Amiga VS 16 Bit Κονσόλες


1@Imgema[/USER] θα συμφωνησω φιλτατε σε ολα με εξαιρεση το κομματι " Δεν υπάρχει πια αυτό που διαβάζεις κάτι κάπου και τελείωσε." Και δεν το παω μακρυα στου εξωτερικου, αλλα εδω στη δικη μας καθημερινη πραγματικοτητα. Βλεπεις, ο οπαδισμος/γηπεδισμος εχει επεκταθει, και οι παρωπιδες αρεσουν σε πολυ κοσμο. Ειναι ενας τροπος εσοδων για πολλους αλλωστε.

Για το τελευταιο κομματι, υπαρχουν ουκ ολιγες καταχωρησεις στο παρων θεμα αλλα και στο αλλο, οπου πασχιζουν να αντιπαραθεσουν ως επιχειρημα "μα το εγραψε ο ταδε στο ταδε περιοδικο, τα ειχε δει ολα αρα θα ηξερε".  Αρα οχι, ειτε παρα πολλοι επελεξαν να τον υπερασπιστουν, ειτε τελος παντων δεν ειχαν/εχουν την πνευματικοτητα να τα αντιληφθουν ολα αυτα. Κανεις δεν χρειαστηκε τοτε να κρυφτει απο κανεναν.

1@Leon[/USER] Θα συμφωνησω επισης σε μεγαλο ποσοστο στα γραφόμενα σου, εχω ομως καποιες αντιρησεις. Καταρχας δεν μιλαμε το 1993-1994 για νεκρα συστηματα των συστηματων αυτων, μιας τοσο η Amiga οσο και η Atari ειχανε κανονικα στη κυκλοφορια τα μηχανηματα τους, καθως και τουλαχιστον προγραμματισει τις μελλοντικες κυκλοφοριες. Φυσικα το μελλον γραφτηκε και ξερουμε την καταλληξη τους, τοτε ομως τα πραγματα δεν ηταν και τοσο δυσοίωνα. Υπηρχαν κυκλοφοριες σε υλικο και λογισμικο, ασχετου του επιπεδου τους.

Τα πραγματα δεν ηταν σιγουρα αθωα εκεινη την εποχη. Δεν γινεται το 85% ναι ειναι ο αγαπημενος αριθμος των USER / PIXEL οταν παρουσιαζαν Amigοπαιχνιδι. Και σιγουρα οχι με τα σκουπιδια του κιλου οπως εκαναν. Ειχα μια πολυ καλη συζητηση πριν λιγες μερες, για το οτι υπηρχε μια ευρυτερη στηριξη απο διαφορα καταστηματα, με την μορφη διαφημισεων κτλ, ωστε να συνεχιζουν να προωθουν την πραγματεια τους ετσι. Βλεπεις, η αφορολογητη και γρηγορη αντιγραφη, ειναι κατα πολυ περισσοτερο κερδοφορα απο το αυθεντικο παιχνιδι σε μορφη κασετας οπως και να το κανεις.

Και σε καμια περιπτωση δεν μιλαμε για αποκλειστικα εγχωριο φαινομενο! Αγγλια/Γερμανια τα πραγματα ηταν ακομα χειροτερα. Οχι απλα αγνοουσαν τον αντικτυπο και την παρουσια των βιντεοπαιχνιδιων στις αγορες τους πολλα "μεγαλα" τοτε περιοδικα, τα εθαβαν κιολας. Ειδικα στην Αγγλια. Διαβαζα κατι αρθρα στην Amiga οπου μονο για Ιαπωνικη εισβολη στην Ευρωπη με την μορφη των βιντεοπαιχνιδιων δεν μιλουσαν οι του περιοδικου!

 

1@Getta Robo[/USER]

Με το "Δεν υπάρχει πια αυτό που διαβάζεις κάτι κάπου και τελείωσε" εννοώ ότι υπάρχουν πλέον πολλά sources για να διαβάζεις για κάποιο θέμα ενώ παλιά δεν το είχαμε αυτό και να θέλαμε. Τωρα αν κάποιος έχει την διάθεση να χρησιμοποιεί αυτήν την δυνατότητα για να έχει μια πιο αντικειμενική εικόνα για αυτό που ψάχνει η προτιμά να μένει στην πηγή με το ίδιο bias που έχει και αυτός, αυτό είναι θέμα του καθενός ξεχωριστά. Τα tools υπάρχουν πάντως.

 
Εχω πολυ καιρο να επισκεφτω το φορουμ, και αυτο το θρεντ εχει ξεχειλωσει λιγο!

Κριμα που διαβαζω τον Getta Robo να συνεχιζει την τζιχαντ με την amiga lol.

Δεν προλαβα να διαβασω τα παντα, παντως προχειρα πετυχα αρκετες ανακριβειες και φυσικα απαξιωση της amiga community. ( υπαρχει md community αραγε; η απλως youtube longplay fans;)

Εκτος απο hardware, που γελανε και οι πετρες για την συγκριση και την υποστηριξη των μηχανηματων με aca, terrible fire, vampire κλπ με κατι ανουσια τσιπακια ηχου, δυστυχως πανε...στον κουβα και παιχνιδια, οπως το νεο worthy, το alarcity (με τον Ελληνα tsak στο ροστερ και των δυο στο pixel art) και αλλα.

Εφοσον δεν ασχολειται ενεργα κανεις, ειναι δυσκολο να εχει εμπεριστατωμενη αποψη.

Τωρα για την demoscene, ειναι ανουσιο εντελως να μπω στον κοπο να υποδειξω πραγματα, για τους παραπανω λογους.

Η γνωμη ενος αμιγκα δεν προκειται να αλλαξει για τα overpriced παιχνιδακια απο το Αμερικα των παιχνιδομηχανων., και ας παιζονται με...ασυρματο joypad.

Προφανως δεν αλλαζει ουτε των κονσολαδων, οποτε απορω για το παρον ξεχειλωμα. Στην Ελλαδα του τοτε και του σημερα, δυστυχως, η  αμιγκα ηταν και θα ειναι η βασιλισσα των 16bit, δεν ανοιξε ποτε σεγκαδικο, ουτε νιντενταδικο, μονο αμιγκαδικο, και οι φιλοι μου με mega drive ανυπομονουσαν να τους φωναξω να παιξουμε kick off 2, agony και super cars 2.

Κανε σουμα τα θρεντς για αμιγκα σε ολα τα φορουμ στην Ελλαδα και την Ευρωπη, ενω προσθεσε τα αντιστοιχα md snes, μπας και λειτουργησει η κοινη λογικη.των μαθηματικων!
 
Να κάνω μία σούμα και όποιος θέλει να διορθώσει:

Amiga πλεονεκτήματα:

- Φτηνότερα παιχνίδια

- Πειρατεία? (Γιατί ήμαστε στην Ελλάδα, οπότε αυτό είναι πλεονέκτημα προφανώς. Ομως βάζω ερωτηματικό μιας και αυτό οδηγεί και σε μειονεκτήματα)

- Μεγαλύτερη βιβλιοθήκη

- Δυνατότητες υπολογιστή και εφαρμογές πέρα από παιχνίδια

- Περισσότερα πρωτότυπα παιχνίδια και πειραματισμοί

- Περισσότερα genres (πχ strategy και Point & Click λόγω mouse+Keyboard)

Amiga μειονεκτήματα:

- Δισκέτες (μικρός χώρος, πολύ loading, disk swapping σε μεγαλύτερα παιχνίδια, errors)

- Μικρές παραγωγές κυρίως

- Ενα κουμπί ως standard στα περισσότερα games

- Ακριβό hardware

...............................................................................................................................................................

SNES/MD πλεονεκτήματα:

- Εντυπωσιακότερα παιχνίδια (λόγω καλύτερων παραγωγών και χωρητικότητας στο cartridge)

- Plug & Play (χωρίς loading και disk swap)

- Περισσότερα κουμπιά ως standard (οπότε καλύτερο gameplay/μεγαλύτερο βάθος στα περισσότερα genres)

- Φτηνότερο hardware

SNES/MD μειονεκτήματα:

- Ακριβότερα παιχνίδια

- Πιο safe ιδέες (σε γενικά πλαίσια) με λιγότερους πειραματισμούς

- Strategy παιχνίδια με joypad?

...............................................................................................................................................................

Undecided:

- Δυνατότητες hardware. Στην θεωρία η Amiga είναι λίγο πιο δυνατή. Το κάθε component από μόνο του έχει περισσότερες δυνατότητες. Στην πράξη όμως το hardware των 16bit κονσολών είναι καλύτερο για games αφού όλα τα components δουλεύουν στο "full" για αυτόν τον σκοπό ενώ στην Amiga θυσιάζεται μία δυνατότητα για να υποστηριχτεί καλύτερα κάποια άλλη, πχ πολύ λιγότερα χρώματα από όσα μπορεί να δείξει όταν υπάρχει scrolling και sprites. Προσωπικά θεωρώ το τελικό αποτέλεσμα ανώτερο στις κονσόλες.

- Ηχος. Οι κονσόλες έχουν περισσότερα κανάλια. Η Amiga έχει sampling. Οπότε είναι ανάλογα πως θα χρησιμοποιηθεί το hardware σωστά. Προσωπικά θεωρώ τα περισσότερα κανάλια πιο σημαντικά γιατί στα videogames εκτός από την μουσική υπάρχουν και πολλά ηχητικά εφέ. Πολλά παιχνίδια στην Amiga δεν έχουν ηχητικά εφέ ή μουσική για αυτόν τον λόγο. Πάντως θεωρώ το SNES καλύτερο σε όλα σε αυτόν τον τομέα.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Δεν γινεται να υπαρξει αντικειμενικη "σουμα".

Τα μειονεκτηματα που βρηκες π.χ το 1 κουμπι (και joystick γιατι το ξεχνατε αυτο λολ, ο καμμενος αντιχειρας απο το σταυρουδακι θα φταιει) για πολλους δεν ειναι μειονεκτημα, αλλα το αντιστροφο.

Επειτα με τα genres συμφωνω, αλλα δεν σημαινει οτι υπερτερει μονο σε αυτα που δεν υπαρχουν καν στις κονσολες, η αμιγκα.. Π.χ racing, flight simulators, pinball, στο 3d γενικα, fps (ειχαμε και τετοια), rpg (δεν αρεσουν σε ολους, ουτε ειναι ο κανονας του ειδους τα παιδικα jrpg), eye of the beholder, dungeon master, waxworks κλπ στα κονσολια απλως δεν. Ποδοσφαιρακια, ενα της προκοπης ειχαν οι κονσολες ολο και ολο, ενω για management ουτε λογος. Η λιστα μεγαλωνει επικινδυνα με τα public domain (μιλανε για homebrew σημερα οι κονσολαδες, οταν το ειχαμε απο το 1987).

Αρα περιορισατε εντεχνως ολο το φασμα του gaming στα platform, shmups και fighting. Τα αλλα δεν ειναι παιχνιδια, ουτε εμεις gamers! (Επειδη τα αγνοουσαν οι κονσολαδες). Φοβερη λογικη.

Αρα σε φασμα παιχνιδιων, σκονη και θρυψαλλα (μιλαμε για το νο 1 παραγοντα για συστημα gaming).

Στον ηχο μετρας καναλια, αγνοωντας ποιοτητα ηχου. Δεν στεκει λογικης. Το dac τγς αμιγκα βγαζει μπασα που δεν νοειται συστημα τγς εποχης, χρησιμοποιειται και σημερα σε παραγωγη μουσικης, με ενεργη κοινοτητα (για να μην ξεχνιομαστε)..

Κατι διαβασα για add ons, ε τοτε ειχαμε και midi αν το παιχνιδι το υποστηριζε, και υπηρχε ενα roland sound module (σπανιο θεαμα φυσικα).

Ποιοτητα εικονας κανεις;

Εχετε δει ποσες αναλυσεις βγαζει η amiga; Και μην ξεχναμε το default rgb που ειχαν ολοι οι χρηστες, σε αντιθεση με το rf στα κονσολακια και το χιονι. Θα μου πεις, δεν φταιει το μηχανημα, δεν ειχαν οι gamers κοινη λογικη να παρουν rgb σκαρτ για την tv. Εμ, ναι, συν οτι η μαμαδες εταιρειες σας υπολογιζαν το ιδιο φθηνα και σας εδιναν το rf.

Σημερα ολοι κανουν συγκρισεις αφου ειδαν ολο το youtube και διαβασαν ολο το ταδε retro forum. Σημερα επισης υπαρχουν gamers μεγαλοι σε ηλικια, ενω τοτε οχι, ετσι οι κονσολες απευθυνονταν σε παιδακια, με ο,τι και αν σημαινει αυτο.

Εχω περιγραψει ηδη σε αυτο το φορουμ πολλες φορες την αποψη μου, για τις "εισαγωμενες' αποψεις, δεν θα το ξσνακανω.

Μου αρεσει και μενα και το mega drive, και το snes, εχουν καταπληκτικα παιχνιδια, χωρις αμφιβολια. Ειναι πολλες οι παραμετροι ομως για το συνολο μιας πλατφορμας, και δεν μπορει καμια 16bit κονσολα, ουτε καν τα καλα pc της πρωιμης περιοδου να συγκριθουν με την amiga.
 
To 1 κουμπί είναι περιορισμός. Δεν υπάρχει θέμα "άποψης" εδώ. Μπορεί κάποιος που βαριέται να μαθαίνει τον χειρισμό σε ένα παιχνίδι να του αρέσει αλλά και πάλι αυτό που παίζει είναι ένα απλοποιημένο πράγμα που δεν έχει καμία σχέση με τον έλεγχο που θα μπορούσε να έχει. Η μπορεί να γίνεται πιο δύσκολο χωρίς λόγο (βλέπε Street Fighter + Mortal Kombat). Για ρώτα και τον developer που θέλει να σχεδιάσει ένα παιχνίδι με περισσότερο βάθος και gameplay. Η κάποιον που πρέπει να κάνει ένα port ενός πιο περίπλοκου παιχνιδιού στην Amiga. Εγώ αντί να υποστηρίζω την απαρχαιωμένη μέθοδο του ενός κουμπιού (η οποία στις κονσόλες άντεξε μέχρι το Atari 2600) θα έκραζα όσους developers δεν είχαν υποστήριξη για keyboard controls έστω...

O σταυρός κατεύθυνσης έχει τα πλεονεκτήματά του. Είναι πολύ πιο άνετος. Ουτε βεντούζες, ούτε να χρησιμοποιείς τους μύες όλου του χεριού, ούτε τίποτα. Αλλά OK δεν θα κολλήσω σε αυτό, είναι ότι τον βολεύει τον καθένα. Εγώ ποτέ δεν έκαψα αντίχειρα πάντως και ρίχνω 8ωρα.

Στην ήχο εννοείται ότι μετράω τα κανάλια. Γιατί μιλάμε για videogames. Οπότε όχι μόνο μουσική αλλά και ηχητικά εφέ, environmental noises, κλπ, όλο το πακέτο. Δεν μου αρέσουν τα μουγκά παιχνίδια που έχουν μουσική μόνο στο intro ή που δεν έχουν ηχητικά εφέ. Η όταν τα έχουν και τα δύο αλλά περιορισμένα ή όταν κόβονται κανάλια για να σκεπαστούν από άλλα εφέ που έχουν προτεραιότητα (ακόμα και στις κονσόλες γινόταν αυτό αλλά σε πιο ήπιο βαθμό).

Τα addons δεν τα σχολιάζω μιας και είναι εξτρά hardware οπότε εξτρά λεφτά. Δεν θα πω πχ για το Mega CD ήτο 32X. Παρόλο που δίνουμε πάσο στην Amiga και θεωρούμε το 1MB RAM ως standard, μιας και πολλά από τα καλά παιχνίδια δεν δουλεύουν χωρίς αυτό.

Για το τελευταίο που λες... οτι δεν υπάρχει σύγκριση... καλά αυτό είναι 100% προσωπική άποψη. Με την οποία ασφαλώς και διαφωνώ. Είναι καθαρά θέμα γούστου και τι παιχνιδιών σου αρέσουν.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Φυσικα και ειναι προσωπικη αποψη.

Αναφερεις τον ηχο σαν καλυτερο στις κονσολες, που εκτος απο μουσικη (δεν χρειαζεται να αρχισω να λεω τωρα cannon fodder, agony, stardust, project-x, body blows...) που ειναι απλως μαγεια μπροστα σε οποιοδηποτε theme κονσολας, στα εφφε δεν υπηρχαν samples, πολυ σπανια, ενω στην αμιγκα ειχαμε μεχρι και αφηγηση. Εκρηξεις, οπλα, λεηζερ, κινητηρες κλπ δεν χρειαζεται να αναφερω. Οσο για την ingame μουσικη, παλι προτιμηση δικη σου ειναι και οχι global. Ποιος θα ηθελε να παιξει sensible με μουσικη λολ, οι κονσολακηδες οκ! (Οταν το ακουσα εκλαψα, αληθεια).

Φυσικα δεν ειναι και ολα τα παιχνιδια μουγκα, αλλα δεν ηταν και απαραιτητη με το ζορι. Ισα ισα. Επρεπε να μεγαλωσουν λιγο οι κονσολακηδες για να το αποδεχθουν αυτο, π.χ σημερα στα games συμβαινει κατα κορον, ιδιως στα open world και στα fps (εκτος απο cutscenes η στιγμες αποκαλυψης κλπ).

Ανεφερες και τα intros, και μου εδωσες πασα για την απιστευτη ποιοτητα τους στην αμιγκα, μιας και νωριτερα ειπες πως στην αμιγκα οι παραγωγες ηταν μικρες. Μου ηρθαν πολλες στο μυαλο απο core design, ea kαι psygnosis, οπου ασχετως αν εσυ δεν τις υπολογιζεις, η μουσικη και τα γραφικα, και φυσικα τα samples, δειχνουν με εμφατικο τροπο την ανωτεροτητα της αμιγκα στην παρουσιαση των παιχνιδιων. Στις κονσολες επαιζε ενα fade in ο τιτλος, και μετα λιγο gameplay α λα coinop, εστω χωρις loading (το οποιο, μιας και δεν σχολιασα νωριτερα, ηταν ανεκτο και ευνοητο για μας, δεν ειχαμε προβλημζ να αλλαξουμε μια δισκετα, ουτε χαλαγε την εμπειρια οπως το παρουσιαζετε, περα απο λιγες περιπτωσεις.)
 
Δεκτά όλα αυτά που λες για τα intros αλλά εμένα με ενδιαφέρει τι γίνεται in-game. Το ότι μπορεί ένα intro να έχει μια εικόνα υψηλής ανάλυσης με χιλιάδες χρώματα πραγματικά δεν μου λέει και πολλά όταν μπω στο παιχνίδι και δεν έχει καμία σχέση. Τα ίδια έλεγα πάνω κάτω και για τις κονσόλες με CD πχ με τα φανταχτερά intros και FMVs και μετά μπαίνεις στο παιχνίδι και προσγειώνεσαι στην πραγματικότητα, lol. 1000 φορές προτιμούσα in-game cut scenes παρά FMVs.

Τώρα έπεσες και σε άτομο που δεν γουστάρει καθόλου cinematic games. Αλλά καθόλου όμως. Οπότε ναι, έχω θέμα με τα σύγχρονα μουγκά παιχνίδια. Ευτυχώς δεν είναι όλα έτσι.

Αλλά μου κάνει εντύπωση ο τρόπος που μειώνεις το τεράστιο πλεονέκτημα της ταχύτητας και χωρητικότητας των cartridge με το να λες "λίγο coin op gameplay". Είναι λες και ακούω κάποιον που δεν έχει ιδέα από το τι κυκλοφόρησε σε Mega Drive και SNES, ειδικά από το 92 και μετά.

Έδωσα και παλιότερα το παράδειγμα του Super Metroid. Είναι ίσως το πιο τρανό παράδειγμα της ανωτερότητας του joypad με πολλά κουμπιά και του cartridge. Δεν υπάρχει καμία περίπτωση το gameplay να μεταφερόταν στην Amiga με ένα κουμπί ενώ το level design και ο τρόπος με τον οποίο εξερευνάς θα σήμαινε διαρκή disk swap αφού ο χάρτης δεν σε περιορίζει για το που θα πας. Οπότε αν αποφασίσω να πάω σε μια περιοχή που είναι σε άλλη δισκέτα θα πρέπει να με διακόψει το παιχνίδι να κάνω όλη την διαδικασία swap και loading. Και αμα κάνω και speed run, άσε... κάθε 20 δευτερόλεπτα και swap. Και μιλάμε για 3ΜΒ, οπότε 4 δισκέτες τουλάχιστον. Εκτός και αν θυσίαζαν τα γραφικά, το level design και τα animation frames ώστε να χωρέσει σε λιγότερες.

Υπάρχουν ένα σωρό παιχνίδια που θα είχαν την ίδια τύχη αν γινόταν μεταφορά σε δισκέτες. Οπότε ΟΚ, είναι ένα μειονέκτημα αυτό από όπου και αν το δεις. Καλές, χρυσές οι δισκέτες για πιο μικρά παιχνίδια με λίγα assets. Φτηνές και εύκολο να τις κοπιάρεις. Αλλά σε κάποια θέματα σε κρατάνε πίσω.... Στην τελική αυτό πληρώναμε οι κονσολάδες. Κάτι παίρναμε κι εμείς παραπάνω για τα χρήματα αυτά.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Δεν μειωσα κάτι,  δεν κατάλαβες,  αναφερόμουν στο ότι αντί για εισαγωγές,  τα παιχνίδια έδειχναν λίγο gameplay,  όπως στα ηλεκτρονικά. Το cinematic, όπως το αποκαλείς,  δεν υπήρχε τότε,  όμως ναι,  παιχνίδια όπως το it came from the desert, σίγουρα δεν θα έβγαινε σε κονσόλα. Το ότι δεν σε ενδιαφέρει το intro η το cinematic ύφος είναι δεκτό,  πρέπει να ξέρεις όμως το πόσο σημαντικό ήταν τότε το intro, δεν είσαι από άλλο πλανήτη,  έχεις διαβάσει pixel, και user.

Για το super metroid,  δεν έχω να πω κάτι αντίθετο,  φυσικά και είναι καταπληκτικό παιχνίδι.  Αν θα γινόταν στην αμιγκα,  δεν θα το απέρριπτα τόσο εύκολα όσο εσύ, αλλά πόσα super metroid υπάρχουν;  Γενικώς; 

Φυσικά και υπάρχουν παιχνίδια με assets σε δισκέτες.  Ακόμα και σε μια,  όπως το turrican 2. Ο προγραμματισμός είναι το θέμα.

Το παραπάνω που λες ότι παιρναμε (και εγώ,  μιας είχα και snes τότε,  και gameboy,  εκτός από την αμιγκα) ήταν σε λίγα παιχνίδια. Συγκριτικά με αυτά που είχα στην άμιγκα δηλαδή,  ελάχιστα. Street Fighter 2, Super Metroid,  Donkey Kong Country,  NBA Jam,  Pilotwings, Fzero,  Super Mario World, και μερικά ακόμη κλασικά.  Στο megadrive,  πραγματικά δεν ζήλεψα τίποτα.  Το συμπαθώ,  το πήρα μετά από χρόνια,  αγόρασα μερικά καλά παιχνίδια,  αλλά δεν θα ζήλευα κάτι.  Στις λεπτομέρειες το mega turrican,  και ίσως το castlevania bloodlines. Οκ,  μπορεί λίγα ακόμα,  όμως η ουσία είναι ότι συνολικά,  δεν μπορώ να βάλω την gaming εμπειρία στην άμιγκα εκτός κορυφής.  Δισκέτες,  ξεδισκετες,  δεν έχεις moonstone, δεν έχεις kick off 2, Monkey Island,  pinball fantasies +150 τουλάχιστον ακόμη παιχνίδια που πραγματικά θα μου λείψουν,  απέναντι σε 15 το πολύ σε κάθε κονσόλα,  μιλάω για δηλαδη για δεκαπλάσια ποσότητα, χώρια το μη gaming, μέρος που είναι άλλη τόση εμπειρία.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Σε αυτό που έχουν απόλυτο δίκιο οι κονσολάδες είναι στα action παιχνίδια που της ρίχνουν της Amiga στα αυτιά. Δεν είναι μόνο το ανώτερο hardware του md και του snes, ακόμα και το pc-engine, που σίγουρα μπορεί η Amiga να συγκριθεί μαζί του, έχει καλύτερη βιβλιοθήκη. 

Τα έχω γράψει και στα ευρωπαϊκά κονσολάδικα παιχνίδια. Τα παιχνίδια της Amiga ήταν low budget παραγωγές που γίνονταν κυρίως από demo sceners. Πολύ δυνατοί στον προγραμματισμό αλλά δεν είχαν ιδέα από gameplay, level design και φυσικά δεν υπήρχε budget για playtesting. Οπότε μιλάμε για δευτεράτζες σε σχέση με τα πολύ ανώτερα, πιο προσεγμένα και με πολύ υψηλότερο budget παιχνίδια. 

Μιλάμε συγκεκριμένα για τρία είδη: τα euroshmups, τα europlatformers και τα...eurofighters. Δεν είναι μόνο κακές απομιμήσεις των ιαπωνικών, παρατηρούμε και πλήρη αδυναμία των Ευρωπαίων να κατανοήσουν το κάθε είδος και τι το κάνει να "δουλεύει". 

Παρ'όλα αυτά σήμερα προτιμώ να παίξω τα Ευρωπαϊκά Euroshmups από τα αντίστοιχα Ιαπωνικά. Παρότι μέτρια παιχνίδια βγάζουν νοσταλγία demo-scene και εποχή rave parties με πολύ χορό και πειραματισμό με ψυχεδελικές ουσίες. 

Και βέβαια παιχνίδια δεν είναι μόνο τα arcades. Στα υπόλοιπα η Amiga είχε τεράστιο προβάδισμα σε σχέση με τις κονσόλες. Αν και από το 1990 και μετά υστερούσε στα σοβαρά παιχνίδια σε σχέση με το pc και στα arcade παιχνίδια από τις κονσόλες, είχε μια σειρά με μοναδικά πρωτότυπα παιχνίδια που σήμερα θα τα λέγαμε indie. Όταν οι Ευρωπαίοι δεν πήγαιναν να μιμηθούν τους Ιάπωνες έβγαζαν ακατέργαστα διαμαντάκια. 

Α ναι και από το 1985 ως το 1990 ήταν ό,τι πιο high end υπήρχε στον δυτικό κόσμο στο gaming. Νομίζω ρεκόρ από μόνο του.  
 
Οι κονσόλες δεν ήταν μόνο καλύτερες στα platforms/fighting/shmups. Είχαν και τα Jrpgs (τα οποία ποτέ δεν γούσταρα αλλά έγιναν ένα μεγάλο κομμάτι των κονσολών που ακόμα και σήμερα τους ανήκει), καλύτερα beat em ups (του στυλ Streets of Rage, TMNT4 κλπ, συν ανώτερα arcade ports) και Action Adventures (τύπου Zelda και Beyond Oasis).

Θα έλεγα και στα αθλητικά παιχνίδια είχαν το πάνω χέρι αφού είχαν πολύ πιο εξελιγμένα παιχνίδια. Δηλαδή όσο διασκεδαστικό μπορεί να είναι το Kick Off δεν είναι κάτι που μπορεί να συγκριθεί ας πούμε με ένα ISS Deluxe ( παίζει να πρέπει να φύγω από την χώρα και να αλλάξω όνομα μπας και γλιτώσω από το λιντσάρισμα των αμιγκάδων που μόλις διάβασαν αυτό).

Πάντως εμένα αυτό που μου έλειπε από τις κονσόλες ήταν τα WRPGs. Τα προτιμούσα από τα JRPGs αλλά δεν υπήρχαν αρκετά. Και φαντάζομαι αυτά που υπήρχαν ότι δεν ήταν τόσο καλά όσο στην Amiga ή τα PC της εποχής αφού φτιάχνονταν με γνώμονα τα keyboard και mouse, μπόλικο text και λίστες (οπότε monitor) κλπ.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:

1@Other_Reality[/USER]

Τα γραφω σε ενα κειμενο γιατι δεν μπροω να κανω τοσες παραθεσεις.

Το Mega Drive / Genesis που λες, εχει μια ολοζωντανη, λειτουργικη και υγιεστατη κοινοτητα. Με εξαιρεση κινησεις οπως το υπεροχο Sonic Retro, που ειναι αφιερωμενο σε ολη την σειρα Sonic, υπαρχουν πολλες ακομα ομαδες και προσπαθειες που κυκλοφορουν παιχνιδια, απο το romhacking μεχρι εμπορικες κινησεις οπως τα Xeno Crisis, Tanzer, και Tanglewood μεταξυ ολων αυτων. Αληθεια, περα των μετριων, αν οχι κακων ports, τι εχει να επειδειξει η 16bit γενια της Amiga; Γιατι πολυ ομορφα τα 2 παιχνιδια που παρεθεσες, αλλα οπως ειπαμε δεν συγκρινουμε AGA τιτλους για ευνοητους λογους.
Μου κανει εντυπωση παντως, οπου ενω υποτιθεται πως υπηρξαν/υπαρχουν τοσο πολυ αφοσιωμενοι ανθρωποι στην παιχνιδια της Amiga, οι κυκλοφοριες ειναι με το.. σταγονομετρο. Γενικα παιχνιδια παντα, δεν μιλαω να εχουν και καποιο ενδιαφερον, και προφανως οχι demo μιας και δεν ειναι παιχνιδια.

Εξισου θα βρεις διαφορες hardware κυκλοφοριες και στα 2 συστηματα. Απο MSU υποστηριξη στο SNES μεχρι και το Mega-AMP του Mega Drive. Διαφορετικα πραγματα ομως για διαφορετικα ζητηματα. Και δεν λεω, ενδιαφερον τα παραπανω που αναφερεις, κριμα που δεν υπαρχει και κανα νεο σοβαρο παιχνιδι για να τα αναδειξει απο την αλλη.

Για τα demo στη πραγματικοτητα ειναι πολυ κοντα στη πραγματικοτητα. Οι τιτλοι της Amiga, ενα τεραστιο ποσοστο εστω, ειναι πολυ περισσοτερο σε ομορφα demos, παρα σε καλα παιχνιδια. Λογικο οταν καποιος ειναι ταλαντουχος στο να δημιουργει γραφικα και ηχο, αλλα "δεν το εχει" με το σχεδιασμο παιχνιδιων. Οπως και εγινε.

Δεν ξερω αν μια γνωμη αλλαζει κατι, σιγουρα παντως γνωμες οτι τα agony/superfrog/shadow of the beasts ειναι παιχνιδαρες, δεν αλλαξαν την ροη της ιστοριας. Πως ειχαν εντυπωσιακα στοιχεια μεν, αλλα ηταν βαρετα και καταποντιστηκαν μπροστα σε καλους τιτλους των κονσολων.

Επειδη διαβαζα Pixel / User του 1991-1995, τα περιοδικα εκεινης της εποχης σας ελεγαν τρελα ψεματα. Απο υπερβαθμολογησεις των παιχνιδιων για Amiga, γενικοτερο θαψιμο των κονσολων και παρουσιαζαν την κατασταση πως και καλα η Amiga εδωσε τα σκηπτρα στο PS1. Μιλαμε για αισχρη κατασταση που δεν εχει καμια απολυτως επαφη με την πραγματικοτητα.
Και κονσολολαδικα ειχαμε, και πολλους τιτλους, περιφερειακα και μηχανηματα ειχαν, και τεραστια κοινοτητα υπηρξε για πολλα χρονια. Καμια σχεση αυτα με τις ποντικοτρυπες-καταστηματα της Amiga, που ειχαν μεσα 2-3 μηχανηματα, μερικα κιλα αντιγραφα και κανα tomahawk στη βιτρινα. Καμια καμια σχεση. Και αποδειξη ολων αυτων, οχι φυσικα τα ψεματα των περιοδικων, αλλα η παρουσια και ο αντικτυπος των κονσολων στην αγορα μας και της Ευρωπης.

Περι περιφερειακων και κουμπιων τα εχουμε ξαναπει. Αλλα οι αναφορες καταλληγουν στο αθλιο tomahawk. Πειτε τουλαχιστον για το pac-man που ειναι ανωτερο, αλλα απο την αλλη τι να πουμε και εμεις.. με περιφερειακα να κατακλυζουν απο παντου. Προφανως και δεν μας ελειψε το homahawk, ουτε και ειχαμε προβλημα με σταυρο και περισσοτερα κουμπια..

 
Και το Pier Solar θα πρόσθετα ως σύγχρονη κυκλοφορία υψηλών προδιαγραφών στο Mega Drive. Θα μπορούσε άνετα να συγκριθεί με μεγάλες παραγωγές του είδους. Το οποίο μάλιστα έγινε port και σε άλλα συστήματα.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:

1@Imgema[/USER]Ναι και όλα αυτά που αναφέρεις. Ο σημαντικότερος λόγος είναι τα πολύ χαμηλά budget και όχι η αδυναμία του hardware. Ας πάρουμε παράδειγμα το Gunstar Heroes. Έχετε δει τι κακός χαμός γίνεται. Οκ η Amiga 500 δεν μπορεί να το σηκώσει αλλά μην μου πείτε ότι η Amiga 1200 δεν μπορεί. Έχετε δει κάτι τέτοιο στην 1200; Φυσικά όχι. Για να γίνει αυτός ο κακός χαμός θέλει game designers για να τον οργανώσουν (που στην Amiga δεν υπήρχαν καλοί σε αυτό το είδος) και animators για να τον σχεδιάσουν. Το budget εκτοξεύτηκε. Έχετε δει το Rondo of Blood στο PC-Engine; θεωρητικά το hardware της amiga μπορεί να το σηκώσει. Αλλά τέτοιο παιχνίδι δεν υπάρχει γιατί έχει πολύ υψηλά production values λόγω animation κλπ. 

Μην πάτε στην Ιαπωνία. Δείτε τα EGA adventures της Sierra και της Lucasarts. Παρότι φτιαγμένα για κατώτερο hardware πατάνε κάτω οπτικοακουστικά σχεδόν οτιδήποτε παρόμοιο από Ευρωπαίους developers. Ο λόγος; Δείτε τα credits. Για το Lure of the temptress δούλεψαν 2-3 άτομα, για αυτά καμιά 20αριά. 

Η μόνη μου ένσταση είναι τα ποδοσφαιράκια. Το Fifa και κυρίως το ISS είχαν και πολύ υψηλότερα budget και ήταν καλύτεροι προσομοιωτές ποδοσφαίρου. ΕΝΝΟΕΊΤΑΙ ότι όταν έπαιξα το ISS δεν ξανασχοληθηκα με ko και sensible. Γι'αυτό σήμερα έχουμε FIFA και Pro 18 και όχι KO και Sensible 18. ΟΜΩΣ: Γιατί δεν υπάρχει σήμερα κάποια λίγκα για τα παλιά fifa και iss όπως γίνεται με το ko gathering και το sensible.de; Γιατί δεν έχεις λόγο να παίξεις τα παλιά, καλύτερα να παίξεις τα καινούργια. Αντίθετα το KO και το Sensible είναι πολύ καλά παιχνίδια που αντέχουν στον χρόνο ως ξεχωριστές οντότητες και όχι ως προσομοιωτές ποδοσφαίρου. 

 

1@Imgema[/USER]Ναι και όλα αυτά που αναφέρεις. Ο σημαντικότερος λόγος είναι τα πολύ χαμηλά budget και όχι η αδυναμία του hardware. Ας πάρουμε παράδειγμα το Gunstar Heroes. Έχετε δει τι κακός χαμός γίνεται. Οκ η Amiga 500 δεν μπορεί να το σηκώσει αλλά μην μου πείτε ότι η Amiga 1200 δεν μπορεί. Έχετε δει κάτι τέτοιο στην 1200; Φυσικά όχι. Για να γίνει αυτός ο κακός χαμός θέλει game designers για να τον οργανώσουν (που στην Amiga δεν υπήρχαν καλοί σε αυτό το είδος) και animators για να τον σχεδιάσουν. Το budget εκτοξεύτηκε. Έχετε δει το Rondo of Blood στο PC-Engine; θεωρητικά το hardware της amiga μπορεί να το σηκώσει. Αλλά τέτοιο παιχνίδι δεν υπάρχει γιατί έχει πολύ υψηλά production values λόγω animation κλπ.
Συμφωνώ πως είναι και θέμα παραγωγής κυρίως. Aλλά και το hardware παίζει έναν βασικό ρόλο. Και συγκεκριμένα το θέμα δισκέτας/cartridge. Καλό είναι να έχεις artists και budget να φτιάχνεις assets αλλά κάπου πρέπει να τα αποθηκεύσεις. Δεν μιλάω για το Gunstar Heroes το οποίο με λίγα κοψίματα θα μπορούσε ίσως να χωρέσει σε μία δισκέτα των 800+ ΚΒ, αν και δεν ξέρω κατα πόσο το loading θα έμπαινε στην μέση αφού εκτός από μικρές, οι δισκέτες είναι και αργές. Πιο πολύ μιλάω για παιχνίδια που βγήκαν αργότερα και έφταναν τα 4MB (στο SNES είδαμε και παραπάνω).

Τώρα βέβαια θα μου πεις οτι γεμίζεις 5-6 δισκέτες και είσαι OK. Αλλά σε κάποια παιχνίδια η άμεση πρόσβαση είναι μέρος του game design. Οπως σε ένα σωρό non-linear παιχνίδια που έχεις πρόσβαση σε όλες τις περιοχές του παιχνιδιού ανα πάσα στιγμή και δεν πας αναγκαστικά από πίστα σε πίστα (που εκεί πες θα αλλάξεις μία φορά την κάθε δισκέτα). Η σε fighting παιχνίδια που αλλάζουν συχνά οι χαρακτήρες και οι πίστες. Δηλαδή ΟΚ, όσο και να μην έχεις πρόβλημα με το να αλλάζεις δισκέτες και να περιμένεις τα loading times, από ένα σημείο και μετά δεν αξίζει τον κόπο...

Το μόνο που θα μπορούσε να διορθώσει αυτό στην Amiga θα ήταν install σε έναν σκληρό δίσκο. Αλλά με λιγότερα λεφτά έπαιρνες ένα Mega Drive μαζί με ένα SNES + παιχνίδια οπότε δεν ξέρω αν θα άξιζε τον κόπο τελικά.

Μην ξεχνάμε και την περίπτωση του N64. Πόσος ντόρος έγινε που έμεινε στις κασέτες και δεν πέρασε στα CD με την 40πλάσια χωρητικότητα. Και σκέψου ότι οι κασέτες είχαν κρατήσει έστω κάποια τεχνικά συν, όπως άμεση πρόσβαση σε όλο το rom. Ενώ οι δισκέτες δεν είχαν κανένα απολύτως τεχνικό συν σε σύγκριση με τις κασέτες, πέρα από την φτηνότερη παραγωγή που όμως δεν έχει σχέση με τεχνικά προτερήματα που βοηθάνε στην εξέλιξη ενός παιχνιδιού.

Edit: To Rondo of Blood βγήκε ποτέ σε κασέτα? Είχα την εντύπωση ότι ήταν exclusive του PC Engine CD.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Ναι στο cd αλλά νομίζω ότι τον χώρο τον έτρωγαν μουσική cinematics ομιλίες και τέτοια. Το κυρίως παιχνίδι θα μπορούσε να χωρέσει σε cartridge. Εξάλλου είχε βγει (πετσοκομμένο) στο snes. 

Το θέμα disk swapping και η απουσία hard drive στους περισσότερους Amiga users ήταν τροχοπέδη για τους developers που τελικά έκανε κακό. Στο PC οι developers δεν φοβήθηκαν να σπρώξουν hardware. Θες να παίξεις το τελευταίο παιχνίδι; θα τα σκάσεις. Στην amiga απευθυνόταν στον lowest common denominator, για να έχουν πλατιά userbase αλλά έτσι τα παιχνίδια έμειναν πίσω. 

Πάντως ο αμιγκάς δεν το φοβάται το disk swap. Προτιμά να κάνει disk swap σε 11 δισκέτες για να παίξει monkey island 2 παρά να ξηλωθεί να αγοράσει σκληρό. Οπότε δεν ήταν αυτός ο λόγος που δεν είδαμε τέτοια παιχνίδια. Απλά δεν υπήρχαν τα budget για να φτιαχθούν. Πολύ μικρό userbase σε σχεση με τις κονσόλες και οι περισσότεροι αντέγραφαν. Τα επιτυχημένα παιχνίδια στις κονσόλες πουλούσαν εκατομμύρια στην Amiga μερικές χιλιάδες. Ε πως να ρίξεις λεφτά στο development αφού θα μπεις μέσα; 

Γι'αυτό λέμε: η Amiga τέλεια για μικρούς indie τίτλους όχι για αντιγραφές ιαπωνικών υπερπαραγωγών. 
 
Το Dracula X στο SNES δεν θα το έλεγα port του Rondo of Blood, ήταν αρκετά διαφορετικό, με διαφορετικά assets κλπ, πιο πολύ σαν αποτυχημένο remaster θα το έλεγα. Αν και εμένα μου άρεσε (αφού δεν είχα παίξει το Rondo :p )

Αυτό που λες, ότι δηλαδή οι περισσότεροι Amiga Users δεν είχαν σκληρό δίσκο και έπρεπε να πουλάνε σε αυτούς σίγουρα δεν βοήθησε τα παιχνίδια της να εξελιχθούν όσο θα μπορούσαν, το θεωρώ σωστή άποψη. Αλλά εχω μια απορία. Ολες οι Amiga είχαν πληκτρολόγιο. Hταν το standard οπότε πιο πολλοί users είχαν πρόσβαση σε αυτό παρά σε κάποιο joystick. Βασικά ένα πληκτρολόγιο ήταν το μηχάνημα, τέλος πάντων. Ομως γιατί τόσοι πολλοί developers δεν έδιναν προτεραιότητα σε αυτό? Γιατί δεν σχεδιάζανε το gameplay ώστε να δουλεύει με το keyboard και να έχουν όσα κουμπιά χρειάζονται και να αφήσουν το joystick για πιο απλά παιχνίδια? Δηλαδή έθεσαν σαν βάση και προτεραιότητα το joystick με ένα fire κουμπί... σε μηχάνημα 16bit που ο κόσμος θα έπαιζε "νέας γενιάς" παιχνίδια υποτίθεται. Ποτέ μου δεν το κατάλαβα αυτό, πάντα θα το έχω σαν απορία.
 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πολλά παιχνίδια το έκαναν αλλά γενικά δεν βολεύει να έχεις το χέρι και στο joystick και στο πληκτρολόγιο, οπότε ήταν το πληκτρολόγιο για δευτερεύουσες λειτουργίες. 

Πάντως Amiga ST και PC ήταν αυτά που έφεραν την 16 bit revolution βγάζοντας παιχνίδια που δεν μπορούσαν να υπάρχουν στους οκταμπιτους home. ΔΕΝ μιλάμε για arcade games αλλά για σοβαρά παιχνίδια. Η εξέλιξη του μοντέρνου gaming από εκεί προέρχεται όχι από τις κονσόλες. Οι κονσόλες ήταν πολύ καλές στα 2d scrolling games όλα τα genres που πλέον θεωρούνται ρετρό. Καλές σε κάτι θνησιγενές. 
 

1@Getta Robo[/USER] Το Worthy είναι ECS. Το Alarcity που δεν κυκλοφόρησε ακόμη, είναι AGA όντως. Σε ότι αφορά στις νέες κυκλοφορίες, όντως δεν υπάρχει πολύ κίνηση στα games για τις μικρές Amiga, καθώς η κοινότητα έχει μετακομίσει σε next gen λειτουργικά και software, αυτός είναι ο λόγος που δεν βρίσκεις, για να σου λυθεί η απορία, καθώς οι ταλαντούχοι άνθρωποι όντως υπάρχουν, ασχολούνται όμως με σύγχρονες εφαρμογές (αλλά και παιχνίδια. όπως το Amiga Racer.). O υπάρχον υπερπλούτος από public domain καλύπτει σε πολλαπλάσιο ποσοστό τις όποιες homebrew κυκλοφορίες αναφέρεις για το mega drive. Σε ότι αφορά στις κοινότητες λοιπόν, πρέπει να καταλάβεις ότι ναι μεν εδώ ασχολούμαστε με την gaming πτυχή, συνολικά όμως η Amiga έχει αφήσει μεγάλη κληρονομιά στο computing, η οποία και συνεχίζεται. Στις 16bit κονσόλες δεν θα γινόταν να υπάρχει αυτό, αφού έπειτα έγιναν άλλες κονσόλες με ασυνέχεια σε όλα τα επίπεδα (νέες φιλοσοφίες και αρχιτεκτονική). Η κοινότητα της Amiga περιέχει προγραμματιστές, καλλιτέχνες, μουσικούς ΚΑΙ gamers, ενώ οι αντίστοιχες κοινότητες των κονσολών είναι μικρά χωριουδάκια με ιθαγενείς που παίζουν τύμπανα γύρω από την φωτιά., για να το θέσω πιο παραστατικά.

Τα MSU και τα AMP τα προσπερνώ, καθώς ανέφερα σύγχρονους επιταχυντές και μοντέρνες μεθόδους αποθήκευσης τις οποίες δεν έχει καν νόημα να έχει μια κονσολίτσα. Το αν εφαρμόζονται σε παιχνίδια, ξέρω γω, η 500άρα με Vampire θα παίξει Doom, Hexen και δεν συμμαζέυεται, σου κάνει ή θεωρείται άδικη πάλι η σύγκριση;

Γαι τα arcade ports, την γνωστή μαστίχα χίου που έχει χάσει κάθε ίχνος γεύσης, επίσης δεν στέκει καθόλου το επιχείρημα. Ουτε καν όμως. Για ένα κακό port της Amiga, θα σου βρώ 5 που δεν υπάρχουν ΚΑΝ στις κονσόλες, ή που είναι χειρότερο.

Silkworm, Toki, Αrkanoid, R-type, Robocop, Qix, Rainbow Islands, Bubble Bobble, Marble Madness, Pang, Star Wars, Rampart, Indy Heat, Escape from the Planet of the Robot Monsters, Plotting, Klax, Exterminator, Commando, Pacmania,  Saint Dragon...

Βαριέμαι να θυμηθώ άλλα, φτάνουν; Δεν αναφέρω καν τα καλά που υπήρχαν και στις κονσόλες διότι δεν υπάρχει λόγος. Δεν είχατε λοιπόν ούτε τα ΜΙΣΑ arcade games από την amiga, διαθέσιμα γενικώς. Η arcade port είναι μόνο το street fighter 2 και το final fight; Ξέρω γώ, όπως το gaming είναι ΜΟΝΟ platform και shmups, μπορεί να θεωρείτε arcade games ΜΟΝΟ το Street Fighter 2, Final Fight και Mortal Kombat, λολ. Α, και τα παίζαμε όπως στα arcade, με αυτό το χαζό μεταλλικό tomahawk που ήταν σχεδιασμένο να είναι σαν μοχλός arcade. Λέμε τώρα.

Για τα ψέμματα που λες στα περιοδικά, χωρίς να θέλω να πω ότι δεν γράφονταν μπούρδες, που γράφονταν, αυτό είναι δική σου άποψη για το σύνολο. Στα περιοδικά έγραφαν μεγάλοι σε ηλικία gamers και είναι φυσικό μετά το Legend Of Kyrandia που έγραψαν σαν βασικό review, να ασχοληθούν ελαφρά τη καρδία με το Sonic, ή το ISS Deluxe, όταν είχαν τελειώσει τουρνουά Kick Off 2 στα γραφεία τους

@Imgema γέλασα με την σύγκριση BTW, δεν σχολιάζω το έκανες μόνος σου λολ

 

1@Other_Reality[/USER]

Mε ποια σύγκριση γέλασες, μπερδεύτηκα τώρα.

Να πω κάτι σχετικά με τα arcade ports. Στις 16bit κονσόλες κανείς δεν ασχολιόταν με αρχαία coin ops του 86 ξέρω γω... Αυτά τα βαρεθήκαμε από εποχές Master System. Μιλας για Bubble Bobble και Rainbow Islands κλπ... Πως και δεν λες για PONG?. Αυτά τα παιχνίδια ήταν retro πια. Εμείς θέλαμε εξελιγμένα παιχνίδια. Το ότι λέτε με περηφάνια πχ ότι Rainbow Islands είναι arcade perfect στην Amiga δείχνει πόσο χαμηλά είναι τα standards. Γιατί ένα τόσο αρχαίο coin op με γραφικά λίγο καλύτερα απο Master System θα ήταν ντροπή να μην ήταν arcade perfect.

Δηλαδή θες να σου πω arcade ports που πατάνε την Amiga? Ghouls n Ghosts πχ. Οχι το αρχαίο Goblins. Brand-new arcade CPS1 board και πολύ καλό port στο Mega Drive και μάλιστα launch τίτλος! Θες Golden Axe? Coin Op του 89, state of the art, πολύ καλύτερο στο Mega Drive σε σχέση με την Amiga. Θες Forgotten Worlds? Θες sprite scaling? Ok, δεν ήταν καινούρια αλλά θεωρούνταν state of the art ακόμα και το 90. Σύγκρινε Outrun, Space Harrier και After burner. Oχι τα καλύτερα ports αλλά και πάλι καλύτερα από την Amiga. Μετά, Altered Beast. Arch Rivals. Monaco GP. Cadash. Shadow Dancer. Alien Storm. Knights of the Round.Το TMNT4 που είναι και ανώτερο στο SNES από ότι στο arcade. Wonder Boy Monster Lair. Carrier Airwing. Raiden. The Punisher. Μου κατεβαίνουν συνέχεια τίτλοι... Και ναι, θα πω και για όλα τα fighting τύπου Street Fighter, Mortal Kombat, διάφορα Neo Geo ports... Δεν βάζω καν παιχνίδια τύπου Final Fight γιατί ενώ είχαμε ports στις κονσόλες υπήρχαν originals που ήταν ανώτερα από arcades όπως το φοβερό και τρομερό Streets of Rage 2.

Ολα αυτά (και όλα όσα δεν θυμάμαι) ήταν σύγχρονα coin ops της εποχής και όχι παλιότερης γενιάς. Πολλά από αυτά ήταν CPS1. Αλλά είχαμε και από παλιά. Το Marble Madness που αναφέρεις υπήρχε στο MD και μάλιστα ήταν και καλύτερο. Οπως και το Double Dragon. Οπως και το Newzealand Story. Υπήρχαν δηλαδή και παλιά arcades αλλά πολλά από αυτά τα κάνανε port στο Master System και τα αφήσανε εκεί, όπως Bubble Bobble, Shinobi, Pacmania και Rainbow Islands (από όσα θυμάμαι). Γιατί στα τέλη του 80/αρχές και μέσα 90 θέλαμε πιο εξελιγμένα παιχνίδια και όχι να χαιρόμαστε που βγάλανε καλό port παιχνιδιών (από αρχαίο hardware) που παίζαμε πριν από 5-6 χρόνια...

Δηλαδή αυτό το "MONO" Street Fighter και Mortal Kombat που λες δείχνει μία έλλειψη γνώσης της βιβλιοθήκης των κονσολών θεωρώ.

Και OK ναι, κάποια ports είναι καλύτερα στην Amiga. Οπως το Toki. Έτυχε αυτό να είναι χάλια στο MD και καλύτερο από σχεδόν όλα τα ports στην Amiga. Και ναι, συνολικά υπάρχουν περισσότερα arcade ports στα home αλλά πόσα από αυτά είναι καλά? Και πόσα σε κάνουν να ξενερώνεις που δεν έχουν καμία σχέση με το ηλεκτρονικό?

Εdit: Ποτέ δεν κατάλαβα γιατί δεν βγάλανε R-Type στο Mega Drive ενώ βγάλανε ένα σωρό σε SNES και PC Engine... Αλλά και αυτά είναι ανώτερα από Amiga οπότε ούτε το R-Type της δίνω.

Edit 2: Διαφωνώ ότι τα arcade ports τα παίζατε σαν το ηλεκτρονικό με το Τomahawk. Ακόμα και τα αρχαία coin ops θέλανε 2 κουμπιά ενώ με το Tomahawk έπρεπε να πατάς το πάνω στον μοχλό για άλμα. Δεν μιλάω για arcades με 3 κουμπιά και πάνω γιατί δεν έχει νόημα καν.

 
Τελευταία επεξεργασία από έναν συντονιστή:
Πίσω
Μπλουζα