεθυντήρα είναι ίδιας εστιακής αποστάσεως με τον κανονικό φακό του φορμά που μεγεθύνεται, για 135, 50 χιλ. για 120 80 χιλ. κλπ. πάντως κάθε άλλο παρά εύκολο να στήσεις εργαστήριο για αυτά τα φορμά ειδικά το 127, είναι τελείως εκτός του πνεύματος της εποχής, που τα θέλει όλα ψηφιακά, όλα αυτόματα, όλα μέσω υπολογιστή, όλα με κάποιους αλγόριθμους!
δες αυτό Αετέ1 λίγο πιο κάτω έχει ένα σετ άξονες για τανκ jobo άρα λογικά θα μπορείς με τανκ jobo+άξονες να εμφανίσεις οποιοδήποτε φιλμ. τα jobo ήταν και είναι πάντα κορυφή. οι άτιμοι οι γερμαναράδες ότι πιάνουν χρυσάφι γίνεται!τα πάντα φτιάχνουν. αυτό που με παραξένεψε είναι ότι πήρα για σκοτεινό θάλαμο από χημικά τσιμπίδες κλπ. είναι φτιαγμένο στη Γερμανία! όχι Κίνα.
 
Τελευταία επεξεργασία:
...... πάντως κάθε άλλο παρά εύκολο να στήσεις εργαστήριο για αυτά τα φορμά ειδικά το 127, είναι τελείως εκτός του πνεύματος της εποχής, που τα θέλει όλα ψηφιακά, όλα αυτόματα, όλα μέσω υπολογιστή, όλα με κάποιους αλγόριθμους!
...... λίγο πιο κάτω έχει ένα σετ άξονες για τανκ jobo άρα λογικά θα μπορείς με τανκ jobo+άξονες να εμφανίσεις οποιοδήποτε φιλμ. τα jobo ήταν και είναι πάντα κορυφή.....
Δεν φανταζόμουν ότι υπήρχαν σήμερα τόσο πολλά αξεσουάρ διαθέσιμα για εμφάνιση φίλμ και χαίρομαι πολύ που δεν εγκαταλήφθηκε τελείως η αναλογική φωτογραφία! Για εμένα πάντως είναι δύσκολο να δημιουργήσω εργαστήριο εμφάνισης, μια και -πέραν των άλλων- δεν γνωρίζω τίποτε από εμφάνιση και πρέπει να μάθω από το μηδέν. Μένω έτσι με τις ρετροαναμνήσεις της αναλογικής φωτογράφισης και τις συλλογές μηχανών.....

Συνέχεια με την μηχανή-κουτί Agfa Box 14 "Trolix". Η Agfa είχε βγάλει προπολεμικά διάφορες φτηνές φωτογραφικές μηχανές-κουτιά, οπότε το 1936 αποφάσισε να βγάλει (υπάρχει η άποψη ίσως και για τους ολυμπιακούς αγώνες) μία πιό πολυτελέστερη μηχανή, η οποία να ήταν διαφορετική από πλευράς υλικού και με κομψό σχήμα, σε αντίθεση με τις απλές κάμερες-κουτιά. Χρησιμοποίησε ένα νέο την εποχή εκείνη συνθετικό υλικό, το Trolit της εταιρείας Dynamit AG, το οποίο ήταν αντίστοιχο του βακελίτη.

Στις διαφημίσεις της έδινε έμφαση στην ανθεκτικότητα της μηχανής σε νερό, θερμοκρασία και χημικά, καθώς επίσης σε προσκρούσεις/πτώσεις. Αποδείχθηκε όμως σύντομα, ότι ως προς τις πτώσεις το υλικό ήταν πολύ ευαίσθητο και η μηχανή έσπαζε/ράγιζε εύκολα. Με το νέο πάντως υλικό η μηχανή ήταν κομψή και θύμιζε στυλ Art Deco, ενώ και τα μεταλλικά της μέρη ήταν επινικελωμένα. Οι μηχανισμοί της όμως ήταν απλοί, ενώ η τιμή της στα 9,50 Μάρκα την εποχή εκείνη ήταν ακριβή για αυτά που προσέφερε. Λόγω του φακού με ένα μόνο στοιχείο, το πίσω μέρος της μηχανής που περνάει το φίλμ είναι κυρτό, ώστε η φωτογραφία να είναι καθαρή και στις άκρες.
Παρήχθηκε στο διάστημα 1936-1941 σε 105.000 κομμάτια χωρίς να υπάρχει συνέχεια στο μοντέλο.

Βασικά χαρακτηριστικά:
Φιλμ: 120 (6x9cm)
Διάφραγμα: Επιλογή από 11 & 16. Επίσης υπάρχει επιλογέας κίτρινου φίλτρου για αντίθεση σε ηλιοφάνεια
Ταχύτητα: ~1/30, επιπρόσθετα δυνατότητα με ενεργοποίηση μοχλού για παρατεταμένη έκθεση Β
Φακός: Agfa Meniscus 1:11/f=105mm, σταθερή εστίαση 2,5m έως άπειρο
Σκόπευτρo: Διπλό για πορτραίτο ή τοπίο
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι, σε 1 πλευρά για πορτραίτο
Οπή για ενσύρματο τηλεχειριστήριο: Όχι
Η μηχανή είναι πλήρως λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg
 
πολύ ωραίο φίλε Αετέ 1, να προσθέσω (φυσικά!) ότι τα 2 φιλμ που διαφημίζει η μηχανή της Agfa, Isochrom & Isopan ήταν και τα δυο ασπρόμαυρα, μιας και μοντέρνα η κατάληξη -chrome δηλώνει φιλμ διαφανειών και όχι ασπρόμαυρο, πχ. Ektachrome, Agfachrome, Fujichrome και πάει λέγοντας. Το Pan δηλώνει παγχρωματικό φιλμ, δηλαδή ασπρόμαυρο ευαίσθητο σε όλα τα χρώματα. Αυτό μοιάζει αυτονόητο, αλλά ήταν (και αυτό) τεχνολογικό επίτευγμα,μιας και στην αρχή είχαν τα κοινά γαλακτώματα, ευαίσθητα μόνο στο μπλε (όπως είναι και σήμερα τα χαρτιά εκτυπώσεως) και μετά ορθοχρωματικά για ευαίσθητα στο μπλε και πράσινο. αν ψάξετε στο
θα βρείτε πάαρα πολλά φιλμ, από 135 απλά, 120, πλάκες, 30 μέτρα, ότι βάλει ο νους.πρόβλημα τα ταχυδρομικά από Γερμανία.
 
...να προσθέσω (φυσικά!) ότι τα 2 φιλμ που διαφημίζει η μηχανή της Agfa, Isochrom & Isopan ήταν και τα δυο ασπρόμαυρα, μιας και μοντέρνα η κατάληξη -chrome δηλώνει φιλμ διαφανειών και όχι ασπρόμαυρο, πχ. Ektachrome, Agfachrome, Fujichrome και πάει λέγοντας. Το Pan δηλώνει παγχρωματικό φιλμ, δηλαδή ασπρόμαυρο ευαίσθητο σε όλα τα χρώματα. Αυτό μοιάζει αυτονόητο, αλλά ήταν (και αυτό) τεχνολογικό επίτευγμα,μιας και στην αρχή είχαν τα κοινά γαλακτώματα, ευαίσθητα μόνο στο μπλε (όπως είναι και σήμερα τα χαρτιά εκτυπώσεως) και μετά ορθοχρωματικά για ευαίσθητα στο μπλε και πράσινο.....
Εξαιρετικές οι πληροφορίες σου φίλτατε Uskoke, δυσεύρετες σήμερα και άγνωστες σε εμένα, ευχαριστώ πολύ!

Συνέχεια με μία μεταπολεμική Box Camera, την Agfa Clack, την τελευταία Box της Agfa για φίλμ 120 (6x9 cm).
Παρήχθη στο διάστημα 1953-1965 στο εργοστάσιο της εταιρείας στο Μόναχο και παρά την σχετικά ψηλή τιμή της (σχεδόν 20 Μάρκα) πουλήθηκαν 1,7 εκατ. τεμάχια. Είναι κατασκευασμένη από βακελίτη (πυρήνας) και μέταλλο (περίβλημα), απλή στη χρήση αλλά χωρίς ιδιαίτερες αξιώσεις σε θέματα φακού. Έπαιρνε αρκετά αξεσουάρ, όπως θήκη, φλας, φίλτρα κλπ. Το σχήμα της είναι πλέον μοντέρνο, με καμπύλες και όχι ένας απλός κύβος. Λέγεται ότι το όνομά της το πήρε από το ηχηρό "κλακ" που κάνει το κλείστρο. Στο πλάι έχει λουρί για ασφαλές κράτημα.

Λόγω του φακού με ένα μόνο στοιχείο, το πίσω μέρος της μηχανής που περνάει το φίλμ είναι κυρτό, ώστε η φωτογραφία να είναι καθαρή και στις άκρες.
Η μηχανή στο διάστημα παραγωγής της βγήκε σε 2 εκδόσεις, την πρώιμη, όπως η συγκεκριμένη και τη μεταγενέστερη που έγραφε μόνον Made in Germany κάτω από τον φακό και είχε επιπρόσθετα ενσωματωμένο κίτρινο φίλτρο.

Βασικά χαρακτηριστικά:
Φιλμ: 120 (6x9cm)
Διάφραγμα: Επιλογή από 11 & 16.
Ταχύτητα: ~1/35, επιπρόσθετα δυνατότητα με ενεργοποίηση μοχλού για παρατεταμένη έκθεση Β
Φακός: Agfa Meniscus 1:11/f=95mm, σταθερής εστίασης για 2 αποστάσεις: πορτραίτο με παρέμβαση φακού 1-3m και 3m έως άπειρο
Σκόπευτρo: εξωτερικά στο πάνω μέρος
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι
Οπή για ενσύρματο τηλεχειριστήριο: Ναι
Υποδοχή για φλας: Ναι
Η μηχανή είναι πλήρως λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg
 
Πάρε βρε ένα τέτοιο

Φορτώνει 135/127/120 φιλμ. Στο ίδιο site έχει και 127 φιλμ αλλά δεν συμφέρει. Βρες μετά στο YouTube πως να εμφανίζεις ασπρόμαυρα που είναι εύκολο και θέλει μόνο για λίγο ένα σκοτεινό μπάνιο, και μετά θα τα σκανάρεις.

Όλα μέχρι εδώ που έγραψα είναι πολύ εύκολα και γίνονται με τα ελάχιστα.
Καλή επιτυχία! :)
 
Πάρε βρε ένα τέτοιο
Βρες μετά στο YouTube πως να εμφανίζεις ασπρόμαυρα που είναι εύκολο και θέλει μόνο για λίγο ένα σκοτεινό μπάνιο, και μετά θα τα σκανάρεις.
Όλα μέχρι εδώ που έγραψα είναι πολύ εύκολα και γίνονται με τα ελάχιστα.
Καλή επιτυχία! :)
Φίλτατοι chris73 και Uskoke με βάλατε σε μεγάλο πειρασμό με τις προτάσεις σας. Εκτός που κοίταξα τις ιστοσελίδες που προτείνατε (πράγματι εύκολα διαθέσιμα τα υλικά μια και μένω στη Γερμανία), έπιασα τον εαυτό μου εχθές να ψάχνει στο YouTube για μεθόδους εμφάνισης. Δεν με βλέπω καλά......... Το θέμα είναι ότι στις μηχανές που αγόραζα για τη συλλογή βρήκα μέσα σε μερικές περιπτώσεις και ξεχασμένα φιλμ. Επίσης και στις κινηματογραφικές μηχανές της συλλογής βρήκα ξεχασμένα φιλμ Ν & S 8. Τα είχα τυλίξει σε αλουμινόχαρτο και τα αποθήκευσα, τώρα αν διατηρήθηκαν δεν ξέρω, πάντως θα ήθελα πολύ να τα εμφανίσω.

Συνέχεια με την φωτογραφική μηχανή POUVA START της Αν. Γερμανίας, που ήταν το αντίπαλο δέος της Agfa CLACK την ίδια χρονική περίοδο. Είναι και αυτή Box Camera αλλά με μία καινοτομία που την έκανε μισή σε όγκο σε σχέση με την Agfa. Έχει μεν σώμα λεπτό σε βάθος, αλλά για να βγάλει κανείς φωτογραφία έκανε μία πλήρη περιστροφή στο φακό, οπότε εκτείνονταν (ξεβίδωνε) προς τα έξω μέσω κοχλία με αραιό σπείρωμα ένας μεγάλος και παχύς σωλήνας με τον φακό που ουσιαστικά τη μετέτρεπε σε κάμερα-κουτί. Όπως ένα περισκόπιο δηλαδή. Έτσι η μεταφορά της όταν δεν έβγαζε κανείς φωτογραφίες ήταν εύκολη γιατί ήταν λεπτή και όχι τετράγωνη, ενώ παράλληλα με τον σωλήνα-φακό μέσα δεν μπορούσε να τραβηχτεί κατά λάθος φωτογραφία. Την τεχνική αυτή "σμίκρυνσης" των Box-Cameras εφάρμοσαν και άλλες εταιρείες όπως θα δούμε αργότερα.

Η μηχανή αυτή έπαιρνε φίλμ 120 με έκθεση σε σε επιφάνεια 6x6cm οπότε έβγαζε 12 στάσεις. Ήταν φτιαγμένη από βακελίτη και φτηνή (16,5 Μάρκα Αν. Γερμανίας) και απλή στη χρήση, ώστε να χρησιμοποιηθεί ευρύτερα και από μαθητές. Χαρακτηρίζονταν έτσι (φτηνή και απλή) ως Trabi (ΑυτοκίνητοTrabant) των φωτογραφικών μηχανών.

Παρήχθη από την εταιρεία Karl Pouva στο Freital, κοντά στη Δρέσδη της Αν. Γερμανίας την περίοδο 1952 - 1973. Η απάντηση στο ερώτημα γιατί συνέχισαν να χρησιμοποιούν φωτογραφικές μηχανές το φίλμ 120 μεταπολεμικά βρίσκεται κυρίως στο μέγεθος του φίλμ που επέτρεπε εύκολα χωρίς μεγεθυντές την φτηνή εμφάνιση στο σπίτι (άντε και στα δικά μου!). Διακρίνονται 2 περίοδοι παραγωγής, 1952 - 1956 (με ανακλινόμενο σκόπευτρο) και 1957 - 1973 με ενσωματωμένο σκόπευτρο και σε κάποια μοντέλα με δίχρωμο βακελίτη (άπρο-μαύρο). Η μηχανή σημείωσε επιτυχία και εκτός από εξαγωγές κατασκευάσθηκε με άδεια στην Ουγγαρία, Πολωνία αλλά και στην Δυτ. Γερμανία από την HAMA (θα παρουσιαστεί στη συνέχεια).

Η εταιρεία ιδρύθηκε το 1939 από τον Karl Pouva και κατασκεύαζε αρχικά προβολείς διαφανειών. Από το 1952 παρήγαγε φωτογρσφικές μηχανές καθώς επίσης έναν ευρέως διαδεδομένο προβολέα διαφανειών σε καρούλι για παιδιά, την Pouva Magica επίσης από βακελίτη (θα την δούμε στο αντίστοιχο θέμα). Το 1972 η εταιρεία κρατικοποιήθηκε πλήρως (VEB) και στη συνέχεια ενσωματώθηκε στην Kamera Fabrik Woldemar Beier.

Βασικά χαρακτηριστικά:
Φιλμ: 120 (6x9cm), έκθεση 6x6cm, 12 στάσεις
Διάφραγμα: Επιλογή από 8 & 16.
Ταχύτητα: ~1/25, επιπρόσθετα δυνατότητα με ενεργοποίηση μοχλού για παρατεταμένη έκθεση Β
Φακός: Duplar 1:8 δύο στοιχείων, σταθερής εστίασης 1m έως άπειρο
Σκόπευτρo: Πρώιμο μοντέλο: Ανακλινόμενο 2 φακών. Μεταγενέστερ μοντέλο: Ενσωματωμένο εξωτερικά στο πάνω μέρος
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι
Οπή για ενσύρματο τηλεχειριστήριο: Ναι
Υποδοχή για φλας: Ναι
Οι μηχανές είναι πλήρως λειτουργικές.

Στις παρακάτω φωτογραφίες οι 1-13 απεικονίζουν το πρώιμο μοντέλο, οι 14-15 το μεταγενέστερο και οι 16-17 τη σύγκριση με την Agfa CLACK.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg
 
να προσθέσω επειδή είχα κι εγώ ως παιδί μηχανή-κουτί ότι αυτές ήταν όσο το δυνατόν απλούστερες για να είναι όσο το δυνατόν φτηνότερες τις εποχές που η τεχνολογία (ποια τεχνολογία;) ήταν ακριβή. το αντίστοιχο του φωτογραφικού κινητού σήμερα. λοιπόν η έκθεση ήταν κατά προσέγγιση και βγάζανε υποφερτές φωτογραφίες με το εύρος έκθεσης που είχε το αρνητικό φιλμ (ειδικά το ασπρόμαυρο προπολεμικά και στα ανατολικά μπλοκ) και στην διόρθωση κατά την εκτύπωση. @Eagle 1 : αν θες όντως να καταπιαστείς με εμφάνιση το πρώτο στάδιο είναι η εμφάνιση του φιλμ όπου δεν χρειάζεται καν σκοτεινός θάλαμος αρκεί κάτω από την κουβέρτα με κλειστό το φως και μπορείς να κάνεις εκτύπωση επαφής με τα μεγάλα αρνητικά (120,127) χωρίς μεγεθυντήρα απλώς ίσως με το φως του δωματίου είχα διαβάσει για ένα φωτογράφο παλιά που έκανε έτσι. έτσι έκανα κι εγώ για ένα χρόνο μέχρι να μπορέσω να στήσω κανονικό σκοτεινό θάλαμο.
διάβασε κι εδώ! https://www.dpgr.gr/forum/index.php?topic=4607.0
(edit) ήθελα να προσθέσω αν θέλεις να ασχοληθείς με εμφάνιση φιλμ η συμβουλή μου είναι να μην τραβήξεις με μηχανές-κουτιά μιας και ίσως απογοητευτείς από το αποτέλεσμα ίσως από μια καλύτερη πχ διοπτική ρεφλέξ αν έχεις. για μικρό αρνητικό (135) δεν θα στο συνιστούσα για επαφής εκτύπωση μιας και θέλεις οπωσδήποτε μεγέθυνση για ικανοποιητικό μέγεθος εικόνας και μεγεθυντήρα δηλ. όσο για σκανάρισμα ένα καλό σκάνερ είναι απαραίτητο αλλά εγώ δεν έμεινα ικανοποιημένος με το δικό μου ειδικά στο ασπρόμαυρο και γι αυτό προχώρησα στον σκοτεινό θάλαμο. το κόστος του οποίου είναι συγκρίσιμο με καλό σκάνερ.
 
Τελευταία επεξεργασία:
Συνέχεια με το δυτικογερμανικό αντίγραφο της Pouva Start. O ιδρυτής της εταιρείας Hama κ. Martin Hanke καταγόταν επίσης από τη Δρέσδη και ασχολούνταν με το χονδρεμπόριο φωτογραφικών μηχανών. Μετά τον Β'ΠΠ πήγε στη Δυτ. Γερμανία, όπου επαναδραστηριοποίησε την εταιρεία του. Διατηρούσε επαφές με την εταιρεία Pouva και το 1953 αποφάσισε να παράγει στη Δυτ. Γερμανία την Pouva Start κατόπιν άδειας. Η παραγωγή συνεχίσθηκε μέχρι το 1960.

Η Hama έκανε μερικές βελτιώσεις στη μηχανή, οι κυριότερες των οποίων είναι ο φακός 3 στοιχείων Trikomat 1:8, 65mm σταθερής εστίασης 2m - άπειρο, η υποδοχή φλας σύμφωνα με τα δυτικά πρότυπα και κάποιες εξωραιστικές παρεμβάσεις με μεταλλικά στοιχεία. Το σώμα της μηχανής παρέμεινε να είναι βακελίτης. Η μηχανή κυκλοφόρησε με διάφορα ονόματα, αρχικά ως Moni και μετά ως Hexi, Reporter Max και Modell_P-56 (Exportmodell), όπου το P αναφέροταν στην ειδική έκδοση για το Photo-Porst, μιάς μεγάλης αλυσίδας χονδρικής και λιανικής για φωτογραφικά είδη και το 56 στο έτος 1956 που άρχισε η συνεργασία με την αλυσίδα αυτή. Μάλιστα η μηχανή Modell_P-56 (Exportmodell) είχε βγει και ως έκδοση L (Luxus), όπου το σώμα της μηχανής ήταν μαύρο, τα κουμπιά και ο σωλήνας του φακού πράσινο σκούρο, τα δε μεταλλικά μέρη ήταν βαμένα με χρυσό χρώμα.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg
 
σκέφτηκα φίλε αετέ 1 ότι είναι υπερβολή να πάρεις ένα φιλμ 120 για κάθε μηχανή αλλά μπορείς να πάρεις ένα και μοναδικό και να το περνάς από την μια μηχανή στην άλλη με το εξής κόλπο:το βάζεις στην πρώτη, τραβάς μια φωτογραφία. χώνεσαι κάτω από το πάπλωμα με κλειστά τα φώτα και ανοίγεις την μηχανή και το γυρνάς στην αρχή (ώστε να καλύπτεται από το μαύρο χαρτί) και το βγάζεις. σημειώνεις ας πούμε την στάση (ας πούμε 2). το περνάς στην άλλη μηχανή και ή το προχωράς στην επόμενη στάση δηλαδή την 3 (χωρίς να τραβήξεις τις ήδη τραβηγμένες) ή τις τραβάς αφού σκεπάσεις τον φακό με μαύρη μονωτική ταινία. τραβάς μια-δυο και ούτω καθεξής. έτσι μπορείς ένα φιλμ 120 να το περάσεις διαδοχικά από όλες τις μηχανές σου!
 
Τελευταία επεξεργασία:
σκέφτηκα φίλε αετέ 1 ότι είναι υπερβολή να πάρεις ένα φιλμ 120 για κάθε μηχανή αλλά μπορείς να πάρεις ένα και μοναδικό και να το περνάς από την μια μηχανή στην άλλη με το εξής κόλπο:............... έτσι μπορείς ένα φιλμ 120 να το περάσεις διαδοχικά από όλες τις μηχανές σου!
Πολύ καλό το κόλπο που προτείνεις με το πάπλωμα φίλε Uskoke, ευχαριστώ πολύ. Πράγματι με 1-2 φίλμ μπορούν έτσι να περαστούν οι μηχανές της συλλογής για 120 φιλμ. Έχοντας βρει ξεχασμένα φίλμ σε μερικές μηχανές, κλείστηκα σε σκοτεινό δωμάτιο (τουαλέτα) με όλα τα σχετικά (χαρτί, αλουμινόχαρτο, σελοτέιπ...) αλλά δυσκολεύτικα πολύ να ανοίξω τη μηχανή, να αφαιρέσω και να τυλίξω το φίλμ, όντας όρθιος. Το πάπλωμα στο κρεβάτι διευκολύνει αναμφίβολα την αλλαγή. Ωστόσο είναι πολύ δύσκολο να ανοίξει κανείς τις μηχανές αυτές ακόμη και με φως, μια και πρέπει να μετακινήσει μοχλούς, οι άκρες των κουτιών μπαίνουν δύσκολα στις υποδοχές, η φορά του φιλμ δεν είναι πάντα η ίδια και το χειρότερο: άλλες μηχανές έχουν έκθεση 6x9 βγάζοντας 8 στάσεις και άλλες 6x6 βγάζοντας 12 στάσεις. Άλλο αριθμό θα δείχνει στο παραθυράκι η μία και άλλο η άλλη. Θα τις κατατάξω σε κατηγορίες και θα σκεφτώ πως θα γίνει. Από την άλλη είμαι σε σκέψεις να ξεκινήσω ο ίδιος και απλή εμφάνιση, οπότε ο αριθμός των φιλμ δεν έχει μεγάλη σημασία. Ίδωμεν....

Συνέχεια με μία επίσης πρώιμη ανατολικογερμανική κάμερα-κουτί, την Perfekta της εταιρείας VEB Rheinmetall. Έχει περίεργο και -θα έλεγα χοντροκομμένο- σχήμα, είναι κατασκευασμένη από βακελίτη και χρησιμοποιεί επίσης φίλμ 120 για 12 στάσεις. Απλή στη χρήση της χωρίς ιδιαίτερες αξιώσεις σε φακό και κλείστρο. Είχε πάντως μία εσωτερική ασφάλεια με πρόσθετη ένδειξη όταν γύριζε κανείς το φιλμ, όπου εκτός του αριθμού έδειχνε σε μικρό παραθυράκι μία άσπρη βούλα όταν το κλείστρο όπλιζε με το γύρισμα του φίλμ. Τραβώντας κανείς φωτογραφία η βούλα εξαφανιζόταν και δεν μπορούσε να βγει νέα φωτογραφία επάνω στην προηγούμενη.

Η μηχανή παρήχθη στο διάστημα 1954-56, μετά αντικαταστάθηκε από την Perfekta II έως το 1959, οπότε η παραγωγή φωτογραφικών μηχανών πέρασε στην VEB Pentacon. Η μηχανή έχει μεγάλη ομοιότητα με την τσεχική Druopta Efekta, τώρα ποιός αντέγραψε ποιόν....
H εταιρεία προέρχονταν από την προπολεμική Rheinmetall Borsig, όπου το 1952 οι Σοβιετικοί παρέδωσαν το εργοστάσιο στην Αν. Γερμανία, η οποία το ονόμασε VEB Mechanik Bueromaschinen Werk Rheinmetall Soemmerda. Παρήγαγε κυρίως μηχανές γραφείου (έως το 1969, οπότε ενσωματώθηκε σε άλλη εταιρεία) και φωτογραφικές μηχανές έως το 1959.

Βασικά χαρακτηριστικά:
Φιλμ: 120 (6x9cm), έκθεση 6x6cm, 12 στάσεις
Διάφραγμα: Επιλογή από 7,7, 11 & 16.
Ταχύτητα: 1/25, επιπρόσθετα δυνατότητα μέσω ροδέλας - επιλογέα για παρατεταμένη έκθεση Β
Φακός: Achromat 1:7,7 f=80mm, σταθερής εστίασης 3m έως άπειρο
Σκόπευτρo: Ανακλινόμενο, 2 απλά πλαίσια χωρίς φακούς.
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι
Οπή για ενσύρματο τηλεχειριστήριο: Ναι
Υποδοχή για φλας: Όχι
H μηχανή είναι πλήρως λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg
 
εγώ να δεις αετέ 1 το πρώτο φιλμ που εμφάνισα τον Μάρτη του '19 (το οποίο μάλιστα ήταν 4 μήνες τουλάχιστον στο ψυγείο, τραβηγμένο-ήταν από ένα γάμο) ήμουν σχεδόν σίγουρος ότι θα το κατέστρεφα, πρώτη εμφάνιση μετά από πάνω από 15 χρόνια και πρώτη φορά με τη μέθοδο του παπλώματος, πάντα είχα σκοτεινό θάλαμο-τελικά βγήκε λίγο υποεμφανισμένο. και ένα φιλμ που περνούσα στο τανκ και τη στιγμή που άνοιγα τη κασέτα ανάβει το φως του POS-αυτό ανάβει σε ανύποπτο χρόνο ένα πολύ έντονο φως από άσπρο LED!στο απόλυτο σκοτάδι επειδή συνηθίζουν τα μάτια, και το παραμικρό φως φαίνεται δυνατό σαν προβολέας, και αυτό ήμουν σίγουρος ότι είχε καταστραφεί, βγήκε μια χαρά. να ξέρεις το φιλμ έχει τεράστιες ανοχές και είναι αυτό που λέμε forgiving. δεν είναι μια ευαίσθητη πριμαντόνα όπως ο ψηφιακός αισθητήρας ο οποίος χρειάζεται ένα σωρό ηλεκτρονικά υποστήριξης και την σωστή τάση και ρεύμα από την μπαταρία. οι παλιές μηχανικές μηχανές δούλευαν παντού και κάτω από όλες τις συνθήκες και για μισό αιώνα, όπως είδαμε.
 
Συνέχεια με το διάδοχο μοντέλο της Perfekta από την VEB Rheinmetall, την Perfekta II, που στην εξαγωγική της έκδοση ονομαζόταν Modell P 66 (το οποίο και παρουσιάζω παρακάτω). Κατασκευάσθηκε από βακελίτη την περίοδο 1956-59 και είχε επιτέλους πιό όμορφο και εύχρηστο σχήμα. Έμοιαζε με την Pouva Start και είναι στην ουσία κάμερα-κουτί με μικρό όμως σχήμα, μια και για να τραβηχτεί φωτογραφία εκτείνονταν ο φακός με σωλήνα, όχι όμως βιδωτά αλλά με έλξη, μια και ήταν τετράγωνος.

Εκτός από το σχήμα οι βασικές διαφορές εντοπίζονται στις περισσότερες ταχύτητες του κλείστρου, στο ενσωματωμένο τηλεσκοπικό σκόπευτρο και στην υποδοχή για φλας δυτικού τύπου (στην εξαγωγική μόνο έκδοση).

Βασικά χαρακτηριστικά:
Φιλμ: 120 (6x9cm), έκθεση 6x6cm, 12 στάσεις
Διάφραγμα: Επιλογή από 7,7, 11 & 16.
Ταχύτητα: 1/25, 1/50, 1/100 και επιπρόσθετα δυνατότητα για παρατεταμένη έκθεση Β
Φακός: Achromat 1:7,7 f=80mm, σταθερής εστίασης 3m έως άπειρο
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο εξωτερικά στο πάνω μέρος.
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι
Οπή για ενσύρματο τηλεχειριστήριο: Ναι
Υποδοχή για φλας: Ναι
H μηχανή είναι πλήρως λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg
 
αυτή η μηχανή έχει κάποιες υποτυπώδεις ρυθμίσεις για να μπορέσουμε στοιχειωδώς να ακολουθήσουμε το "sunny 11 rule".δηλ. βάζουμε χρόνο κοντά στην ευαισθησία του φιλμ σε ISO (125 για 100, 250 για 200, 500 για 400 και πάει λέγοντας) και διάφραγμα 11 για φωτογραφία με λιακάδα.αυτό ήταν αρκετό για οριακά καλές φώτο προυποθέτοντας ότι θα διορθωθούν στην εκτύπωση με προσαρμογή του χρόνου εκφώτισης του χαρτιού και/ή χρησιμοποιώντας χαρτί της σωστής διαβάθμισης. απ όσο ξέρω στα ανατολικά μπλοκ το έγχρωμο φιλμ ήταν κάτι σπάνιο και ακριβό και δεν υπήρχαν χαρτιά multigrade.εξ ου και το διάσημο τραγούδι της nina "Du hast den Farbfilm vergessen" (ξέχασες [να πάρεις] το έγχρωμο φιλμ).
δέστε στο ασπρόμαυρο κομμάτι του φιλμ πως ήταν στην Αν. Γερμανία χωρίς το έξαλλο μεικαπ σήμα-κατατεθέν της όταν αυτομόλησε στην τότε Δ.Γερμανία.
 
Εξαιρετικό το σχόλιό σου φίλτατε Uskoke με πολύ ταιριαστό στην περίπτωση το τραγούδι της Nina!!!

Συνέχεια με αντίστοιχη με τις παραπάνω φωτογραφική μηχανή, αλλά αυτή τη φορά από τη Γαλλία.
Πρόκειται για μία κάμερα-κουτί Photax της εταιρείας M.I.O.M. (Manufacture d'Isolants et d'Objets Moulés). Η εταιρεία αυτή ιδρύθηκε το 1929 και κατασκεύαζε μονωτικά υλικά κυρίως από βακελίτη. Μια και την εποχή εκείνη άρχισε να χρησιμοποιείται ευρέως το υλικό αυτό και στις φωτογραφικές μηχανές, κάνοντάς τες πιό κομψές και λεπτές από τα τετράγωνα μεταλικά ή ξύλινα/χαρτονένια κουτιά, η εταιρεία άρχισε από το 1937 να κατασκευάζει τις μηχανές Photax από βακελίτη με το σύστημα του φακού-σωλήνα που εκτείνονταν εκτός του σώματος για τη λήψη της φωτογραφίας.

Χρησιμοποιούσε κυρίως τους γαλλικούς φακούς της Boyer. Λόγω του απλού φακού, το πίσω μέρος της μηχανής που περνάει το φίλμ για έκθεση στο φως είναι κυρτό, ώστε η φωτογραφία να είναι καθαρή και στις άκρες. Ήταν απλά μοντέλα χωρίς ιδιαίτερες αξιώσεις από πλευράς φακού και λειτουργιών, προορισμένα για ευρεία και εύκολη χρήση. Η παραγωγή άρχισε με το μοντέλο Photax I το 1937 και το τελευταίο ήταν το Photax VI που ξεκίνησε να παράγεται το 1960.

Η δική μου μηχανή είναι η Photax III που παρήχθη στο διάστημα 1947-1951. Για να ληφθεί φωτογραφία ο φακός εκτείνεται με μία πλήρη περιστροφή (360 μοίρες).

Βασικά χαρακτηριστικά:
Φιλμ: 620 (6x9cm), 8 στάσεις
Διάφραγμα: Επιλογή από 8 & 11.
Ταχύτητα: 1/25, 1/100 και παρατεταμένη έκθεση Β
Φακός: Boyer Paris Serie VIII 1:11/105 mm, σταθερής εστίασης 2,75m έως άπειρο
Σκόπευτρo: Τηλεσκοπικό, ενσωματωμένο εξωτερικά στο πάνω μέρος
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι
Οπή για ενσύρματο τηλεχειριστήριο (ντεκλασέρ): Ναι
Υποδοχή για φλας: Όχι
Η μηχανή είναι πλήρως λειτουργική

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg
 
Συνέχεια με μία γαλλική κάμερα-κουτί για 120 φίλμ, την Lumiere Scoutbox. Λόγω της απλότητάς της ήταν ιδανική και για νέους, ιδίως προσκόπους (scout), όπως την προωθούσε η σχετική διαφήμιση και έτσι προέκυψε το όνομά της. Κατασκευάσθηκε στην περίοδο 1935-1952 από την εταιρεία LUMIERE & CIE στη Λυών.

Η εταιρεία ιδρύθηκε από τους αδελφούς Lumiere το 1893 και ήταν πρωτοπόροι στα κινηματογραφικά δρώμενα της εποχής εκείνης. Η εταιρεία τους παρήγαγε φωτογραφικές μηχανές από το 1929 έως το 1961, οπότε και εξαγοράσθηκε από την ελβετική Ciba. Με το όνομα LUMIERE πωλούνταν φωτογραφικές μηχανές έως το 1970.

Η σειρά Scoutbox είχε 4 μοντέλα, όπου η συγκεκριμένη παρήχθη σύμφωνα με μερικές πηγές το 1938-41 και κατά άλλες την περίοδο 1951-52.
Βασικά χαρακτηριστικά της είναι ο συγχρονισμός για φλας, το σκόπευτρο, το οποίο περιστρέφεται κατά 90 μοίρες για λήψη φωτογραφίας τοπίου ή πορτραίτου, καθώς επίσης ότι η φόρτωση του φιλμ δεν γίνεται από πίσω -όπως συνήθως με τις μηχανές/κουτιά- αλλά με την αφαίρεση της δεξιάς πλευράς.

Βασικά χαρακτηριστικά:
Φιλμ: 120 (6x9cm), 8 στάσεις
Διάφραγμα: 11.
Ταχύτητα: 1/40 και παρατεταμένη έκθεση Β
Φακός: Lumiere Rapid 1:11/105mm, σταθερής εστίασης
Σκόπευτρo: Περιστρεφόμενο για πορτραίτο ή τοπίο στο πάνω μέρος
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι
Οπή για ενσύρματο τηλεχειριστήριο (ντεκλασέρ): Όχι
Υποδοχή για φλας: Ναι
Η μηχανή είναι πλήρως λειτουργική

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg
 
IMG_20200505_134953.jpgIMG_20200505_135000.jpgIMG_20200505_135030.jpg
τελικά το πήρα το φλας είναι το 540 ΕΖ έχει άπειρες δυνατότητες και πολύ καλή ποιότητα κατασκευής made in Japan NOS (από το '94!) αφού δεν έχει στη λίστα των μηχανών τη δικιά μου η οποία είναι μοντέλο του 2000, αν δεν κάνω λάθος. το φλας αυτό είναι τελείως ακατάλληλο για ψηφιακές μηχανές. έχει τη δυνατότητα να πάρει εξωτερικό πακ μπαταριών, να κατεβάσεις έναν ενσωματωμένο διάχυτη για φώτο με υπερευρυγώνιο, δυνατότητα strobo, τελείως manual ρύθμιση.του έβαλα επαναφορτιζόμενες μπαταρίες τύπου eneloop 2300 mAh, μπορεί να περιστραφεί η κεφαλή πάνω-κάτω (και για μάκρο), αριστερά-δεξιά....
 
Πολύ ενδιαφέρον thread συγχαρητήρια σε όλους τους συμμετέχοντες και uskoke το γατούλι σου είναι ίδιο το δικό μου. Να σου ζήσει.
 
ευχαριστώ πολύ είναι γνήσιο κεραμιδόγατο και μου έχει μεγάλη αγάπη, χτες μου έφερε ένα...μεζεδάκι μια ακρίδα!επίσης σήμερα πήρα ένα close up filter +4D ο πιο φτηνός τρόπος να βγάλει κανείς macro φώτο.filter.jpg
 
Τελευταία επεξεργασία:
Πίσω
Μπλουζα