Θεωρώ ότι συγκρίνουμε μήλα με πορτοκάλια που λένε και οι Αμερικάνοι. Άλλο ένας υπολογιστής και άλλο οι κονσόλες. Τέσπα ας πω δυο λόγια.
Καταρχάς είναι άδικη η σύγκριση hardware γιατί υπάρχει πολύ σημαντική χρονική απόσταση μεταξύ των δύο. Η Amiga βγήκε το '85 ενώ το PC Engine το '87, το Mega Drive το '88 και το SNES το '90 και άσε που σχεδιάστηκαν για να παίζουν αποκλειστικά παιχνίδια. Το επιχείρημα ότι "μετράμε από το '87 με την Amiga 500 γιατί η Amiga 1000 ήταν ακριβή" απλά δεν ισχύει. Ήταν πολύ πιο ρεαλιστικό από το να αγοράσεις μια Amiga 1000 παρά να εισάγεις από την Ιαπωνία ένα PC Engine εν έτει '87. Και άντε το έκανες...Κάθε μήνα θα έκανες παραγγελία παιχνίδια από την χώρα του ανατέλλοντος ήλιου; Το θέμα είναι ότι για την δύση την περίοδο 1985-1989 η Amiga ήταν απλά ότι καλύτερο κυκλοφορούσε για gaming. Μιλάμε για απόλυτη κυριαρχία για 5 ολόκληρα χρόνια, σπάνιο για το ίδιο hardware (μπορεί και μοναδικό). Από το 1990 και μετά τα πράγματα αλλάζουν γιατί ανεβαίνει το PC και έρχονται οι 16 Bit κονσόλες, αλλά οκ η Amiga έχει μπει στον έκτο χρόνο ζωής της και ακόμα "στέκεται" μια χαρά.
Και πάμε τώρα στα παιχνίδια.
Λοιπόν οκ, εδώ όλοι χαζοχαιρόμασταν με την Amiga και τον ST αλλά στην Αμερική απλά δεν υπήρχαν (μόνο PC και Mac) και στην Ιαπωνία φυσικά δεν υπήρχαν. Άρα οι μεγαλύτεροι developers και publishers που ήταν φυσικά Αμερικανοί και Ιάπωνες ενώ ασχολήθηκαν σοβαρά με τις 16 bit κονσόλες δεν ασχολήθηκαν σχεδόν καθόλου με τους 16 bit home (πριν ελαχίστων εξαιρέσεων). Η Amiga είναι καθαρά ευρωπαϊκή υπόθεση όπου ασχολήθηκαν πολύ μικρότεροι developers με πολύ μικρότερα budget.
Προφανώς οι κονσόλες υπερτερούν σε κάποια είδη παιχνιδιών και λόγω hardware και λόγω παράδοσης (πχ καλά fighting games φτιάχνουν μόνο οι Ιάπωνες) και λόγω budget (άλλο πράγμα να πέφτει πάνω σε ένα παιχνίδι ένα τεράστιο team από επαγγελματίες και πολύ χρήμα από εταιρίες κολοσσούς και άλλο πράγμα ένα παιχνίδι που αναπτύσσεται από δυο δεκαεξάχρονους στο υπνοδωμάτιό τους).
Και όμως παρόλα αυτά θεωρώ ότι η Amiga υπερτερεί των κονσολών λόγω πρωτοτυπίας και γιατί είναι περισσότερο all rounder όντας καλή σε όλα τα είδη παιχνιδιών. Με SNES και Mega Drive δεν έχω απολύτως καμία όρεξη να ασχοληθώ αυτόν το καιρό ενώ πάντα επιστρέφω στα παιχνίδια της Amiga.
1) Τόση πλατφόρμα δεν την αντέχει ούτε ο Shigeru Miyamoto. E δηλαδή ήμαρτον...Στις 16μπιτες κονσόλες είχαμε πήξει στην πλατφόρμα. Χειρότερα και από πιο σύγχρονες εποχές που πνιγήκαμε στα FPS. Ακόμα και τα περισσότερα best of για τις κονσόλες platform games: Sonic, Mario, Metroid, Contra, Alladin, Castlevania, κλπ...Πλατφόρμα, πλατφόρμα, πλατφόρμα. Άσε δεν θα πάρω.
2) RPGs. Ιαπωνικά RPGs...Απλά σιχαμένο είδος (προσωπική άποψη). Η Amiga αν και δεν ήταν διάσημη για τα RPGs της (καθαρά Αμερικανική υπόθεση και οι Αμερικάνοι δεν ασχολούνταν ιδιαίτερα μαζί της) παρόλα αυτά έχει μια σοβαρή βιβλιοθήκη αφού πέταγαν και μεταφορές από Apple II/Commodore 64/PC οι οποίες αν και δεν χρησιμοποιούσαν πλήρως τις δυνατότητες της Amiga ήταν σαφώς ανώτερες από τις άλλες εκδόσεις μέχρι το 1990 (πχ Bard's Tale).
3) Adventures. Η Amiga έχει, οι κονσόλες δεν έχουν.
4) Strategy. Η Αmiga έχει, οι κονσόλες δεν έχουν. Και όσα έγιναν μεταφορά για κονσόλες...Ναι παίξτε τα με το joypad.
5) Simulators (διαφόρων ειδών): Η Amiga έχει, οι κονσόλες δεν έχουν.
6) Πρωτοτυπία. Η Amiga έχει, η κονσόλες δεν έχουν. Και εδώ είναι που η Amiga απλά σκίζει τις κονσόλες. Οι κονσόλες είχαν φοβερά platforn, platform, shoot 'em up, platform, fighting games, platform, platform, ιπαωνικά RPGs, platform, sports και platform games (α ξέχασα να αναφέρω τα platform games
). Και χρήμα έπεφτε για τα παιχνίδια με μεγάλες ομάδες προγραμματιστών και καλλιτεχνών, αλλά σε πολύ "safe" είδη που αποφέρουν σίγουρο χρήμα (άσε που με το κόστος που είχαν τα cardtridges δεν έπαιρνες ρίσκα). Η Amiga όμως ήταν το τελευταίο σύστημα του ήρωα bedroom coder, όπου ακόμα έβλεπες καμιά τρελή ιδέα πριν την ομογενοποίηση και την παστεριοποίηση της βιομηχανίας του gaming. Το τελευταίο οχυρό της Ευρωπαϊκής σχολής του gaming (καλά ντε και ο Atari ST) πριν και αυτή ομογενοποιηθεί από την σαρωτική παγκοσμιοποίηση που επήλθε μετά. Α ναι, και επειδή για μεγάλο διάστημα ήταν νο1 και σε θέμα hardware έχει και πολλές τεχνολογικές πρωτιές στο gaming.
Θα επανέλθω αργότερα με το πόσο σημαντικά και πρωτότυπα παιχνίδια βγήκαν στην Amiga.