Ρετρό φωτογραφικές μηχανές

να η ευκαιρία φίλε αετέ1 να αρχίσεις να τυπώνεις!! το μόνο που θέλεις είναι ένα σκοτεινό δωμάτιο, φωτογραφικά χαρτιά στο μέγεθος των αρνητικών σου, και λεκάνες και χημικά να τα εμφανίσεις. αν χρησιμοποιήσεις κανονικά χαρτιά θέλεις τρεις λεκάνες και τρία χημικά. εμφάνιση, σταμάτημα, στερέωση. και για να τα εκθέσεις τα κάνεις "σάντουιτς" με το αρνητικό από πάνω και ένα γυαλί, και ανάβεις το φως του δωματίου, απλούστατα. τον σωστό χρόνο τον βρίσκεις με τη μέθοδο της δοκιμής και λάθους., και όσο για το φως ασφαλείας φίλε αετέ 1 αρκεί ένα απλό κόκκινο λαμπάκι, κάνει ακόμη και λάμπα ποδηλάτου!! (κόκκινη φυσικά)
Πράγματι φίλε Uskoke βλέποντας τις ωραίες και ενημερωτικές αναρτήσεις σου, όπως και του @chris73 και επειδή μου αρέσει πολύ η αναλογική φωτογραφία είμαι προδιατεθειμένος να κάνω το βήμα και για εμφάνιση φιλμ (με τανκ που λέγαμε σε προηγούμενο σχόλιο), αλλά επειδή επίκειται μετακόμιση δεν το σχεδιάζω ακόμα.

Ως ενδιάμεση λύση φωτογράφισα όλα τα φιλμ (στη μέγιστη ανάλυση με μία ψηφιακή SONY DSC-HX400V), τα οποία θα επεξεργαστώ στο Photo Shop, ώστε να δούμε τις φωτογραφίες στον υπολογιστή και στην τηλεόραση. Ήταν μία δύσκολη διαδικασία που μου πήρε αρκετά βράδια για να να την ολοκληρώσω. Μετά από δοκιμές, κατέληξα σε φωτεινό υπόβαθρο από Tablet (White Screen), με 2 θήκες DVD στο πλάι να συγκρατούν ένα γυαλί 5 εκατ. πάνω από την οθόνη (για να μην φαίνονται τα Pixel). Επάνω στη γυάλινη αυτή επιφάνεια έβαζα τις γυάλινες πλάκες μία-μία, ενώ τις πλάκες από σελουλόιντ τις έκανα μία-μία σάντουιτς με δεύτερη γυάλινη επιφάνεια (από κάδρα). Η μηχανή στερωμένη σε τρίποδο με το φακό να βλέπει κάτω.

Η διαδικασία: Καθαρισμός γυαλιού και πλάκας , τοποθέτηση, κεντράρισμα με φωτισμό, σβύσιμο φωτός, εστίαση, φωτογράφιση, άνοιγμα φωτός, επανατοποθέτηση της πλάκας στη θέση της στη θήκη της και ξανά από την αρχή για την επόμενη. Ενδιάμεσα να σβύνει η οθόνη του Tablet ή να κλείνει η μηχανή αν αργούσε η τοποθέτηση...... Εφιάλτης. Τέλος πάντων τα κατάφερα. Παρακάτω μερικές φωτογραφίες από το σύστημα αντιγραφής που έκανα, καθώς επίσης ορισμένες από τις θήκες των πλακών από την εποχή εκείνη. Μερικές θήκες είχαν ωραία εξώφυλλα και αποτυπώνουν το φωτογραφικό γίγνεσθαι της εποχής.

ΥΓ: Για το θέμα των φιλμ τύπου SL σε κασσέτα που ρώτησες, απάντησε διεξοδικά ο @chris73, να προσθέσω μόνο ότι συνήθως τις πουλούσαν τα φωτογραφικά καταστήματα με 60 εκατ. φίλμ και όταν εκφωτίζονταν, επέστρεφαν την άλλη κασσέτα-υποδοχέα (που μαζευόταν το φιλμ) στο φωτογραφείο για εμφάνιση και κρατούσαν την αρχική για υποδοχέα. Υπήρχαν βέβαια και αρκετοί που γέμιζαν μόνοι τους τις κασσέτες με φίλμ.

10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg18.jpg19.jpg20.jpg21.jpg
 
πολύ ωραία φίλε αετέ 1 προφανώς αυτές οι πλάκες εμφανίστηκαν στην Γαλλία. για όσους δεν ξέρουν γαλλικά-> développements=εμφανίσεις,
épreuves ίσως εκτυπώσεις επαφής, agrandissements=μεγεθύνσεις.
 
Μια και αναφέρθηκαν οι φωτογραφικές πλάκες να και μία θήκη με 4 πλάκες μέσα.

Η θήκη είναι από πεπιεσμένο χαρτί με επίστρωση δερματίνης, οι δε πλάκες (σε 3 γράφει Rhaco και σε μία DRP) είναι από μέταλλο, όπου η μία πλευρά ανασύρεται προς τα επάνω αφού μπει στη μηχανή για αποκαλυφθεί το φίλμ ώστε να εκφωτισθεί. Μετά την εκφώτιση ξαναέκλεινε ο φωτογράφος την κινητή μεταλλική πλευρά και αφαιρούσε όλη την πλάκα για να την εμφανίσει αργότερα στο εργαστήριό του.

Για να μην μπει φως όταν ανασύρεται η μία μεταλλική πλευρά, οι άκρες του μεταλλικού πλαισίου έχουν βελούδο. Συνήθως, πριν τοποθετήσει κανείς την πλάκα στη μηχανή έβλεπε σε θαμπόγιαλο το είδωλο και έκανε την εστίαση και το καδράρισμα. Καταλαβαίνει κανείς τι βάσανο ήταν η φωτογράφιση με πλάκες σε σχέση με το φίλμ-ρολό.

Η επιφάνεια του φίλμ είναι 9x6,5 cm.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg
 
The man behind the RoBoT

P3640562.JPG

Ως γιος ωρολογοποιού, ο Heinz Kilfitt ήταν φυσικό να μεγαλώνει επισκευάζοντας ρολόγια, όμως μετά από κάποιο σημείο το ενδιαφέρον του στράφηκε και στα οπτικά, πράγμα που τον οδήγησε στη συνέχεια να εκπαιδευτεί και να βρεθεί σε σχετικά πόστα μέχρι που το χόμπι του κατέληξε να γίνει επάγγελμα.

P3640578.JPG

Εντωμεταξύ με την εμφάνιση της Leica το 1925 και τη σχετική διάδοση του μίνι φορμά των 35 χιλιοστών στα χρόνια που ακολούθησαν, φαινόταν πως ανοίγονται νέοι δρόμοι στη φωτογραφία και ίσως με αυτή την αφορμή ο νεαρός Heinz σκέφτηκε να συνδυάσει τις δύο του ιδιότητες και να δημιουργήσει μια κατασκευή που θα χρησιμοποιούσε το περιστρεφόμενο κλείστρο των κινηματογραφικών μηχανών στο μίνι φωτογραφικό φορμά.

11099547516_71ff6e9742_b.jpg

Έτσι, αφού δούλεψε για καμιά 5ετία πάνω στο πρωτότυπο του στη συνέχεια κάπου στο 1931 βγήκε στη γύρα να βρει χρηματοδότη. Χτύπησε στην Agfa, χτύπησε στη Kodak, τίποτα... Ψάξε- ψάξε, στο τέλος έπεσε επάνω στο νεαρό Hans Heinrich Berning που πίστεψε στην ιδέα του Kilfitt και θέλησε να της δώσει υπόσταση.

Το πρώτο αίμα
Προερχόμενος από οικογένεια βιομηχάνων ο Berning βρήκε σύντομα και «διόρισε» αιμοδότες της νέας προσπάθειας τον θείο Hermann και τον πατέρα του Otto, η επιχείρηση μηχανών και αξεσουάρ ρούχων του οποίου συνεχίζει να υφίσταται έως σήμερα (ASTOR-Berning)

Μετά την πρώτη επιτυχημένη αφαίμαξη των αδελφών Berning, οι 2 φερέλπιδες νέοι πήγαν και έστησαν μαζί με τον μηχανικό Franz Horth ένα γραφείο στο Ντίσελντορφ και άρχισαν τα σχέδια.

1938-Aug-2014_12_19_16_42_150020.jpg
1938

Σχέδιο στο σχέδιο, ύστερα από κάποιο διάστημα η αρχική σύλληψη του Kifitt κόντευε να γίνει πράξη, σύλληψη που όμως δεν περιλάμβανε και αυτό που φέρνει κανείς αμέσως στο μυαλό του όταν σκέφτεται μια Robot, δηλαδή το ελατήριο που αποτελεί και την καρδιά αυτής της κατασκευής που αυτόματα προωθεί το φιλμ, οπλίζει το κλείστρο και μετακινεί τον μετρητή μετά από κάθε κλικ.

Η ιδέα της προσθήκης του ελατηρίου ανήκει στον Berning και ενώ αρχικά είχε προγραμματιστεί στην αγορά να διατεθούν Robot με αλλά και χωρίς ελατήριο τελικά η παραγωγή καθυστερώντας λίγο ξεκίνησε με την διάθεση μόνο κουρντιστών μοντέλων.

308b.jpg
Μιά Robot έτσι όπως δεν τη γνωρίσαμε ποτέ.

Πριν όμως να φτάσει αυτή η στιγμή, το νεοσυσταθέν σχεδιαστικό γραφείο δεν ήθελε και ούτε μπορούσε πιστεύω να πάρει το ρίσκο κατασκευής του δημιουργήματός της με ίδια μέσα, και έτσι απευθύνθηκε για το κλείστρο στην Gauthier (κλειστρα Pronto κτλ), στους ρολογάδες Baeuerle & Sons από τον Μέλανα Δρυμό για το ελατήριο, ενώ στην WMF (πιρούνια κατσαρόλες κτλ) ανατέθηκε η έρευνα και κατόπιν παραγωγή του κράματος για τα μεταλλικά τμήματα.

P3640557.JPG

Το δεύτερο αίμα
All set! Όμως τώρα που έφθαναν στην πηγή τα κεφάλαια τελείωναν και οι γνωστοί αιμοδότες για ακόμη μια φορά έκαναν το καθήκον τους, και κάπως έτσι ήταν που επιτέλους οι πρώτες Robot βγήκαν στην αγορά…

P3640561.JPG

Η Robot δεν ήταν αυτή που χρησιμοποίησε πρώτη το φορμά των 24x24mm (όπως ούτε και το περιστρεφόμενο κλείστρο στη φωτογραφία) ήταν όμως αυτή που το διέδωσε. Το τετράγωνο καρέ σε μίνι διαστάσεις ίσως και να ταίριαζε καλύτερα στον χαρακτήρα αυτής της φωτογραφικής, που αναμφισβήτητα είναι αυτός της φωτογραφικής «δράσης» και απάνω στη δράση ίσως και να μην υπάρχει χρόνος να σκεφτούμε και τα περί προσανατολισμού του κάδρου.

P3640576.JPG

Είχε φθάσει πια το 1935, και η πρόσφατη εμφάνιση της γνωστής μας κασέτας 135 από την Kodak ταυτόχρονα με την κυκλοφορία της πρώτης Retina (η οποία Kodak όπως είπαμε ήδη είχε διώξει τον Kilfitt μαζί με τις ιδέες του πριν λίγα χρόνια) δεν βρήκε εφαρμογή στη Robot. Αυτή φόρτωνε τις δικές της κασέτες πολλαπλών χρήσεων με φιλμ 35mm και μπορούσε να αποδώσει περίπου 50 καρέ 24x24 για το ίδιο μήκος φιλμ επάνω στο οποίο οι υπόλοιποι αποτύπωναν 36 καρέ των 24x36.

Για τα 24 από τα 50 αυτά καρέ αρκούσε ένα μόνο κούρδισμα του ελατηρίου και ανάλογα τη δεξιοτεχνία του κάθε φωτογράφου στο σπορ του ανεβοκατεβάσματος του δείκτη, μπορούσαν να αποτυπωθούν ριπές που –θεωρητικά- ξεπερνούσαν τα 5 καρέ το δευτερόλεπτο.

1939-Jan-2014_12_19_20_53_540020.jpg
Robot II, 1939.

Ύστερα από ένα βραβείο στην έκθεση του Παρισιού το 1937, το 1939 θα παρουσιαστεί η δεύτερη έκδοση της Robot σχεδιασμένη και αυτή από τoν Kilfitt. Ένα φίλτρο που βρισκόταν πίσω από τον φακό της προηγούμενης Robot έφυγε μαζί με την ταχύτητα του 1 δευτερολέπτου, ενώ σε αυτή τη δεύτερη υλοποίηση επανασχεδιάστηκε το ελατήριο, και τo σκόπευτρο καθώς και ο μετρητής του φιλμ «στεγάστηκαν» κάτω από ένα ενιαίο τμήμα.

P3640560.JPG

Από την άλλη, εξακολουθούσε να υπάρχει η δυνατότητα σκόπευσης και στις 90 μοίρες για δουλειές κατασκοπικές (αν και με το θόρυβο που κάνει θα πρέπει να παρακολουθείς μόνο κουφούς…), οι κασέτες του φιλμ άλλαξαν, και προστέθηκε επαφή φλας.

Επίσης, το άνοιγα του κλείστρου πίσω από τον φακό μεγάλωσε και παρόλο τη δυσμενή θέση του που προκαλεί βινιετάρισμα σε πολύ φωτεινούς φακούς ή μεγάλους τελε, δόθηκε η δυνατότητα να κατασκευασθούν ακόμη περισσότεροι φακοί για το σύστημα της Robot, οι οποίοι προέρχονταν κυρίως από τη Zeiss και τη Schneider.

Robot_12-729x420.jpg

Το σύστημα της Robot έβρισκε πλέον εφαρμογές και σε διάφορα επιστημονικά πεδία, όμως φυσικά ο πασίχαρης πλούσιος ερασιτέχνης της εποχής μπορούσε και αυτός να παίζει πια με περισσότερα αξεσουάρ και φακούς. Όποιος την ήθελε και την ποθούσε αρκούσε να διαθέσει όσα για μια αντίστοιχη Leica, αν και είμαι σίγουρος πως σαν κόστος παραγωγής την ξεπερνούσε κατά πολύ.

1937ad.jpg
1937

Όμως με την παρουσίαση της Robot II για άγνωστους λόγους (ασυμφωνία με τα πολιτικά τεκταινόμενα?) ο Kilfitt αποσύρθηκε από την Berning και τα ίχνη του χάνονται για κάποιο καιρό. Πιθανότητα υπάρχει πάντως να αγόρασε μια μικρή εταιρία στο Μόναχο, όπου μετά τον πόλεμο από εκεί, και αργότερα και από το Vaduz του Λιχνενσταιν προέκυψαν οι σήμερα πλέον cult φακοί Kilfitt καθώς και κάποιες φωτογραφικές.

...
 
...
Εις μνήμη
Εδώ θεωρώ πως είναι απαραίτητο να σταθούμε για λίγο στην Kilfitt, γιατί από αυτή τη τόσο μικρή και ανεξάρτητη εταιρία ήταν που προέκυψαν δύο πολύ σημαντικές κατασκευές. Η μία ήταν ο πρώτος πραγματικός μάκρο φακός για τα 35 χιλιοστά το 1955 (40/2.8 Kilar), και η άλλη ήταν η κατασκευή για λογαριασμό της Voigtlander του πρώτου ζουμ για φωτογραφικές εφαρμογές το 1959 (36-82/2.8 Zoomar) σχεδίασης του αυστριακού Frank Back. Ο τελευταίος θεωρείται και ο πατέρας του τηλεοπτικού ζουμ καθώς οι φακοί Zoomar χρησιμοποιούνταν στην τηλεόραση και τα μικρά κινηματογραφικά φορμά ήδη από το 1947.

ΓΕ‘ΓΒ±ΓβΓΒ±ΓΒ³ΓΒΓΒ±Γβ ΓΒ?.JPG

Επίσης, όσοι σήμερα φρίττουν στην ιδέα πως υπάρχει η πιθανότητα ένας νέος φακός να τους προκύψει ξινό λεμόνι, απλά και μόνο γιατί έτσι είναι τα πράγματα όταν μιλάμε για δειγματοληπτικό ποιοτικό έλεγχο στη βιομηχανία και πόσο μάλλον αυτή του φαστ φουντ, αξίζει να αναφερθεί πως κανένας φακός δεν αναχωρούσε από την Kilfitt πριν ελεγχθεί αυτοπροσώπως. Επιπλέον με κάθε φακό λαμβάνονταν δύο αρνητικά σε γυάλινη πλάκα, από τα οποία το ένα τον συνόδευε και το άλλο παρέμενε στο αρχείο της εταιρίας σε περίπτωση επιστροφής του για επισκευή.

P3640572.JPG
Η Robot II σε σχετικά σπάνιο μαύρο χρώμα από την τελευταία περίοδο παραγωγής της (195ο-51). Ωστόσο ο προκάτοχος διέθετε και ένα τηλεφακό 75mm από το 1940. To σκόπευτρο είναι νεότερο και δυστυχώς η πλαστική του άρθρωση για την διόρθωση της παράλλαξης μου έμεινε στο χέρι...

Εντωμεταξύ...

Και πριν συμβούν όλα αυτά είχε φθάσει ο δεύτερος πόλεμος και η Robot δεν πέρασε απαρατήρητη από τα πολεμικά επιτελεία και κυρίως τη Luftwaffe. Η πολιτική παραγωγή σταμάτησε και οι Robot ανέβηκαν στους αιθέρες αποκτώντας συνήθως μαύρο χρώμα και διπλό ελατήριο που μπορούσε με ένα κούρντισμα πριν την πτήση να αποτυπώσει -αν θα επέστρεφε να γυρίσει πίσω- 50 καρέ. Έκανε τη θητεία της άλλοτε σε αναγνωριστικά, άλλοτε σε καταδιωκτικά, ακόμη και σε δοκιμές αεριωθούμενων.

ΓΕ‘ΓΒ±ΓβΓΒ±ΓΒ³ΓΒΓΒ±Γβ ΓΒ?2.jpg

PHOTOAERIENNE - Copyright - 044-3.jpg

Υπήρξε και ειδικό μοντέλο κάτι αντίστοιχο με την Leica 250, αλλά η Robot μπορούσε να αποτυπώσει 375 καρέ σε μια κασέτα πράγμα που της έδωσε και το όνομά της (375). Σε αντίθεση με την Leica 250, η συγκεκριμένη Robot είναι εξαιρετικά σπάνια καθώς κατασκευάστηκε σε πολύ μικρό αριθμό και πολλές από αυτές δεν ευτύχισαν να προσγειωθούν ομαλά...

Στο 1:12 η GoPro από το παρελθόν.

To 1943, η Berning ως σημαντική εταιρία για την πολεμική μηχανή πήγε μια βόλτα μέχρι τι Σαξονία για να γλυτώσει τις βόμβες στο Ντίσελντόρφ, ενώ μετά το τέλος του πολέμου ξαναφορτώθηκε όλη η οικοσκευή για να επιστρέψει πίσω στη αρχική της έδρα. Σχεδόν τα πάντα όμως χάθηκαν στο δρόμο με αποτέλεσμα η παραγωγή να ξεκινήσει από το μηδέν στο τέλος του 1946.

Η Robot ΙΙ συνέχισε να παράγεται ουσιαστικά απαράλλακτη μέχρι το 1951 όπου και εμφανίσθηκε η ΙΙa, με μοναδική ουσιαστικά διαφορά από το προηγούμενο μοντέλο πως είχε πια τη δυνατότητα να δέχεται την στάνταρ κασέτα 135.

1940.jpg
1940

HH-UW-Robot-1942-D.jpg
DIY υποβρύχια θήκη για τη Robot από τον ...υποβρυχιολόγο και κινηματογραφιστή Hans Hass το 1942.

Στη συνέχεια προέκυψαν και άλλα μοντέλα και εφαρμογές, κατασκευές της εταιρίας χρησιμοποιήθηκαν σε συστήματα ασφαλείας, στην κατασκοπεία όπου και αντιγράφτηκε και από τους Σοβιετικούς με την F-21, και τέλος φθάνοντας στο σήμερα η Robot απορροφήθηκε στον όμιλο της Jenoprik.

PHOTOAERIENNE - Copyright - Bild 5(1).jpg
Στο φτερό.

Ο κύριος Heinz από την άλλη αποσύρθηκε το 1968 πουλώντας την εταιρία του στον δόκτορα Back, που πλέον συνέχισε να την λειτουργεί από τη Νέα Υόρκη με την ονομασία Zoomar.

Ο Shneider 40/1.9 στο 1.9.
P3640912.JPG

Robot II εξ ων συνετέθη.


...και οι φακοί επίσης.




P3640580.JPG
 
Καταπληκτική η Robot, δυστυχώς δεν αξιοποίησα τη δυνατότητα να αποκτήσω μία που είχε μάλιστα εγχάρακτη τη φράση: Eigentum der Luftwaffe (=ιδιοκτησία της γερμανικής πολεμικής αεροπορίας) στα '90ς, μου φάνηκε ακριβή, που δεν ήταν. Στερνή μου γνώση να σε είχα πρώτα.....

Περνάμε στον αντίποδα με μία από τις φτηνότερες φωτογραφικές μηχανές στις αρχές των '70ς, την Reporter 144-X. Να σημειώσω εδώ, ότι κατά τη γνώμη μου αξίζει να παρουσιάζονται και οι απλούστατες/φτηνές μηχανές, διότι εκπροσωπούν και αυτές την εποχή τους.

Πρόκειται για μηχανή που έπαιρνε φίλμ-κασσέτα 126 (28Χ28 χιλ.) των 12 ή 20 στάσεων. Πρόκειται για μοντέλο που πωλείτο αποκλειστικά από την αλυσσίδα πολυκαταστημάτων Kaufhof της Γερμανίας και για το λόγο αυτό δεν αναφέρεται η κατασκευάστρια εταιρεία που ήταν η Balda-Kamerawerk που λειτούργησε στη Δυτική Γερμανία στο διάστημα 1948-1987 (το αρχικό εργοστάσιο που ιδρύθηκε το 1908 στη Δρέσδη αποτέλεσε μεταπολεμικά το Belca Werk VEB).

Υπήρχαν 2 εκδόσεις, η 144 και η 144-Χ, όπου το Χ σήμαινε την δυνατότητα χρήσης φλας σε κύβο (magicube flash). Η μηχανή πωλείτο σε σετ μαζί με ένα φιλμ, το φλας και τις οδηγίες σε 3 γλώσσες που στην ουσία ήταν τυπωμένες σε 1 σελίδα Din A4. Το σετ κόστιζε 30 Μάρκα, τιμή πολύ χαμηλή!

Αντίστοιχες ήταν φυσικά και οι επιδόσεις της, με άγνωστο φακό σταθερής εστίασης 1,5μ - άπειρο, απλό κλείστρο και σκόπευτρο.

Η μηχανή είναι λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg
 
κάποιος είχε αναφέρει σε ένα παραπάνω ποστ το parafoil, ιδού πως ήτανε, επίσης λέει πως θα ενεργοποιούσες τον φωτοφράκτη της μηχανής σου όσο θα ήταν στον αέρα, μια εποχή που όλα ήταν μηχανικά, και κανείς δεν είχε ονειρευτεί drones wifi συνδέσεις κλπ. λοιπόν λέει να βράζεις piping cord σε saltpeter, και έτσι να φτιάξεις ένα είδος φιτιλιού βραδείας καύσεως, να απελευθερώσει ένα λάστιχο που κρατά ένα άλλο λάστιχο που απελευθερώνει τον φωτοφράκτη! salt peter-> potassium nitrate https://en.wikipedia.org/wiki/Potassium_nitrate piping cord-> https://www.collinsdictionary.com/dictionary/english/piping-cord#:~:text=piping cord in British English,used to decorate a seam
καταλαβαίνετεparafoil.jpg ότι κάποιος που διάβαζε το βιβλίο αυτό παλιά και δεν ήξερε αυτούς τους δυο όρους θα είχε πρόβλημα! επίσης φυσικά λόγω της τεχνολογίας έχουν γίνει non issues! όπως έγραψε κι ένα άλλο μέλος, με τόσα drones στο εμπόριο.
 
Τελευταία επεξεργασία:
άλλη μια προσπάθεια μετατροπής παλιάς αναλογικής μηχανής σε ψηφιακή....γιατί όμως να το κάνεις αυτό η αναλογική τεχνολογία είχε τη δική της μαγεία.
 
Η BILORA Bella 44-2 ανήκει στη σειρά των μηχανών που παρουσίασα σε προηγούμενη σελίδα. Κατασκευάσθηκε το 1958 (σε διάφορες εκδόσεις έως το 1962) και είναι στην ουσία μία βελτιωμένη έκδοση της Bilora Bella. Το 44 επιλέχθηκε διότι η έκθεση του φίλμ είναι σε φορμά 4x4. Διακρίνεται και αυτή η έκδοση για την στιβαρή και ποιοτική μεταλλική (με μερική επένδυση) κατασκευή της.

Βασικά χαρακτηριστικά:

Φιλμ: ρολό 127, 4x4cm, 8 στάσεων.
Διάφραγμα: 8 και 11
Ταχύτητα: 1/50 (φλας), 1/100 και παρατεταμένη έκθεση Β (Time exposure) με επιλογέα πάνω από τον φακό.
Φακός: Αchromat 1:8, εστίαση 1m - άπειρο.
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο στο πάνω μέρος.
Υποδοχή για φλάς: Ναι με συγχρονισμό
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι.
Υποδοχή για ντεκλασέρ: Ναι.

Η μηχανή είναι πλήρως λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg
 
Συνέχεια με μία AGFA OPTIMA 5000 pocket Sensor. Κατασκευάσθηκε στην περίοδο 1974-1977. Ιδιαίτερα ποιοτική και συμπαγής κατασκευή για μηχανή τσέπης της εποχής εκείνης, με πολλά θετικά χαρακτηριστικά, όπως φακός 4 στοιχείων, ενσωματωμένο φωτόμετρο με μπαταρίες τύπου 625, γρήγορη μεταφορά φίλμ, φλας κύβου ή με μπαταρία κλπ.

Βασικά χαρακτηριστικά:

Φιλμ: κασσέτα 110, 13x17mm.
Φακός: Agfa Color Solinar, 1:2,7 f=26 mm, 4 στοιχείων, εστίαση 0,8m- άπειρο με μέτρα και 3 σύμβολα (πορτραίτο, οικογένεια, τοπίο).
Ταχύτητα: 1/30-1/1000
Φωτόμετρο: CDS που λειτουργεί με 3 μπαταρίες τύπου 625 με αυτόματη ρύθμιση της έκθεσης και ένδειξη κόκκινο/πράσινο στο σκόπευτρο
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο με ένδειξη φωτομέτρου και διόρθωση παράλλαξης.
Υποδοχή για φλάς: Ναι, τόσο για κύβο, όσο και για το ειδικό Agfa Pocket Flash.
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι

Η μηχανή είναι λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg13.jpg14.jpg
 
Συνέχεια με μία μικρή φωτογραφική μηχανή, κατά κάποιο τρόπο "pocket" (αν και Box) του 1951, την Dacora Daci. H παραγωγή της ξεκίνησε το 1949 και ήταν φτιαγμένη από βακελίτη. Λόγω προβλημάτων στεγανότητας αλλά και του εύθραυστου σε πτώσεις υλικού, από το 1950 και μετά κατασκευάζονταν με μεταλλικό κουτί σε μαύρο αρχικά χρώμα και από το 1951 με οπτικές βελτιώσεις στην πρόσοψη επιπρόσθετα σε πράσινο (όπως κατωτέρω) και σε μπορντώ χρώμα. Στο τελευταίο έβγαινε και η πολυτελής έκδοση με φακό που εστίαζε χειροκίνητα και είχε σύνδεση για φλάς. Εκτός από μικρή, απλή και ποιοτική ήταν και φθηνή, μια και η βασική της έκδοση κόστιζε τότε 12 Μάρκα Δ. Γερμανίας.

Το εργοστάσιο ιδρύθηκε το 1946 από τον Bernhard Dangelmaier και αρχικά είχε την επωνυμία Dangelmaier & Co, και από το 1960 Dacora-Kamerawerk Dangelmaier & Co. Το 1969 εξαγοράσθηκε από την αμερικάνικη εταιρεία Leach και συνέχισε την παραγωγή φωτογραφικών μηχανών, ωστόσο το 1972 σταμάτησε την παραγωγή.

Βασικά χαρακτηριστικά:
Φιλμ: 120, έκθεση 6x6 εκατ., 16 στάσεις
Διάφραγμα: 9
Ταχύτητα: 1/40, επιπρόσθετα δυνατότητα με ενεργοποίηση μοχλού για παρατεταμένη έκθεση (Time exposure)
Φακός: Meniscus1:9 σταθερής εστίασης (στο πολυτελές μοντέλο δυνατότητα εστίασης 1,5m - άπειρο)
Σκόπευτρo: τετράγωνο στο επάνω μέρος
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι
Οπή για ενσύρματο τηλεχειριστήριο: Ναι
Η μηχανή είναι λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg12.jpg
 
Welta Penti, μια κομψή συντρόφισσα

89294-db89c11db3423d56be7dd855001eacc3.jpg

Ήταν κανά δυό μήνες πριν τον πρώτο παγκόσμιο, όταν ο Walter Waurich και ο Theodor Weber έστησαν μια μικρή επιχείρηση φωτογραφικών στο Hainsberg (Freital), έξω από τη Δρέσδη. Αν και αρχικά η εταιρία ονομάστηκε Weeka, κάποια στιγμή μετά τον πρώτο πόλεμο ξαναβαπτίστηκε σε Welta, ένα όνομα που έφεραν τα πρώτα της φωτογραφικά μοντέλα.

89306-06f6c767b118a60a7166dae86666549b.jpg

Οι κατασκευές της Welta αφορούσαν συνήθως τη μεσαία κατηγορία, και όπως έχει αναφερθεί παλιότερα κάποιες αδιευκρίνιστες συγγένειες φαίνεται πως υπήρξαν με τις Balda, Beier και Certo, όλες με έδρα την ίδια γειτονία.

Στη δεκαετία του 30 και μετά την εμφάνιση της Kodak Retina οι γειτόνισσες του Freital φρόντισαν να μπουν στην κατηγορία του μίνι φορμά των 35mm με κατασκευές που θα πρόσφεραν μια κάπως φθηνότερη εναλλακτική από αυτή της Retina και πολύ περισσότερο των Contax και Leica.

89317-a773bdcbebabaa2173195777e80f0d85.jpg

Με την έναρξη του δευτέρου πολέμου, η πολιτική παραγωγή της Welta αν και προφανώς πολύ μειωμένη φαίνεται πως συνέχισε να υφίσταται κάπου μέχρι το 1942-43, ενώ μετά τον πόλεμο η εταιρία επανήλθε στην ανατολική πλέον Γερμανία κρατικοποιημένη.

Το 1950 στη Welta απορροφήθηκε η Reflecta (πρώην Richter, και ακόμη παλιότερα Merkel), ενώ στο μέσο της δεκαετίας που ακολούθησε, η Welta βρέθηκε να κατασκευάζει και άσχετα με τα φωτογραφικά πράγματα αντικείμενα, όπως όργανα ελέγχου για το Σοβιετικής προέλευσης επιβατικό αεροπλάνο Ilyushin Il-14 που κατασκευαζόταν δίπλα στη Δρέσδη.

89333-28e8501c301c674cc70a605bd2f93535.jpg

Κάπου στο 1957, οι Horst Giese και Jurgen Peters που όπως αντιλαμβάνομαι ήταν οι μεγάλες μούρες του βιομηχανικού σχεδιασμού της ανατολικής Γερμανίας, σχεδίασαν μια μικρή half frame φωτογραφική που κατασκεύασε η Welta.

89424-704b8753d304497ef834ba4129191b4e.jpg


Για ένα πολύ μικρό διάστημα κυκλοφόρησε με το όνομα Orix, το οποίο όμως διεκδικούσε η Zeiss Ikon αφού το έφερε ως προίκα ήδη από την εποχή της Ica. Έτσι η Welta Orix πολύ σύντομα μετονομάστηκε σε Penti, καθιστώντας σήμερα τον εντοπισμό και την απόκτηση μιας Orix μια δύσκολη και δαπανηρή υπόθεση.

89353-8854b55f717cbe390a40b81c741f4166.jpg

89365-169dc1216dcb201cc6c00249f4b780ca.jpg

Η ουσιαστικά point and shoot Penti, (έχει και δύο ρυθμίσεις για κοντά και μακριά της υπερεστιακής απόστασης στο φακό) κατασκευαζόταν σε διάφορα χρώματα, (4 ή 6 ακόμη δεν έχω βγάλει άκρη. Ίσως και να υπήρξε custom παραγωγή!), και σαφώς κοιτούσε προς ένα κατά βάση γυναικείο target group με την κομψή και παιχνιδιάρικη εμφάνισή της.
...
 
...

89376-cbc58985781b36964d0efb80cdd5b0c1.jpg

Είναι αρκετά καλοφτιαγμένη, έχει ένα αξιοπρεπή φακό τριών στοιχείων της ιστορικής Meyer, και κάθε φορά που αποτυπώνει ένα καρέ των 18x24mm ξεπροβάλει από το πλάι ένα χρυσαφί παλούκι, που όταν πατηθεί ξανά εντός της φωτογραφικής οπλίζει το κλείστρο της και προωθεί το φιλμ.

89387-475049e16118f17200b559cd32bc2375.jpg

89396-05826b973289544ea18483916bae2d56.jpg

Οι κασέτες φιλμ τύπου SL, είναι μια αντιγραφή του προπολεμικού συστήματος της Agfa Karat, το οποίο με την σειρά του προέκυψε από τις παλαιότερες κασέτες των Ansco Memo. Και η Agfa θα επαναφέρει τη δεκαετία του 60 (1964) το Karat ονομάζοντας το Rapid με σκοπό να ανταγωνιστεί το ερασιτεχνικό φορμά 126 της Kodak. Μάταια όμως, καθώς η Agfa και γενικά ο ευρωπαϊκός συνασπισμός του Rapid έχασε πολύ γρήγορα τον πόλεμο του φορμά από τους αμερικάνους.

89410-2ea43f010dde98a13d3ac2e27c2d092f.jpg

89432-f7003ce19546ef0c942960d6070b7215.jpg

Κασέτες SL και Rapid είναι συμβατές και μπορούν να αποδώσουν 12 πλήρη αρνητικά (24x36) ή 24 μισά (24x18) όπως και στην περίπτωση της Penti.

Η συντρόφισσα Penti καλυμμένη από ανοδιωμένο αλουμίνιο, έχει το μέγεθος και την υφή ενός βρεγμένου σαπουνιού, πράγμα που σημαίνει πως το grip είναι ανύπαρκτο και έτσι καλύτερα θα ήταν πιστεύω να την χειρίζεται κανείς πάντα με το λουράκι της περασμένο στον καρπό.

89446-96227b63c131e331439bfe42281d78f8.jpg

Κάτω από το όνομα της Welta -δηλαδή όπως και η φωτογραφική που βλέπεται εδώ- η Penti κατασκευάστηκε μόνο για περίπου ένα χρόνο μεταξύ 1958 και 1959, καθώς μετά η εταιρία προσχώρησε στον συνασπισμό VEB Kamera und Kinowerke Dresden, από τον οποίο το 1964 προέκυψε η Pentacon.

Tην Penti διαδέχθηκε το 1961 η Penti I με κάπως διαφορετικό σώμα, και η Penti II που διέθετε επιπλέον φωτομέτρηση. Αν και συγγενικής σχεδίασης, για εμένα οι τελευταίες χάνουν πολύ σε σχέση με την πρωτότυπη ιδέα.

Τεστ στο f3.5
89459-3215384d7c143da822369f451caebfbe.jpg

89475-1d00e62322428fd1f2f1312704b91d16.jpg

Για να δούμε τον Meyer και δίπλα με τον Lumix
 
φιλμ.JPG
Λοιπόοον....αυτή είναι η συσκευασία του 30 μέτρου (στη μέση) το οποίο τελείωσε αυτό το μήνα, αριστερά είναι ο πυρήνας πάνω στον οποίον ήταν τυλιγμένο το φιλμ, απ' τον οποίον λείπει το κεντρικό κομμάτι μην αφήνοντας το 30 μετρό να κεντραριστεί καλά στο τυλιχτήρι.. ο μόνος τρόπος να διορθωθεί αυτό είναι να πάρει κανείς ένα άλλο 30 μετρό, που έχει αυτό το κομμάτι σαν πυρήνα, να το χρησιμοποιήσει κανονικά, και όταν τελειώσει να κρατήσει τον πυρήνα ο οποίος ταιριάζει στην κεντρική τρύπα του foma, τέλεια. Οι Γερμανοί έχουν πάρα πολλά φιλμ σε 30 μετρό, από 25 άρια ορθοχρωματικά, υπέρυθρα και όλα σχεδόν τα κανονικά φιλμ, όλα τα ilford. με το foma μου έβγαινε γύρω στα 2,20 € το 36 άρι. Η τιμή αγοράς ενός απλού α/μ εδώ είναι γύρω στα 10 €. δεξιά είναι το τελευταίο φιλμ που βγήκε από το 30 μετρό, το οποίο το τύλιξα εγώ. σκοπεύω να πάρω στα γενέθλια μου αυτό
και να κρατήσω τον πυρήνα του που μου χρειάζεται. αν δεν κεντραριστεί καλά ο πυρήνας του foma τότε υπάρχει κίνδυνος να τριφτεί το φιλμ και να γρατζουνιστεί στα εσωτερικά τοιχώματα του τυλιχτηριού, πράγμα το οποίο δεν διορθώνεται εύκολα, στην αναλογική τεχνολογία. ορίστε και δυο καλές μου (νομίζω) φωτογραφίες από την εκδρομή του ορειβατικού την Καθαρά Δευτέρα:
22.jpg33.jpg
η πρώτη είναι στο λιμάνι της Σητείας και η δεύτερη μια κολύμπα κοντά σε ένα αρχαιολογικό χώρο όπου κάναμε την εξόρμηση της Κυριακής πριν την Καθαρά Δευτέρα.
 
Η Dakora παρήγαγε επίσης στη σειρά Digna μία εξαιρετικά απλή και φθηνή φωτογραφική μηχανή. Η σειρά Digna κατασκευάσθηκε την περίοδο 1954-59 σε 4 μοντέλα, τα Achromat, Singlo, Vario και Pronto. Ιδιαίτερο χαρακτηριστικό της είναι ότι στην ουσία πρόκειται για κάμερα-κουτί (Box) με μικρό όμως μέγεθος, μια και για να τραβηχτεί φωτογραφία εκτείνονταν ο φακός της με σωλήνα (tubus) με ελατήριο (Βλ. φωτογραφίες). Χωρίς έκταση του σωλήνα δεν μπορεί να ληφθεί φωτογραφία, γεγονός που λειτουργούσε σαν ασφάλεια μια και προστατεύει από κατά λάθος φωτογράφιση.

Η συγκεκριμένη μηχανή που παρουσιάζεται στη συνέχεια είναι το μοντέλο Achromat, το οποίο ήταν το απλότερο και φθηνότερο.Φτιαγμένη από μέταλλο με επικάλυψη δερματίνης κόστιζε μόλις 18 Μάρκα. Τα υπόλοιπα 3 μοντέλα είχαν μεγαλύτερες δυνατότητες, φακού, ταχυτήτων, διαφραγμάτων και κόστιζαν ανάλογα με την έκδοση έως 69 Μάρκα.


Βασικά χαρακτηριστικά:

Φιλμ: ρολό 120, έκθεση 6x6cm, 12 στάσεων.
Διάφραγμα: Δύο επιλογές, 8 & 11.
Φακός: Achromat 1:8/80 mm, εστίαση 1,5m - άπειρο σε 3 ζώνες, 1,5-3, 3-8 και 8- άπειρο.
Ταχύτητα: 1/50 και παρατεταμένη έκθεση (B) με επιλογέα πάνω στο φακό.
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο στο πάνω μέρος.
Οπή για ντεκλασέρ: Ναι.
Υποδοχή για φλάς: Ναι.
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι.

Η μηχανή είναι λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg6a.jpg7.jpg8.jpg9.jpg10.jpg11.jpg
 
αυτό το φιλμ ήθελα να αγοράσω. ήταν πολύ φτηνότερο παράγεται από μια θυγατρική (;) της Ilford και απευθύνεται σε αρχάριους αλλά ανέβηκε τόσο η τιμή του προφανώς λόγω Brexit που δεν με συμφέρει να το αγοράσω. και είναι και εξαντλημένο. αντ' αυτού βρήκα το Pan F που έχει μόνο 5 € διαφορά. και είναι κανονικό Ilford. είναι αργό αλλά με τον ήλιο της Κρήτης δεν πειράζει.

https://www.macodirect.de/en/film/black-white-films/1807/ilford-pan-f-35mm-x-30.5m

επίσης αυτό το Rollei είναι κανονικό παγχρωματικό είναι 11 € φτηνότερο από το Ilford αλλά δεν λέω να το διακινδυνεύσω γιατί αν βγει "μούφα" είναι ολόκληρο 30 μετρό και όχι ένα ρολό 36 άρι.
επίσης αυτό υπέρπαγχρωματικό 65 € αλλά έχει ευαισθησία στο έγγυς υπέρυθρο και επειδή η μηχανή μου χρησιμοποιεί υπέρυθρους αισθητήρες για την κίνηση του φιλμ μπορεί να έχω πρόβλημα (λέει στις οδηγίες να μην χρησιμοποιείς υπέρυθρο φιλμ) και πάλι θα έχω φορτωθεί ένα άχρηστο 30 μετρό.
επίσης κι αυτό 50 μετρό αλλά δεν ξέρω αν χωράει στο τυλιχτήρι μου (κανονικά είναι μέχρι 30,5 μέτρα) πάλι μάλλον όχι.
τέλος επειδή τα πράγματα είναι δύσκολα για όλους μας και όλες οι τιμές έχουν πάει στο Θεό ίσως να μην πάρω τίποτα και να βάλω προσωρινά τη φιλμάτη στην άκρη και να τραβάω με την ψηφιακή που είναι και τζαμπαντάν. έχω και 3 Gold 36 άρια θα τα τραβήξω η εμφάνιση είναι φτηνή 4 € μου παίρνει και βλέπουμε.
 
επίσης μια άλλη παραγγελία που ήθελα να κάνω ήθελα να παραγγείλω χημικά για έγχρωμο χαρτί RA4 αλλά το Magic Box της Tetenal που ήταν σε καλή τιμή και έβγαζες 24 φώτο 18Χ24 και έκανε 15 € περίπου σταμάτησε η παραγωγή του. τώρα το Macodirect έχει το αντίστοιχο Tetenal για 5 λίτρα δηλ. το δεκαπλάσιο περίπου (βγάζει 240 φώτο 18Χ24) αλλά η τιμή του δεν είναι δεκαπλάσια γιατί έχει μόνο χρωμογόνα εμφάνιση και λεύκανση-στερέωση το σταμάτημα το φτιάχνεις μόνος σου με οξικό οξύ ως συνήθως ενώ το άλλο το είχε μέσα μιας και απευθυνόταν σε αρχάριους χρήστες. μπορείς να το σπάσεις όμως σε μικρότερες "δόσεις" και να μην φτιάξεις τα 5 λίτρα μονοκοπανιά αλλά θα χρειαστείς κατάλληλο ογκομετρικό πχ για 50 ml.
επίσης 24Χ30 έγχρωμο χαρτί
να και ένα ογκομετρικό
αλλά κι αυτό μάλλον θα περιμένει.....
 
Συνέχεια με μία σοβιετική φωτογραφική μηχανή Smena 6, type PK-2460, που μου χάρισε ο οικογενειακός φίλος Iulian από τη Ρουμανία, τον οποίο και ευχαριστώ πολύ. Παρήχθη από την εταιρεία GOMZ (βλ. και το Logo της τυπωμένο στο φακό, στο πίσω μέρος της μηχανής και στη θήκη), τη μετέπειτα γνωστή LOMO.

Η σειρά Smena 6 ήταν ιδιαίτερα επιτυχής και παρήχθη στο διάστημα 1961-69 σε 8 τύπους και 12 παραλλαγές. Η συγκεκριμένη Smena 6, type PK-2460 είναι το πρώτο μοντέλο της σειράς για εξαγωγή (υποθέτω στα έτη 1962-64) και για αυτό το logo της μηχανής είναι γραμμένο σε λατινικούς και όχι κυριλλικούς χαρακτήρες. Smena σημαίνει νεολαία.

Η μηχανή είναι κατασκευασμένη από βακελίτη με επικάλυψη δερματίνης, ενώ το επάνω μέρος της είναι από γαλάζιο πλαστικό. Για την εποχή της διέθετε αρκετές δυνατότητες για τον ερασιτέχνη φωτογράφο, όπως φακό 3 στοιχείων, επιλογή διαφραγμάτων, ταχυτήτων, εστίασης, ακόμη και χρονοδιακόπτη 10". Δύσχρηστη πάντως είναι η επιλογή διαφραγμάτων που γίνεται με οδοντωτό δαχτυλίδι μέσα στο κέλυφος που περιβάλλει τον φακό, με αποτέλεσμα το δάκτυλο να ακουμπά συχνά τον φακό. Ο οπλισμός του κλείστρου γίνεται με μοχλό στο φακό.

Περισσότερες πληροφορίες:
http://www.sovietcams.com/indexcadc.html?tmpl_into=middle&tmpl_id=228&_m_e_id=11&_menu_i_id=113

Μαζί υπήρχε και ένα χαρτί οδηγιών για φιλμ ORWO Ανατολικής Γερμανίας, καθώς επίσης θήκη από δερματίνη και πεπιεσμένο χαρτί όπου είναι κολλημένο ένα επετειακό γραμματόσημο για τα 35 χρόνια της Ανατολικής Γερμανίας.

Βασικά χαρακτηριστικά:

Φιλμ: 135 (35mm).
Διάφραγμα: 4-16.
Φακός: Triplet-43 4/40 1m - άπειρο.
Ταχύτητα: 1/15, 1/30, 1/60, 1/125, 1/250 και παρατεταμένη έκθεση (B) με επιλογέα πάνω στο φακό.
Σκόπευτρo: Ενσωματωμένο στο πάνω μέρος.
Οπή για ντεκλασέρ: Ναι.
Υποδοχή για φλάς: Ναι.
Υποδοχή για τρίποδο: Ναι.
Χρονοδιακόπτης: Ναι.

Η μηχανή είναι λειτουργική.

1.jpg2.jpg3.jpg4.jpg5.jpg6.jpg7.jpg8.jpg9.jpg14.jpg15.jpg16.jpg17.jpg
 
Πίσω
Μπλουζα