domniki είπε:
Οι παλιες καλες ελληνικες ταινιες ειναι ευτυχως παρα πολλες. Προσφερουν γελιο και διασκεδαση ακομα και στην εκατοστη προβολη τους, γιατι ειναι αυθεντικες και ευφυεις!
Υπαρχουν ομως δύο παλιες ελληνικες ταινιες που παντα με συγκινουν. Παρολο που τις εχω δει απειρες φορες, κλαιω
παντα σε μια συγκεκριμενη στιγμη...και μη νομιζετε οτι ειμαι καμια κλαψιαρα - οι αντρες συναδελφοι μου παντα μου ελεγαν οτι θα ημουν ο,τι πρεπει για να ριχνω καμπανες στην "αναφορα της Παρασκευης"
. Οι ταινιες ειναι:
- "Η καρδια του πατερα", με τους Μοδινο, Ντουζο, Σαπουντζακη, Καλογεροπουλου, Καϊλα, Σταρενιος κ.α.
- "Η καλπικη λιρα", με Μακρη, Διανελο, κ.α.
Την "Καρδια του πατερα" την βαζει συνηθως καποιο τοπικο Θεσσαλονικιωτικο καναλι και ειναι παναρχαιη ταινια. Ο Ντουζος ειναι φοιτητης νομικης στην Αθηνα και σπαταλαει σε ξενυχτια και γυναικες (Σαπουντζακη) τα χρηματα του πατερα του (Μοδινος), που εχει καφενειο στο νησι τους. Η Καλογεροπουλου ειναι η αρραβωνιαστικια στο νησι. Οταν τα χρεη εχουν φτασει στο απροχωτητο, ο τοκογλυφος (Δημος Σταρενιος) πηγαινει στο νησι να ζητησει τα χρηματα απο τον πατερα του, ο οποιος αναγκαζεται να του πουλησει το καφενειο του για να μην μπει ο γιος του φυλακη και γινεται αχθοφορος στο λιμανι. Ο γιος (Ντουζος) επιστρεφει στην Αθηνα, δουλευει γκαρσονι, ενω ταυτοχρονα περναει ολα τα μαθηματα που χρωσταει, παιρνει το διπλωμα του και γυριζει νικητης και τροπαιουχος στο νησι. Οταν τον αντικρυζει ο γεροπατερας και βλεπει στο διπλωμα του γιου γραμμενο το πατρωνυμο (Μηνά λενε τον πατερα), λεει οτι αυτο το κεφαλαιο "Μ" ειναι ο γεροπατερας...εεεεε, εκει ΠΑΝΤΑ με παιρνουν τα ζουμια
Ο γιος πληρωνει τα χρεη, παιρνει πισω το μαγαζι, στο οποιο δεν πατουσε κανεις νησιωτης για εμπαργκο στον τοκογλυφο, τα ξαναφτιαχνει με την αρραβωνιαστικια του και ολοι ειναι ευτυχισμενοι :cheers:
Η "Καλπικη Λιρα" ειναι σαφως πιο γνωστη. Η ιστορια που με συγκινει ειναι αυτη με τον Ορεστη Μακρη. Ο Διανελος ειναι μπογιατζης και νοικιαζει ενα διαμερισμα με την γυναικα και την κορη του στη οικοδομη του κυριου Μαυριδη (Μακρη) που ειναι ο φοβος και ο τρομος ολων. Οταν το κοριτσακι δεν τρωει το φαγητο του, οι γονεις το φοβεριζουν οτι θα το φαει ο κυριος Μαυριδης, που τρωει ανθρωπους (μεταφορικα φυσικα, αλλα το κοριτσακι δεν το καταλαβαινει). Ο κυριος Μαυριδης παιρνει μυθικες διαστασεις στο μυαλο του κοριτσιου. Οταν ο Διανελος πεθαινει, η γυναικα και η κορη του δεν εχουν στον ηλιο μοιρα και καθυστερουν τα νοικια, ενω ο Μαυριδης τους πιεζει. Καθε φορα που τον βλεπει το κοριτσακι ουρλιαζει και τρεχει να κρυφτει! Ειναι Χριστουγεννα και η μικρουλα βρισκει την καλπικη λιρα στο δρομο. Η μητερα της που ειναι αρρωστη, νομιζει οτι εκαναν την τυχη τους, και στελνει την κορη της να εξαργυρωσει την λιρα. Κανεις ομως απο τους μαγαζατορες στη γειτονια δεν της δινουν χρηματα γιατι η λιρα ειναι καλπικη. Το κοριτσακι γυριζοντας βραδυ στο σπιτι συναντα τον κυριο Μαυριδη και ειναι ετοιμο να ουρλιαξει. Ο κυριος Μαυριδης το βλεπει φοβισμενο και κλαμμενο και προσπαθει να καταλαβει τι συμβαινει. Του δειχνει τοτε τη λιρα και καταλαβαινει. Η σκληρη καρδια του κυριου Μαυριδη μαλακωνει μπροστα στα κλαμματα του παιδιου, της δινει τα χρηματα για την καλπικη λιρα, της ζηταει να τον εχει πατερα της και η Dom παταει τα κλαμματα
Αντε, πρωινιατικα...θα τα μπηξω στο γραφειο. Ας φορεσω τα μαυρα γυαλια μου
να μην με παρουν χαμπαρι οι γυρω
Μπράβο σου γλυκύτατη domniki για το post σου και για το θέμα που άνοιξες! Εγώ πιά, σαν fun του καλού ελληνικού σινεμά (παλιού και νέου), ψάχνομαι ανάμεσα σε....πααααρα πολλές ταινίες με τις οποίες έχω...καταβρέξει μαντήλια και μαξιλάρια (χαχαχαχα) και το κακό είναι οτι όποτε κι αν τις ξαναδώ, πάλι το ίδιο αποτέλεσμα έχω, παρά την όποια αυτοσυγκράτηση!
Πρώτη και καλύτερη η
ΗΛΕΚΤΡΑ του Μιχάλη Κακογιάννη. Εκεί που με παρασύρει η συγκίνηση, δεν είναι άλλη απ τη σπαραχτική σκηνή του φόνου της μάνας Κλυταιμνήστρας απ τα παιδιά της Ηλέκτρα και Ορέστη. Εκεί, που η Ηλέκτρα με τον σπαρακτικό της μονόλογο, σου παίρνει τη ψυχή!
Δεύτερη, με πολύ μικρή, σχεδόν ανεπαίσθητη διαφορά, έρχεται η πρώτη και πλέον συγκινητική ταινία του Σταύρου Τσιώλη
Ο Μικρός Δραπέτης.
Ταινιάρα! Η πρώτη ταινία που φτιάχτηκε για παιδιά και για μεγάλους με παιδική ψυχή! Και τί δεν έχει το φίλμ! Συγκίνηση, χιούμορ, δράση, περιπέτεια, παραμύθι. Ολα τα λεφτά δέ, είναι η τελευταία σκηνή, με τους μικρούς Αλέξη και Μαρία, τη στιγμή του αποχαιρετισμού! Μά τη Παναγία ρε παιδιά, τώρα που σκέφτομαι τη σκηνή αναμοχλεύοντας το νού μου, ανατριχιάζω! Τι παίξιμο αυτά τα παιδιά η Μαρία Παπαϊωάννου και ο Νίκος Οικονομίδης! Που δεν τα ξαναείδαμε ποτέ ξανά στο σινεμά!
Το στόρυ, αν δε το ξέρετε, μιλαει για ένα ένα δεκατριάχρονο αγόρι χωρισμένων γονιών, τον Αλέξη, που δραπετεύει από το ορφανοτροφείο και βρίσκει την αγάπη και τη στοργή στο σπίτι μιας μικρούλας, της Μαρίας, που δεν τον προδίδει αλλά μοιράζεται το μυστικό μόνο με τους φίλους της. Ο στόχος του Αλέξη είναι να βρεί τη μαμά του, που είναι χορεύτρια σε καμπαρέ, για να τον πάρει και πάλι κοντά της, μακρυα απ το απάνθρωπο ορφανοτροφείο που τον έκλεισε η γιαγιά του, όταν ο γιός της χώρισε με τη γυναικα του. Συμπαραστάτης του φυσικά η Μαρία, που τη συνεπαίρνουν οι ιστορίες του Αλέξη, καθώς και το πάθος του για τα γρήγορα αυτοκίνητα.
Απίστευτα πρωτοποριακή ταινία για την εποχή της, συμπεριλαμβανομένου και του γεγονότος της παντελούς ελλειψης παιδικών ταινιών στην εποχή εκείνη (1968), πράγμα που την καθιστά απίστευτα μοναδική! Ο Κώστας Καπνίσης γράφει μια φοβερή μουσική που σε διαπερνά, ενώ τα δυό τραγούδια του soundtrack που ερμηνεύει ο Γ. Πουλόπουλος σε στίχους Λ. Παπαδόπουλου,
Το δάκρυ μας σταλιά-σταλιά και
Κλείσαν οι δρόμοι με βροχή, έμειναν αθάνατα. Εδώ παραθέτω το πρώτο, σε αυθεντική εκτέλεση απο την ταινία, σε βιντεάκι του YouTube:
Αν δεν την έχετε δεί, γιατί είναι μια ταινία με τις λιγότερες προβολές στη τηλεόραση, ψαξτε την και αγοράστε την σε DVD ή σε VHS. Κυκλοφορούν και οι δύο βερσιόν.
Και η τρίτη κατά σειρά πιο συγκινητική ταινία, δεν είναι άλλη απο την
Υπολοχαγός Νατάσσα! Ναί ρε παιδιά, διατί να το κρύψωμεν άλλωστε! Στο σινεμά τη θυμάμαι αμυδρότατα (ήμουν δεν ήμουν 5 χρονών το 71 που προβλήθηκε), αλλά θυμάμαι πολύ καλά τον...σκοτωμό της ατέεεελειωτης ουράς έξω απ τον κινηματογράφο όταν πήγαμε να τη δούμε! Κι έβρεχε κιόλας και κρύοοοο! Ωρε μάνα!
Φώσκολος στα καλύτερά του, η Αλίκη στην
all the best ερμηνεία της όλων των εποχών και μια ιστορία καθαρά...Φωσκολική που σε αρπάζει απ το πρώτο κιόλας λεπτό με την παρουσίαση της Αλίκης-Νατάσσας όταν επισκέπτεται το Νταχάου, τον τόπο του μαρτυρίου της. Η - όλα τα λεφτά - σκηνή, στο τέλος φυσικά, όταν συναντιέται με τον Ανθυπολοχαγό πλέον γιό της, σε ριμέικ της σκηνής που πρωτοσυνάντησε τον μεγάλο της έρωτα, τον πατέρα του γιού της, τον Ορέστη (καβάλα στο άλογο καλπάζοντας). Μόνο ενας Φώσκολος μπορούσε να κάνει μια τέτοια αντιπαραβολή και μόνο αυτός μπορούσε να τη δώσει με τον τρόπο που την έδωσε! Ε, αντε μετά να ... συμμαζέψεις τον ποταμό...δακρύων του κοσμάκη! Και εμού του ιδίου φυσικά! Εσπρωξε αφάνταστα και η απίθανη μουσική του Καπνίση τις δυνατές σκηνές, έ, πολύ θέλει?
Και μετά αναρωτιέται κανείς για τα δυσθεώρατα νούμερα που χτύπησε η ταινία (751.000 εισιτήρια σε 6 βδομάδες!!!!) Eίναι δυνατόν? Εδώ το ΒΒC την πρόβαλλε στο κανάλι του στην Αγγλία, δέκα χρόνια αργότερα (3 Σεπτ. 1981), σε επίσημη προβολή ώς δείγμα καλύτερης ελληνικής κινηματογραφίας! Κάτι ξέρουν οι Αγγλοσάξωνες, δε νομίζετε?
Τέλος πάντων, αν για κάποιο λόγο τις ψάχνετε και δεν τις βρίσκετε, κυκλοφορούν όλες απ τη Φίνος Φίλμ (είναι και οι τρείς παραγωγές δικές της). Για την
ΗΛΕΚΤΡΑ δε, υπάρχει και η DVD έκδοσή της απο την συμπαραγωγό εταιρεία Metro-Goldwin Mayer, η οποία είχε και τα δικαιώματα διανομής για την Αμερικάνικη αγορά.