Χρονολόγιο της βύθισης του Τιτανικού
ΚΥΡΙΑΚΗ 14 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1912
Η ώρα είναι 23:39 μ.μ. την Κυριακή 14 Απριλίου του 1912 και όλα μοιάζουν φυσιολογικά. Η θάλασσα είναι ήρεμη, χωρίς κυματισμό, φεγγάρι δεν υπάρχει, και φαίνεται πως θα φτάσουν στη Νέα Υόρκη χωρίς "παρατράγουδα". Βάρδια είναι οι Αξιωματικοί Μέρντοχ(κ) και Μούντι, Πηδαλιούχος ο Χίτσενς και Οπτήρες οι Φλιτ και Λη. Ξαφνικά, βλέπουν μπροστά τους ένα παγόβουνο ύψους περίπου 30 μέτρων, στο οποίο κατευθύνονται επάνω του! "Iceberg, dead ahead" φωνάζει ο Φλιτ μέσω της ενδοεπικοινωνίας. Είναι όμως πολύ αργά...
23:39 μ.μ.: Το πλήρωμα του Τιτανικού εντοπίζει το παγόβουνο. Τους απομένουν μόλις 37 δευτερόλεπτα για να κάνουν κάτι.
Ο Μέρντοχ(κ) δίνει εντολή στον Πηδαλιούχο Χίτσενς για "Hard to starboard" ενώ ταυτόχρονα διατάζει τους μηχανικούς να σταματήσουν τις μηχανές.
23:40 μ.μ.: Ο Τιτανικός συγκρούεται πλαγιομετωπικά με το παγόβουνο, το οποίο "ξύνει" το πλοίο για σχεδόν 90 μέτρα!
Ο Μέρντοχ(κ) δίνει εντολή για κλείσιμο όλων των στεγανών του πλοίου, πράγμα που επιτυγχάνει.
23:46 μ.μ.: Ενώ ο Τιτανικός έχει σταματήσει, ο Πλοίαρχος Σμιθ ενημερώνεται για το συμβάν και διατάσσει επιθεώρηση και εκτίμηση της ζημιάς.
23:47 μ.μ.: Ο Πλοίαρχος Σμιθ διατάσσει τους μηχανικούς για "half ahead", δηλαδή να συνεχίσουν με το 20% της ταχύτητας του πλοίου.
23:49 μ.μ.: Πάνω από 1.000.000 γαλόνια/3.785.000 λίτρα θαλασσινού νερού έχουν εισρεύσει στο πλοίο.
23:59 μ.μ.: Ο Τιτανικός σταματά οριστικά και γίνεται εξαέρωση του θερμού ατμού μέσω των τριών φουγάρων, προκειμένου να μην ανατιναχθούν οι λέβητες με την επαφή τους με το παγωμένο νερό του Ατλαντικού.
ΔΕΥΤΕΡΑ 15 ΑΠΡΙΛΙΟΥ 1912
Η τελευταία ημέρα του πλοίου μπήκε. Σε δύο ώρες και είκοσι λεπτά, όλα θα βρίσκονται στον πυθμένα της θάλασσας...
00:00 π.μ.: Ο Πλοίαρχος Σμιθ δίνει εντολή για προετοιμασία των σωστικών λεμβών, ξύπνημα των επιβατών και ειδοποίηση όλου του πληρώματος για έκτακτη ανάγκη.
00:06 π.μ.: Το σαλόνι της Α' Θέσης ανοίγει για τους επιβάτες και ορίζεται ως το σημείο από το οποίο θα οργανωθεί/ξεκινήσει η εκκένωση του πλοίου.
00:15 π.μ.: Οι Φίλιπς και Μπράιντ, οι Τηλεγραφιστές του πλοίου, λαμβάνουν εντολή από τον Πλοίαρχο Σμιθ να επικοινωνήσουν με κοντινά πλοία και να ζητήσουν βοήθεια μέσω του τηλέγραφου.
00:16 π.μ.: Η 8μελής ορχήστρα του πλοίου λαμβάνει εντολή να παίξει στο Σαλόνι της Α' Θέσης, για να μην προκληθεί πανικός.
00:17 π.μ.: Το πλοίο αρχίζει σιγά-σιγά να παίρνει μια ελαφρά αριστερή κλίση, λόγω της εισροής του ύδατος μέσω μιας μπουκαπόρτας που αφέθηκε ανοιχτή.
00:22 π.μ.: Ο Τόμας Άντριους, ο σχεδιαστής του Τιτανικού, επιβεβαιώνει πως η ζημιά που προκλήθηκε είναι πολύ μεγάλη και πως δεν μπορεί να σωθεί το πλοίο. Εκτιμά πως η βύθιση θα γίνει σε 1-2 ώρες...
00:25 π.μ.: Το πρώτο μήνυμα CQD ακούγεται από τον Τιτανικό.
00:27 π.μ.: Τα φώτα ενός άλλου πλοίου διακρίνονται στον ορίζοντα, βορειοδυτικά της πλώρης. Το πλοίο είναι αρκετά κοντά, και θα έρθει, αν μπορέσει το πλήρωμα του Τιτανικού να τραβήξει την προσοχή του πληρώματός του. Εκ των υστέρων αποδείχτηκε πως ήταν το SS Californian.
00:30 π.μ.: Το SS Mount Temple είναι το πρώτο πλοίο που λαμβάνει τα μηνύματα του Τιτανικού και ξεκινάει προς αυτόν.
00:32 π.μ.: Οι περισσότερες λέμβοι είναι έτοιμες.
00:35 π.μ.: Ο Δ' Αξιωματικός Μπόξαλ επαναϋπολογίζει την θέση του πλοίου με βάση τα άστρα και τη μεταφέρει στους Τηλεγραφιστές.
00:37 π.μ.: Το RMS Carpathia απαντά στην κλήση του Τιτανικού, ενώ το μήνυμα μεταβιβάζεται στη Γέφυρα του.
00:40 π.μ.: Η σωστική λέμβος 7 είναι η πρώτη που ετοιμάζεται. Με χωρητικότητα 65 ατόμων, επιβιβάζονται μόνο 28...
00:42 π.μ.: Το SS Frankfurt απαντά στην κλήση του Τιτανικού.
00:43 π.μ.: Η σωστική λέμβος κατεβαίνει στο Κατάστρωμα Α' για την επιβίβαση επιβατών από εκεί. Το πλήρωμα δεν μπορεί να ανοίξει τα παράθυρα του Καταστρώματος, οπότε η λέμβος μένει προσωρινά στάσιμη.
00:44 π.μ.: Η σωστική λέμβος 5 είναι η δεύτερη που ετοιμάζεται. Έχει 36 επιβάτες.
Οι πόρτες διαδρόμου του Καταστρώματος Δ' ανοίγουν για να βοηθήσουν στην επιβίβαση των λεμβών. Δεν χρησιμοποιούνται ποτέ.
00:45 π.μ.: Οι Τηλεγραφιστές ξεκινούν τη χρήση του SOS.
Οι πίσω στεγανές πόρτες ανοίγουν για να δώσουν στο πλήρωμα τροφοδοσίας.
00:46 π.μ.: Η σωστική λέμβος 5 αντιμετωπίζει προβλήματα κατά την καθέλκυση της, καθώς η μία της πλευρά "γλιστράει" στο κύτος του πλοίου, ενώ η άλλη μένει στάσιμη.
00:47 π.μ.: Ο Δ' Αξιωματικός Μπόξαλ εκτοξεύει το πρώτο πύραυλο κινδύνου, χρώματος λευκού, σε μια προσπάθεια να τραβήξει την προσοχή του πληρώματος του πλοίου που φαίνεται στον ορίζοντα, του SS Californian, δηλαδή.
Μια μικρή ομάδα από το πλήρωμα τροφοδοσίας τρέχει στη Μεγάλη Σκάλα, τρομάζοντας τους επιβάτες.
00:48 π.μ.: Δύο Οπτήρες από την περιοχή της πρύμνης, τηλεφωνούν στη Γέφυρα και "ενημερώνουν" πως υπάρχουν λέμβοι στη θάλασσα και πύραυλοι κινδύνου στον ουρανό. Δεν ήταν ενήμεροι για τις εντολές των λεμβών και των πυραύλων, γι' αυτό έπραξαν έτσι.
00:49 π.μ.: Το RMS Carpathia επιβεβαιώνει ότι έρχεται. Απέχει 58 μίλια ή 4 ώρες από τον Τιτανικό.
00:50 π.μ.: Σταματά η εξαέρωση του πλοίου.
Η σωστική λέμβος 9 κατεβαίνει στο Κατάστρωμα Α' από τον Ύπαρχο Γουάιλντ. Οι πρυμναίες λέμβοι θα ακολουθήσουν.
00:51 π.μ.: Ο Ανθυποπλοίαρχος Λαϊτόλερ απαγορεύει στους άνδρες να επιβιβάζονται στις λέμβους, ακολουθώντας το πρωτόκολλο "Πρώτα οι γυναίκες και τα παιδιά".
00:52 π.μ.: Η αριστερή κλίση "καταπολεμάται" επειδή πλημμυρίζει το Λεβητοστάσιο 5.
00:53 π.μ.: Το ζεύγος Στράους αρνείται την επιβίβασή του στην σωστική λέμβο 8. Η Άιντα Στράους επιμένει να πάρει τη θέση της η υπηρέτρια του ζεύγους.
00:55 π.μ.: Η σωστική λέμβος 3 κατεβαίνει με 32 επιβαίνοντες.
00:58 π.μ.: Η ορχήστρα μετακινείται στην είσοδο της Μεγάλης Σκάλας η οποία βρίσκεται στο Κατάστρωμα Λεμβών.
01:00 π.μ.: Η σωστική λέμβος 8 κατεβαίνει με 27 επιβαίνοντες. Είναι η λέμβος που θα απομακρυνθεί περισσότερο απ' όλες, περίπου 2 μίλια μακριά από το πλοίο.
01:05 π.μ.: Η σωστική λέμβος 1 κατεβαίνει με μόνο 12 επιβαίνοντες!!!
01:07 π.μ.: Οι αντλίες αναρρόφησης συναρμολογούνται και ενεργοποιούνται στους βυθισμένους χώρους, για να επιβραδυνθεί η βύθιση,
01:10 π.μ.: Η σωστική λέμβος 6 κατεβαίνει με 23 άτομα. Ανάμεσα σ' αυτά είναι και η Μόλλυ Μπράουν.
01:14 π.μ.: Σταματά η κατάβαση της λέμβου 6, καθώς δεν υπάρχουν αρκετοί επιβαίνοντες. Ο Άρθουρ Πιούκεν, επιβάτης της Α' Θέσης, προσφέρεται να επιβιβαστεί όντας ιστιοπλόος. Είναι ο μοναδικός άντρας που επετράπη η επιβίβασή του από τον Ανθυποπλοίαρχο Λαϊτόλερ.
01:15 π.μ.: Η στάθμη του νερού φτάνει το όνομα του Τιτανικού στην πλώρη.
01:18 π.μ.: Ο Τιτανικός αρχίζει ξανά να κλίνει προς τα αριστερά.
01:20 π.μ.: Η πλειοψηφία των μηχανικών και του πληρώματος τροφοδοσίας διατάσσεται να αφήσουν τα πόστα τους.
Η σωστική λέμβος 16 κατεβαίνει με 53 επιβαίνοντες.
01:22 π.μ.: Διατάσσεται η εκκένωση του Λεβητοστασίου 4.
01:23 π.μ.: Η αριστερή κλίση του πλοίου γίνεται εντονότερη.
01:25 π.μ.: Η σωστική λέμβος 14 κατεβαίνει με 40 επιβαίνοντες.
01:26 π.μ.: Ο Ε' Αξιωματικός Λόου ρίχνει τρεις πιστολιές στον αέρα για να τρομάξει ένα πλήθος ανδρών, οι οποίοι προσπαθούν να μπουν στη λέμβο 14, όσο αυτή περνάει από το Κατάστρωμα Α'.
Το RMS Baltic επιβεβαιώνει ότι έρχεται.
01:28 π.μ.: Το SS Frankfurt επιβεβαιώνει ότι έρχεται.
01:29 π.μ.: Οι Αξιωματικοί προμηθεύονται τα υπηρεσιακά τους περίστροφα από τα γραφεία τους.
01:30 π.μ.: Η σωστική λέμβος 14 πέφτει στο νερό από ύψος 4 ποδιών, μετά από σκάλωμα του μηχανισμού καθέλκυσής της.
Η σωστική λέμβος 12 κατεβαίνει με 42 επιβαίνοντες.
01:31 π.μ.: Ο Ανθυποπλοίαρχος Λαϊτόλερ, με την απειλή του περιστρόφου του, αποβιβάζει από τη σωστική λέμβο 2, 25 άνδρες που επιβιβάστηκαν "παράνομα".
Η σωστική λέμβος κατεβαίνει με 40 επιβαίνοντες.
01:32 π.μ.: Το RMS Virginian επιβεβαιώνει ότι έρχεται.
01:33 π.μ.: Ο Τιτανικός βρίσκεται σε επικοινωνία με περίπου 10-15 πλοία.
01:34: π.μ.: Οι ναύτες κάνουν μια ανθρώπινη αλυσίδα, για να αποτρέψουν τους επιβαίνοντες του Τιτανικού να μπούνε στις καθελκούμενες σωστικές λέμβους.
01:35 π.μ.: Το νερό αρχίζει να πλημμυρίζει βίαια τους διαδρόμους των κατώτερων καταστρωμάτων τα δωμάτια των γεννητριών.
01:37 π.μ.: Λόγω της πλημμύρας των δωματίων με τις γεννήτριες, η ηλεκτρική δύναμη του Τιτανικού μειώνεται, με αποτέλεσμα το Κέιπ Ρέις του Καναδά να είναι εκτός εμβέλειας του τηλέγραφου.
Η σωστική λέμβος 11 κατεβαίνει με 50 επιβαίνοντες.
01:40 π.μ.: Η σωστική λέμβος 13 κατεβαίνει με 55 επιβαίνοντες.
01:41 π.μ.: Η σωστική λέμβος 11 παραλίγο να πλημμυρίσει από βλάβη των υδροσυλλεκτών, στην αριστερή μεριά του πλοίου.
01:43 π.μ.: Η ορχήστρα "διαλύεται" διότι τα μέλη της πρέπει να πάρουν τα σωσίβιά τους.
Η σωστική λέμβος 13 σπρώχνεται απότομα προς τα πίσω από βλάβη στους υδροσυλλέκτες της πρυμναίας περιοχής.
01:44 π.μ.: Η σωστική λέμβος κατεβαίνει με 68 επιβαίνοντες.
01:45 π.μ.: "Ελάτε όσο πιο γρήγορα μπορείτε. Το μηχανοστάσιο πλημμύρησε μέχρι τους λέβητες", είναι το τελευταίο ευανάγνωστο μήνυμα που ακούστηκε από τον Τιτανικό.
Η λέμβος 13 δεν μπορεί να απελευθερωθεί, λόγω βλάβης των σκοινιών καθέλκυσης, ενώ έρχεται από πάνω της η λέμβος 15.
Η λέμβος 13 απελευθερώνεται και φεύγει κάτω από τη λέμβο 15, η οποία κατεβαίνει απότομα στο νερό.
01:46 π.μ.: Η σωστική λέμβος 2 κατεβαίνει με 17 επιβαίνοντες!!!
Ο Μπέτζαμιν Γκουγκενχάιμ μαζί με τον μπάτλερ του Βίκτορ Τζίγκλιο, βγαίνουν από τις καμπίνες τους ντυμένη με επίσημο κοστούμι. Ακούγεται να λέει τη φράση "βάλαμε τα καλά μας, για να πάμε κάτω σαν κύριοι".
01:47 π.μ.: Οι ναυτικοί του SS Frankfurt μπερδεύουν τη θέση του Τιτανικού και δεν είναι σίγουρο αν θα έρθουν.
01:48 π.μ.: Τα φώτα του SS Californian χάνονται από τον ορίζοντα.
01:49 π.μ.: Το RMS Olympic, αδερφό πλοίο του Τιτανικού επιβεβαιώνει ότι έρχεται. Βρίσκεται περίπου 500 μίλια μακριά.
H ορχήστρα ξαναενώνεται έξω από την είσοδο της Μεγάλης Σκάλα στο Κατάστρωμα Λεμβών.
01:50 π.μ.: Η ηλεκτρική δύναμη του Τιτανικού μειώνεται και άλλο. Το Olympic και του Mount Temple είναι εκτός εμβέλειας του τηλέγραφου.
Η σωστική λέμβος 4 κατεβαίνει με 30 επιβαίνοντες.
01:51 π.μ.: Η σωστική λέμβος 10 κατεβαίνει με 57 επιβαίνοντες.
01:52 π.μ.: Περαιτέρω μείωση της ηλεκτρικής ενέργειας. Το SS Ypitranga είναι εκτός εμβέλειας του τηλέγραφου.
01:54 π.μ.: Η σωστική λέμβος 4 πηγαίνει προς την πόρτα διαδρόμου στην αριστερή μεριά, αλλά δεν τη βρίσκει γιατί ήδη έχει βυθιστεί.
01:55 π.μ.: Και άλλη μείωση της ηλεκτρικής δύναμης, που έχει σαν αποτέλεσμα το Carpathia να είναι εκτός εμβέλειας του τηλέγραφου.
01:56 π.μ.: Ο Πλοίαρχος Σμιθ δίνει την άδεια στους δύο τηλεγραφιστές να εγκαταλείψουν το πόστο τους. Εκείνοι, όμως, μένουν στη θέση τους, παρά τις αποτυχημένες προσπάθειες επικοινωνίας με διάφορα πλοία.
01:57 π.μ.: Ο Λαϊτόλερ πυροβολεί στον αέρα για να φοβίσει τους επιβάτες και να τους απομακρύνει από την πτυσσόμενη λέμβο Δ, η οποία φορτώνεται.
01:59 π.μ.: Ο Τόμας Άντριους, ο Πλοίαρχος Σμιθ και ο Ύπαρχος Γουάιλντ κάνουν μια προσπάθεια, χρησιμοποιώντας το μεγάφωνο του καπετάνιου, να επαναφέρουν στο πλοίο τις μισογεμάτες λέμβους για να πάρουν και άλλους επιβάτες. Αποτυγχάνουν.
Ο Τζόζεφ Μπρους Ίσμεϋ, ο ιδιοκτήτης του Τιτανικού, επιβιβάζεται στην πτυσσόμενη σωστική λέμβο Γ.
02:00 π.μ.: Η πτυσσόμενη λέμβος Δ κατεβαίνει γρατσουνώντας την δεξιά μεριά του πλοίου, με 43 επιβαίνοντες.
02:02 π.μ.: Το πλήρωμα αρχίζει να εργάζεται στις δύο εναπομείνασες πτυσσόμενες λέμβους, που βρίσκονται στην οροφή των καμπίνων των αξιωματικών.
02:03 π.μ.: Η ηλεκτρική δύναμη μειώνεται και άλλο, με αποτέλεσμα την πλήρη δυσλειτουργία του τηλέγραφου.
02:05 π.μ.: Η πτυσσόμενη σωστική λέμβος Δ κατεβαίνει με 20 επιβαίνοντες. Είναι η τελευταία που θα κατεβεί με τη χρήση των βιντσιών.
02:07 π.μ.: Οι Σμιθ, Άντριους και Γουάιλντ χάνουν τις ελπίδες τους για επιστροφή των μισογεμάτων λεμβών.
02:08 π.μ.: Τα τελευταία μηνύματα ηχούν από τον Τιτανικό. Είναι πλήρως δυσνόητα.
02:09 π.μ.: Η πτυσσόμενη λέμβος Α γλιστρά από την οροφή των καμπίνων των αξιωματικών, με ράμπα που έγινε από κουπιά.
Το τηλεγραφείο εγκαταλείπεται.
02:10 π.μ.: Η πτυσσόμενη λέμβος Α φορτώνεται στο κατάστρωμα πριν καν ετοιμαστεί για καθέλκυση.
Ακούγονται πυροβολισμοί από τη μεριά του Μέρντοχ(κ).
02:11 π.μ.: Η πτυσσόμενη λέμβος Β σπρώχνεται βίαια από την οροφή των αξιωματικών. Προσγειώνεται ανάποδα στο νερό, πάνω στον Τηλεγραφιστή Χάρολντ Μπράιντ.
02:12 π.μ.: Ακούγονται 4 εκρήξεις από τα σωθικά του πλοίου. Είναι οι λέβητες που αρχίζουν να καταστρέφονται ο ένας μετά τον άλλο.
Η αυξανόμενη πίεση του νερού, λυγίζει τον σωλήνα εισαγωγής του πρώτου φουγάρου, το οποίο και καταρρέει, προκαλώντας τον θάνατο των κολυμβητών και έντονο κυματισμό.
02:14 π.μ.: Ο θόλος της Μεγάλης Σκάλας σπάει από την πίεση του νερού. Πλήρης καταστροφή!
02:15 π.μ.: Οι λέβητες του δεύτερου φουγάτου εκρήγνυνται και προκαλούν την πτώση του φουγάρου. Διάφοροι θάνατοι προέρχονται από την πτώση, όπως και από τον θερμό αέρα των λεβήτων.
02:18 - 02:19 π.μ.: Η βαριά πλώρη και η ελαφριά πρύμνη, επιδίδονται σε μια φοβερή διελκυστίνδα. Η πρύμνη έχει κλίση περίπου 40-50 μοιρών, κάτι που ραγίζει και εν τέλει σπάει το κύτος μπροστά από το τρίτο φουγάρο. Η πλώρη και η πρύμνη συγκρατούνται για λίγο από το διπύθμενο κύτος, το οποίο και σπάει, αφήνοντας την πλώρη να πάρει οξεία κλίση και να αρχίσει να βυθίζεται. Η πρύμνη, ενώ "καθόταν" στο νερό, τσαλαπάτησε τους παρακείμενους κολυμβητές, ενώ το τρίτο και το τέταρτο φουγάρο έπεσαν, τον μεν προς τα μπροστά, το δε προς τα πίσω, πλακώνοντας επιβάτες και πλήρωμα.
02:20 π.μ.: Η πρύμνη βυθίζεται με κλίση 80 μοιρών. Έπειτα, χάνεται από την επιφάνεια εκτοξεύοντας συντρίμμια.
Λίγα δευτερόλεπτα μετά, η πρύμνη ακούγεται να ανατινάσσεται, εκτοξεύοντας τα πιο ελαφρά της κομμάτια προς την επιφάνεια.
Πέντε λεπτά αργότερα, η πλώρη και η πρύμνη σκάνε στη λάσπη με φοβερή σφοδρότητα, προκαλώντας ό,τι προκαλώντας...