Long live the 90's !!!Χαίρομαι που ανέβηκε ένα τέτοιο θέμα επιτέλους και έτσι δίνεται η ευκαιρία να απελευθερωθεί μια ''ενοχή'' όλων εμάς που ενηλικιωθήκαμε στα μέσα τών 90'ς.Για εμένα η περίοδος 89-94 ήταν η χρυσή περίοδος ή αλλιώς τα χρόνια αθωότητάς μου, για αυτό ότι προέρχεται από εκείνη την εποχή με συγκινεί απεριόριστα ( εξ ου και το smiley στο profile μου
).
Οπότε το soundtrack εκείνης της εποχής ήταν βεβαίως ολο αυτό το κίνημα της ηλεκτρονικής μουσικής.
Βεβαίως εκείνη την εποχή λόγω απειρίας αλλά και λόγω κλασσικού ελληνικού ισοπεδωτισμού όλα τα θεωρούσαμε techno, στην πραγματικότητα ακούγαμε πολλά διαφορετικά είδη με ένα όμως κοινό παράγοντα, όλα αυτά ανήκαν στον χώρο της ηλεκτρονικής μουσικής που την εποχή εκείνη υπέστη έκρηξη μουσικών ιδεών. Παράλληλα πλέον περισσότερος κόσμος μπορούσε να αποκτήσει προγράμματα μουσικής λογω συνεχής διάδοσης των υπολογιστών αλλά και synthesizer στον χώρο του και να δημιουργεί μουσικές, εξού και ο όρος house !
Αυτές οι μουσικές διαδόθηκαν κυρίως όταν ο βαρύς techno ήχος του detroit αλλά και η Chicago house που καθιέρωσε τον όρο house πέρασε πλέον στην άλλη πλευρά του ατλαντικού και τον ανέλαβαν οι Άγγλοι, οι Ιταλοί αλλά και οι βόρειες χώρες όπως Γερμανία, Βέλγιο, Ολλανδία. Ετσι είχαμε από την μια την αγγλική σκηνή με πιο γρήγορους ρυθμούς όπως breakbeat - hardcore - drum & bass - jungle αλλά πάντα παράλληλα καλή house σκηνή. Από την άλλη ήταν η ιταλική σκηνή με περισσότερο house - eurohouse - eurodance - italohouse - pianohouse κλπ ήχους, οι οποίοι με τον καιρό διαδόθηκαν και σε άλλες ευρωπαϊκές χώρες ( κυρίως η eurohouse ) σωρεία κομματιών οπου πολλές φορές προσωπικά θα τα χαρακτηρίζα επιεικώς ελεεινά, αλλά απο την άλλη και κάποια μοναδικά κομμάτια, πρωτοπόρα που καθορίσαν ολόκληρη εποχή, όπως κομμάτια των black box. Και στην συνέχεια έχουμε τις βόρειες χώρες με πιο βαρύ techno ήχο, συγκροτήματα όπως οι cult αλλά must, quadrophonia.
Υπήρξε επίσης πειραματισμός στον χώρο της ambient με κάποιους καλλιτέχνες οι οποίοι εκτιμήθηκαν στην συνέχεια περισσότερο όπως οι orb, future sound of London, aphex twin, κ.α μιάς και υπήρξαν πολλά εν συνεχεία συγκροτήματα που άρχισαν να τους αντιγράφουν.
Όλο αυτό όμως κάπου προς το '94 άρχισε να ξεφουσκώνει και σιγά σιγά αυτός ο ήχος άρχισε να φαίνεται βαρετός μιάς και είχαν κυκλοφορήσει άπειρα κομμάτια που πολλές φορές απλώς αναλωνόντουσαν πάνω στα ίδια samples, συνήθως φωνητικά ή μουσικά samples από παλιότερα house κομμάτια της δεκαετίας του '80 από τον χωρο της Chicago house. Η eurohouse συνέχισε να υπάρχει μέχρι το 96-97, αλλά σε καμία περίπτωση δεν ήταν καλή όπως τα πρώτα χρόνια των 90's. Σιγά σιγά άρχισε ο όρος trance να εμφανίζεται ολο και περισσότερο δείχνοντας την τάση που θα επικρατούσε τα επόμενα χρόνια στην ηλεκτρονική underground σκηνή στα 90'ς με αποτέλεσμα να ξεπηδούν νέα ονόματα όπως sasha, paul oakenfold, οι οποιοι ήδη από το '92-'93 προσπαθούσαν να δείξουν ως dj's το τι θα επικρατησει μετέπειτα.
Αλλωστε πολλά ονόματα που κρύβονταν πίσω από πολλά γνωστά συγκροτήματα ή projects των αρχών της δεκαετίας του '90 σιγά σιγά άρχισαν να αλλάζουν και αυτοι τον ήχο τους.
Ενα άλλο γεγονός που έπαιξε ρόλο ήταν ότι πλέον είχαν ''σταμπαριστεί'' τα άτομα και τα πάρτυ που γινόντουσαν δεξιά και αριστερά με τέτοιου είδους μουσικές λόγω βιας, ναρκωτικών και πολλών άλλων ( βλεπε hacienda στο Manchester ) με αποτέλεσμα να τους κυνηγούσαν ανελέητα, οπότε πλέον ο κόσμος άρχισε να χάνει το ενδιαφέρον του το να πηγαίνει στα clubs και να υποστηρίζει την μουσική και όλο αυτό το κλίμα, δυστυχώς τις περισσότερες φορές για άλλους λόγους πέρα από την μουσική, κάτι που θεωρούσα πάντα τελείως λάθος από πλευράς θαμώνων. ΔΕΝ ΧΡΕΙΑΖΟΣΟΥΝ ΚΑΝΕΝΑ ΕΙΔΟΣ ΝΑΡΚΩΤΙΚΩΝ ΓΙΑ ΝΑ ΑΚΟΥΣΕΙΣ ΑΥΤΗ ΤΗ ΜΟΥΣΙΚΗ, Η ΙΔΙΑ Η ΜΟΥΣΙΚΗ ΗΤΑΝ ΝΑΡΚΩΤΙΚΟ.
Κάτι το οποίο έγινε στην συνέχεια και στην χώρα μας με αποτέλεσμα να βλέπουμε και να ακούμε τραγελαφικά πράγματα στα μέσα των 90's και να αποκαλούμε το κίνημα "rave" εν έτει '97-'98 κάτι το οποίο είχε λήξει ήδη στον υπόλοιπο κόσμο 3-4 χρόνια πρίν, απλά απερίγραπτα το τι ακούγαμε τότε.
Άλλωστε ολα αυτά τα άτομα ούτε κάν ήξεραν τι άκουγαν, αρκεί που κάτι "βάραγε" και επειδή ήταν της μόδας να πηγαίνεις σε τέτοια πάρτι και να παίρνεις ναρκωτικά επισκίαζαν αυτές τις μουσικές, ακούγοντας μάλιστα κάτι άθλια psychedelic trance εκ του Ισραήλ.
Αν ακούσαμε καλές τέτοιες μουσικές στην Ελλάδα εκείνη την εποχή ?
Ναι, βεβαίως και ακούσαμε, και οσο και να σας φαίνεται παράξενο βοήθησε πολύ ο jeronimo groovy, ο οποίος μπορεί οσο περνούσε ο καιρός και μέχρι να κλείσει να αφοσιωνόταν στην eurohouse και σε πιο εύπεπτες μουσικές, αλλά τα πρώτα χρόνια των 90'ς έπαιζε πολλά και καλά κομμάτια τα οποία με τα χρόνια αποδείχτηκαν και ιδιαιτέρως σπάνια για να τα βρείς.
Όπως επίσης βοήθησαν πολλές συλλογές βινυλίου που κυκλοφόρησαν εκείνη την εποχή, ακόμα θυμάμαι κάποιες συλλογές που είχε κυκλοφορήσει μια μουσική εκπομπή του τότε τηλεοπτικού καναλιού channel x ή από μια ελληνική δισκογραφική εταιρία με το όνομα sakkaris records !
Οσον αφορά τα ελληνικά κομμάτια που αναφέρατε παραπάνω όπως το Macedonia is Greek, τα είχα διαγράψει από το μυαλό μου μιας και τα θεωρούσα επιεικώς απαράδεκτα αφού ουσιαστικά δεν ήταν τίποτα άλλο από μια παραλλαγή των κομματιών που είχαν "σκίσει" το όνομα του James brown και τα οποία ανέκαθεν θεωρούσα χαμηλής ποιότητας. Πάντως μπράβο που τα θυμηθήκατε γιατί κατι τέτοια σε βάζουν μέσα στο πνεύμα της τότε εποχής.
Για εμένα η εποχή της ελληνικής ηλεκτρονικής μουσικής ξεκινάει από τους stereo nova και φτάνει στην σημερινή πολύ καλή σκηνή που έχουμε στον χώρο της tech house & deep house, αλλά αυτό είναι άλλο παραμύθι...
Και για όλους εσάς που βαριέστε να διαβάσετε όλα τα παραπάνω και καλά θα κάνετε μιας και με έπιασε φλυαρία, θα βάλω και εγώ τρία κομμάτια από εκείνες τις εποχές.
Προσωπικά από τα κομμάτια ύμνος, φωνάζει 90'ς οσο δεν πάει!
Opus III - It's A Fine Day