Με αφορμή το άρθρο στο
Retroid #5 για Amiga vs Atari ST να γράψω μια δυο σκέψεις. Δεν υπάρχει αμφιβολία ότι η Amiga σε θέμα hardware, φιλοδοξίας design, gaming, πωλήσεων αλλά και της κληρονομιάς που άφησε, υπερτερούσε του ST. ΑΛΛΑ υπάρχει πάντα ένα αλλά. Ο σχεδιασμός της Amiga ξεκίνησε το 1982, βασισμένο σε ακόμα παλαιότερες αρχικές ιδέες από το 1979 και είχε ακριβώς την ίδια λανθασμένη φιλοσοφία με τους Atari 8 bit που σχεδιάστηκαν από τους ίδιους συντελεστές (Jay Miner, Joe de Cuir).
Τω καιρώ εκείνω υπήρχε η λανθασμένη ιδέα ότι οι κονσόλες ήταν μια περαστική μόδα και το μέλλον είναι οι οικιακοί υπολογιστές. Οπότε θα είχαμε ένα υπολογιστή για την οικογένεια που θα έπαιζε παιχνίδια και θα είχε εκπαιδευτικά προγράμματα για τα παιδιά, ο μπαμπάς θα έκανε τους λογαριασμούς και η μαμά θα κρατούσε τις συνταγές της και όποιες άλλες σεξιστικές ιδέες είχαν τότε. Τελικά αποδείχθηκε ότι ήταν τελείως λάθος ως εικόνα και οι υπολογιστές της εποχής δεν ήταν τίποτα παραπάνω από ακριβότερες παιχνιδομηχανές. Στην Αμερική η αγορά των οικιακών υπολογιστών κατέρρευσε το 1984 και το όνειρο του οικιακού υπολογιστή έγινε πραγματικότητα 10 χρόνια αργότερα με το World Wide Web και τα Windows 95 που έκαναν την χρήση των PC ευκολότερη για τον μέσο χρήστη.
Τόσο οι Atari 8 bit όσο και η Amiga θα έπρεπε να είχαν σχεδιαστεί αποκλειστικά ως κονσόλες αλλά όπως λένε και οι Αμερικανοί hindsight is 20/20. Ήταν πολύ λογικό ως σκέψη ότι τ μέλλον είναι οι home computers άλλο που αποδείχθηκε λάθος. Και φυσικά το 1983 προηγήθηκε το κραχ των video games οπότε καμία Αμερικανική εταιρεία δεν θα ακουμπούσε μια κονσόλα μέχρι που η Nintendo απέδειξε ότι έκαναν λάθος. Άρα η Amiga ήταν καταδικασμένη να αποτύχει. Έπρεπε να ήταν κονσόλα αλλά τόσο οι ιδέες της εποχής όσο και το status quo δεν θα το επέτρεπαν ποτέ.
Ήταν overdesigned με ένα κάρο άχρηστα custom chips που έκαναν μόνο για gaming αλλά ήταν τελείως άχρηστα για να τρέξουν Visicalc και Wordstar. Αλλά ούτε ήταν και αρκετά δυνατά για επαγγελματικές εφαρμογές γραφικών. Εν ολίγοις της έλλειπε η εστίαση, με λίγο από όλα. Ο Steve Jobs είδε την Amiga όταν η εταιρεία έψαχνε για αγοραστή και πολύ σωστά την απέρριψε. Ο ασπρόμαυρος Mac με ένα λειτουργικό GUI ήταν ο σωστός δρόμος για το μέλλον του υπολογιστή γραφείου (και όχι οικιακού), ένα όραμα που είχε ξεκινήσει πάνω από 10 χρόνια πριν στο Xerox PARC.
Από την άλλη ο Atari ST είχε ένα πολύ πιο μετριοπαθές όραμα, που είχε όμως περισσότερη εστίαση. "Φτιάξτε μου μια φτηνή αντιγραφή του Mac" φαντάζομαι ότι θα ήταν η εντολή του Tramiel στους μηχανικούς του, εξού και ο Jackintosh. O Tramiel ποτέ δεν πρωτοπορούσε αλλά ακολουθούσε, αντιγράφοντας τι κάνουν οι άλλοι αλλά φθηνότερα. Φυσικά έγιναν πολλά λάθη και δεν μπορούσε να γίνει Mac killer αφού η Apple είχε καλύτερο marketing (ο jack δεν πίστευε στο marketing), ήταν πρώτη στην αγορά, είχε περισσότερα χρήματα, περισσότερο ταλέντο και, το κυριότερο, πολύ καλύτερο software. Το Aldus Pagemaker σε συνδυασμό με τον Apple LaserWriter ήταν το killer app του Mac που άφησε τον ανταγωνισμό να φάει την σκόνη του. Με το DTP καπαρωμένο από τον Mac, τις εφαρμογές γραφείου από τα PC ο Atari ST, εκτός από μια μερίδα μουσικών, δεν είχε κάποιο ελεύθερο χώρο στην αγορά για να χωθεί. Όσο για την Amiga...να κάνεις τι ακριβώς με την Amiga; να βάλεις τίτλους στο κακό vhs video του γάμου σου; Πέρα από κάποιους χομπίστες που έπαιζαν με το Deluxe Paint απλά δεν είχε θέση στην αγορά.