Ο Αη Βασίλης ήρθε νωρίτερα!

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.694
Αντιδράσεις
4.186
εγχρωμο1.JPG
και αυτό είναι το εσωτερικό του κουτιού με τα 4 μπουκάλια με τα χημικά....

εγχρωμο2.JPG
bleach-fix part 1 &2, colour developer part 1 &2, stabilizer το μεγάλο μπουκάλι που μου έδωσε ο γνωστός μου φωτογράφος που πήρα τη μηχανή μου, λέει ρητά πάνω στα μπουκάλια ότι "σπάνε" σε μικρότερες ποσότητες, 50 ml από Part 1 &2 φτάνουν για να φτιάξεις 1/2 λίτρο working solution, για το stabilizer είναι μόλις 5 ml, to stabilizer σταθεροποιεί τα χρώματα για μακροζωία της εικόνας και πρέπει να έχει μέσα και wetting agent γιατί αφρίζει λίγο (ο διαβρεκτικός παράγοντας μειώνει την επιφανειακή τάση του νερού και βοηθάει στο στέγνωμα χωρίς λεκέδες από άλατα).
εγχρωμο3.JPG
έτοιμος για την παρασκευή των χημικών στον νεροχύτη, για τα χημικά χρησιμοποιώ νερό φιλτραρισμένο με αντίστροφη όσμωση, για το σταμάτημα ως γνωστόν λίγες σταγόνες οξικό οξύ για 0,5 λίτρο, τα βαζάκια με το κίτρινο καπάκι είναι ακριβώς 0,5 λίτρο το καθένα για καθένα από τα 4 χημικά (χρωμογόνα εμφάνιση, σταμάτημα, λεύκανση-στερέωση, σταθεροποίηση)
τα

εγχρωμο4.JPG

τα χημικά διαλυμένα (working solution) κρατάνε 4 βδομάδες ενώ τα συμπυκνωμένα (concentrates) περίπου 6 μήνες.... θα ήθελα να τονίσω ότι τελείως διαφορετικά είναι τα χημικά που χρησιμοποιούσαν (χρησιμοποιούνε όσα έχουν απομείνει) τα φωτογραφεία με τις μεγάλες μηχανές μεγάλες ποσότητες και μηχανική επεξεργασία με κυλίνδρους και χρήση replenisher, από ερασιτέχνες με τύμπανο ή μικρούς εμφανιστές και μικρές ποσότητες αλλά το process (RA 4) είναι το ίδιο όπως και τα χαρτιά αλλά εγώ παίρνω σε φύλλα ενώ τα φωτογραφεία σε ρολά.
 
Τελευταία επεξεργασία:

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.694
Αντιδράσεις
4.186
φιλμ1.JPG
το τυλιχτήρι, ο σάκος αλλαγής (στη νάιλον σακούλα) και το 30 μετρό στο μαύρο πλαστικό κουτί που γράφει Rollei.
φιλμ2.JPG
το τυλιχτήρι και το φιλμ έτοιμα να μπουν στο σάκο αλλαγής...
φιλμ3.JPG
τώρα το τυλιχτήρι με φορτωμένο το φιλμ μέσα του, κάτω απ΄αυτό η μανιβέλα και η μύτη που μας βοηθά να βάλουμε το 30 μετρό στον άξονα στο απόλυτο σκοτάδι και μετά την ξεβιδώνουμε, καθώς και το κουτί ανοιγμένο και η σακούλα μαύρη που είχε το φιλμ μέσα
φιλμ4.JPG
ο άξονας του καρουλιού κολλημένος στην άκρη του φιλμ με λευκοπλάστ...
φιλμ5.JPG
και το καρούλι κλειστό και έτοιμο να φορτωθεί
φιλμ6.JPGφορτώνοντας το καρούλι (το μαύρο καντράν δείχνει πόσες στάσεις έχουν φορτωθεί στο καρούλι, ενώ το διάφανο από κάτω πόσα μέτρα περίπου απ' το 30 μετρό μένουν).επίσης το χύμα φιλμ στα γερμανικά λέγεται Meterware.το φιλμ αυτό μιας και σχετικά φτηνό ήταν σε "φτωχική" συσκευασία δηλ. μόνο σε ένα πλαστικό κουτί κλεισμένο με μαύρη μονωτική ταινία, και μέσα σε ένα μαύρο σακουλάκι, αντίθετα το τσέχικο ήταν στο κλασικό ντενεκεδένιο κουτάκι κλεισμένο με μονωτική ταινία και μαύρο σακουλάκι μέσα. ενώ τα ilford, kodak κλπ. έχουν το ντενεκεδένιο κουτάκι μέσα σε χάρτινο κουτί επιπλέον, κάτι το οποίο φυσικά πληρώνει ο αγοραστής μιας και αυτά τα χύμα φιλμ είναι πανάκριβά, 120 € και πάνω ενώ το δικό μου έκανε 89€.
 

Συνημμένα

  • φιλμ7.JPG
    φιλμ7.JPG
    235,1 KB · Προβολές: 0
Τελευταία επεξεργασία:

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.694
Αντιδράσεις
4.186
ήθελα να πω η έγχρωμη εμφάνιση έχει δυο συστατικά το ένα λογικά είναι ένας κλασσικός α/μ εμφανιστής φαντάζομαι με υδροκινόνη ή μετόλη και δημιουργεί τρεις α/μ αρνητικές εικόνες στα στρώματα ευαίσθητα στο μπλέ, πράσινο και κόκκινο. αυτά είναι ως εξής το πρώτο στρώμα είναι ένα κοινό γαλάκτωμα ευαίσθητο μόνο στο μπλε. παρεμβάλλεται ένα κίτρινο φίλτρο και από κάτω μια ορθοχρωματική εμουλσιόν ευαίσθητη στο μπλε και πράσινο αλλά λόγω του φίλτρου περνάει μόνο πράσινο. και τελευταία μια παγχρωματική εμουλσιόν ευαίσθητη μόνο στο κόκκινο. τώρα το άλλο συστατικό της εμφάνισης δημιουργεί τα αρνητικά χρώματα ως εξής κίτρινο, πορφυρό και κυανό. η λεύκανση/στερέωση πάλι έχει μια απλή α/μ στερέωση σαν ένα συστατικό (φαντάζομαι με υποθειώδες νάτρια) και το άλλο συστατικό είναι αυτό που κάνει rehalogenize τον εμφανισμένο μεταλλικό άργυρο και τον αφαιρεί η α/μ στερέωση. το σταμάτημα είναι μια αραιά διάλυση οξικού οξέος και εξουδετερώνει ακαριαία την αλκαλική εμφάνιση και στα τρία στρώματα. όντως αν βγάλουμε ένα αντικείμενο μέσα από 3 διαδοχικά φίλτρα μπλε, πράσινο, κόκκινο πάνω σε ένα απλό α/μ φιλμ, διαδοχικά, και τις προβάλλουμε ταυτοχρόνως με μπλε, πράσινο, κόκκινο προβολέα θα έχουμε μια έγχρωμη εικόνα, πιστή στην εικόνα του αρχικού αντικειμένου. το έγχρωμο φιλμ το κάνει αυτό με μια μόνο έκθεση.
 

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.694
Αντιδράσεις
4.186
buch1.jpg
μου ήρθε από το γερμανικό amazon αυτό το ογκωδέστατο γερμανικό βιβλίο, το οποίο είναι ένα είδος εγκυκλοπαίδειας της κλασικής φωτογραφίας, το οποίο περιγράφει τα πάντα σε βάθος, από τα σφάλματα των φακών, εμβριθώς με εξισώσεις κλπ. με πλήρης και εξαντλητικές λεπτομέρειες, ευκαιρία να εξασκήσω τα γερμανικά μου
buch2.jpg
εδώ λέει πως σχηματίζονται τα χρώματα στο έγχρωμο φιλμ, εκεί που λέει tabelle 6, είναι τα μόρια των couplers, αντίστοιχα για κίτρινο, πορφυρό, κυανό
buch3.jpg
εδώ στην tabelle 5 δείχνει διάφορα μόρια χρωμογενικών εμφανιστών....ενώ στο 17 a & b δείχνει το πως δημιουργούνται τα χρώματα....
buch4.jpg

ενώ εδώ στην αριστερή σελίδα δείχνει πάλι το πως μετατρέπεται ο coupler σε χρωστική, παρουσία του μορίου της χρωμογόνου εμφάνισης και ανιόντων αργύρου, ο οποίος ανάγεται σε μεταλλικό άργυρο, και διαλύεται κατά τη διάρκεια της λεύκανσης/στερέωσηε με αποτέλεσμα να μείνουν μόνο οι χρωστικές....
 

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.694
Αντιδράσεις
4.186
το ερώτημα για τα έγχρωμα φιλμ/χαρτιά ήταν διπλό και πολύ δύσκολο, γι' αυτό θεωρήθηκε μεγάλη κατάκτηση η ανάπτυξη της έγχρωμης φωτογραφίας...
1) πώς θα καταγράφεται σε κάθε στρώμα του έγχρωμου φιλμ (μπλε/πράσινο/κόκκινο) ένα μόνο χρώμα;
2) πως κατά την εμφάνιση θα δημιουργείται η έγχρωμη εικόνα αποτελούμενη από τα συμπληρωματικά χρώματα κίτρινο/πορφυρό/κυανό και μάλιστα αναλογικά ανάλογα με τα χρώματα και την ένταση των χρωμάτων IMG_20220706_0001 (2).jpgIMG_20220706_0001.jpgτου αντικειμένου που φωτογραφήθηκε;
αν και φαινομενικά εξαιρετικά δύσκολα αυτά τα ερωτήματα βρήκαν εύκολες λύσεις....
1) απλούστατα έχουμε ένα "σάντουιτς" τριών διαφορετικών εμουλσιόν ευαίσθητες μόνο στα πρωτεύοντα χρώματα μπλε/πράσινο/κόκκινο
2) κατά την εμφάνιση των εκτειθεμένων κόκκων βρωμιούχου αργύρου και κατά την αναγωγή του σε μεταλλικό άργυρο, για κάθε 4 ανιόντα αργύρου έχουμε τη δημιουργία ενός μορίου χρωστικής....ο άργυρος που δεν μας χρειάζεται απομακρύνεται μέσω της λεύκανσης και μένει η έγχρωμη εικόνα...
να και δυο φώτο τυπωμένες στο χέρι:
 

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.694
Αντιδράσεις
4.186
και γιατί επικράτησε η ψηφιακή φωτογραφία τώρα, ας πούμε (ουσιαστικά από το 2000 και μετά) και όχι από τα 80ς ή 90ς ας πούμε. δεν ήταν μόνο η βασική ιδέα του αισθητήρα τύπου Bayer, αυτή υπήρχε από τα 70ς. ήταν η εξέλιξη του ώστε να φτάσει και να ξεπεράσει το φιλμ σε ανάλυση και ποιότητα, και να μπορούμε να έχουμε την μαζική, φτηνή βιομηχανική παραγωγή αισθητήρων τύπου bayer, κυρίως. Και όχι μόνο ο αισθητήρας: όλα τα υπόλοιπα ηλεκτρονικά για να μπορούν να διαχειριστούν τον τεράστιο όγκο δεδομένων που προκύπτουν, οι μαθηματικοί αλγόριθμοι και όλη η επιστήμη που κρύβεται από πίσω. και last but not least οι σύγχρονες μνήμες τύπου flash, ακόμη και αν είχαμε στα '80ς όλα τα υπόλοιπα, που θα αποθηκεύαμε και θα επεξεργαζόμστε τους τεράστιους αυτούς όγκους δεδομένων; σε 8086 με 640 κίλο μνήμη και 20 ΜΒ σκληρό; και υπήρχαν ψηφιακές μηχανές στα '90ς ας πούμε αλλά δεν ήταν τίποτα άλλο από ενδιαφέροντα παιχνίδια, και ματιά στο μέλλον.
 

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.694
Αντιδράσεις
4.186
και αφού με το καλό πήρα καινούργιες γυαλούμπες (ματομπούκαλα) ήρθε η ώρα για ένα νέο καλιμπράρισμα της φωτογραφικής μου μηχανής και συγκεκριμένα του eye control.
γυαλιά.JPGτο μόνο που έχεις να κάνεις είναι να γυρίσεις ένα διακόπτη να κοιτάξεις στο σκόπευτρο όπου η μηχανή σου ανάβει κάποια σημεία εστίασης (ανάβουν κόκκινα) να στρέψεις το βλέμμα σου σε αυτό που ανάβει κόκκινο, και να πατήσεις το κουμπί του κλείστρου. η μηχανή το επιβεβαιώνει με μπιπ (επιτυχές καλιμπράρισμα) αν κάνεις και τα 5 σημεία με επιτυχία ολοκληρώνεται η διαδικασία καλιμπραρίσματος. εγώ δυσκολεύτηκα λίγο γιατί τα γυαλιά μου είναι διπλεστιακά και για να δω το κάτω σημείο το βλέμμα μου έπρεπε να περάσει από το μικρό φακό που προορίζεται για να βλέπεις κοντά και είναι σαν ένθετο στο μεγάλο φακό (των γυαλιών) και αποτύχαινε το καλιμπράρισμα αλλά αν κατέβαζα τα γυαλιά μου πιο κάτω με αποτέλεσμα ο μεγάλος φακός να καλύπτει όλο το σκόπευτρο, τότε πέτυχε. επίσης είχα χάσει το eyecup (αυτό το λάστιχο που καλύπτει τον προσοφθάλμιο του σκοπεύτρου) αλλά παράγγειλα καινούριο από Αγγλία.
 

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.694
Αντιδράσεις
4.186
γατα.JPG
λοιπόν ήρθε πακέτο από Αθήνα (η γάτα είναι μέρος του σετ και αγαπημένο μου μοντέλο και βοηθός στον σκοτεινό θάλαμο-ως γνωστόν οι γάτες βλέπουν με πολύ λίγο φως). Από αριστερά προς τα δεξιά-TMax 3200 , άδειες κασέτες φιλμ, σετ καθαρισμού, εμφάνιση χαρτιού multigrade, ρυζόχαρτα, καινούργια θήκη για τη μηχανή, προστατευτικό φίλτρο για τον καινούργιο φακό-πάνω στον φακό. το 3200 είναι με
tabular grain κόκκους που ενώ έχουν μεγάλη ευαισθησία δεν φαίνονται τόσο στην τελική εικόνα. είναι η μεγαλύτερη ευαισθησία που βγήκε ποτέ σε φιλμ. Όταν βγήκε η σειρά TMAX (και αργότερα delta ths Ilford) ήταν πραγματικά κάτι το φοβερό. εγώ έπαιρνα Tmax 100 30 μετρό, στα '90ς. επίσης για το σετ καθαρισμού-το πήρα βασικά για το υγρό του γιατί αυτό που είχα είχε εξατμιστεί-αλλά μόλις το άνοιξα είχε εξατμιστεί κι αυτό. αποφάσισα να φτιάξω καινούριο λοιπόν με απιονισμένο νερό και διαβρεκτικό παράγοντα-wetting agent-της Kodak. αποτέλεσμα; ο φακός λάμπει. φύσηξα λίγο και με αυτή τη πελώρια φυσούνα που έχει και τώρα θα έχει πάντα το προστατευτικό φίλτρο UV, ο φακός. επίσης η φωτογραφική μηχανή, η ψηφιακή, αυτή με την οποία τράβηξα αυτή τη φωτογραφία, δεν λειτουργεί αν δεν κλείσει το πορτάκι για την μπαταρία και την κάρτα μνήμης!
 
Τελευταία επεξεργασία:

Uskoke

RetroAdept
Joined
9 Φεβ 2011
Μηνύματα
2.694
Αντιδράσεις
4.186
πώς εμφανίζουμε α/μ φιλμ εν μέσω καύσωνα; οι θερμοκρασίες εμφάνισης α/μ φιλμ είναι σχεδόν όλες για την θερμοκρασία δωματίου της δυτικής/κεντρικής Ευρώπης δηλ. 20μ κελσίου και μάλιστα όλες της ακόλουθης ιστοσελίδας που δίνει χρόνους εμφάνισης βασικά οποιοδήποτε συνδυασμού εμφάνισης/φιλμ.
ενώ φυσικά η θερμοκρασία στην Ελλάδα το καλοκαίρι φτάνει και ξεπερνά τους 30 βαθμούς. το να μειώσει κανείς το χρόνο ανάλογα είναι πολύ δύσκολο μιας και δεν γράφεται σε καμία συνταγή εμφάνισης χρόνος για 30 βαθμούς. επίσης αν ο χρόνος εμφάνισης είναι λιγότερο από 4 λεπτά, δεν γίνεται ομοιόμορφη εμφάνιση. αν πχ στους 20 είναι 4 λεπτά, τότε στους 30 θα είναι 2; πολύ λίγο! η λύση είναι φυσικά να βάλουμε την μπουκάλα με την εμφάνιση στο ψυγείο! με ένα θερμόμετρο μέσα και ανάδευση κάθε 3 και λίγο! ευτυχώς γιατί με θερμοκρασία 30 χάνουμε τη μπάλα!

(για έγχρωμα φιλμ) βασικά ένα έγχρωμο φιλμ αποτελείται από 3 α/μ εμουλσιόν. πράγματι, αν τραβήξουμε ένα αντικείμενο μέσα από 3 έγχρωμα φίλτρα, χρώματος μπλε, πράσινο, κόκκινο, διαδοχικά σε 3 στάσεις κανονικού α/μ φιλμ, και τα προβάλλουμε, τα 3 αρνητικά με τα ίδια φίλτρα που χρησιμοποιήσαμε στη λήψη, το ένα πάνω στο άλλο, θα πάρουμε την αρχική εικόνα! έτσι έχουμε το φαινόμενο με α/μ φιλμ και φίλτρα να έχουμε έγχρωμη εικόνα! το έγχρωμο φιλμ το καταφέρνει αυτό μόνο με μια λήψη και τον τρόπο που αναφέρω σε άλλο post (χρωμογενική εμφάνιση).
 
Μπλουζα